Views
1 year ago

Miles #22 Special Zoute Grand Prix

  • Text
  • Elke
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Strikt
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Zoute
Miles #22 Special Zoute Grand Prix

Horloges -

Horloges - Zoute Grand Prix Platinum sponsor Voor de derde keer al is Lebeau-Courally partner van de Zoute Grand Prix. Onder de vlag van officiële tijdopnemer betuigt deze (Belgische) horlogemanufactuur haar genegenheid aan de competitiegeest, de uitmuntendheid en het respect voor topkwaliteit. Lebeau-Courally lanceert op het evenement twee zeer gelimiteerde reeksen van referentie horloges binnen de Dauphin- en Le Baron-collecties. Door Raoul Buyle 1. Dauphin Zoute Grand Prix: een model voor de dames (met een diameter van 38 mm) dat uitpakt met een geraffineerde witte wijzerplaat waarover de lichtgevende wijzers zweven. Het sportieve karakter schuilt ook hier nadrukkelijk in de verhoogde schaal met rode boord. Op de 6-uurpositie prijkt het logo van de Zoute Grand Prix. Beperkte reeks van 24 stuks. Een juweliersuitvoering is aangekondigd. 1 2. Le Baron Zoute Grand Prix: het hart van deze mannelijke en klassevolle chronograaf is een Zwitsers kaliber, ingebed in een zwarte DLC-stalen kast, en speelt de plaatsing van zijn tellers uit om evenwicht te vinden met het Zoute Grand Prix-blazoen op de 9-uurpositie. Voor een sportievere look is de verhoogde schaal van de chronometer voorzien van een rode boord tot 20 minuten, een verwijzing naar de korte gechronometreerde tijden tijdens de proeven. Beperkte reeks van 24 stuks. 42 Miles #22 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

In het collectieve geheugen wordt Knokke-Heist steevast geassocieerd met prestigieuze auto’s. ‘Een tijger in je tank hebben’ wilde toen ook echt wat zeggen! Je was jong, rijk, mooi en zorgeloos. We herinneren ons allemaal de mooie Italiaanse, de rasechte Engelse en de open Duitse wagens, die flaneerden rond het Albertplein, alsof er een parade aan de gang was… Tegenwoordig houden bezoekers van de prestigieuze badstad het liever milieuvriendelijk, met wandelen of fietsen. Gedurende één weekend per jaar, wanneer de Zoute Grand Prix op de kalender staat, wordt Knokke opnieuw de wereldhoofdstad van de meest illustere automerken uit het verleden en heden. Als Platinum Sponsor stond Lebeau-Courally altijd op de eerste rij, niet alleen voor de rally, maar ook bij de veiling van prestigieuze oldtimers en het concours d’élégance. Van wapens tot horloges De Belgische industrieel en filantroop Joris Ide (stichter van de Joris Ide Group in Zwevezele, uitgegroeid tot een van ’s werelds belangrijkste producenten van stalen bouwmaterialen) opende de eerste Lebeau-Courally-boetiek in Knokke. De naam van de collectie mechanische horloges ontstond toen hij de gelijknamige Luikse wapenfabriek overnam. Als fervent jager en groot horlogeliefhebber wilde Ide de geest van traditie en ambachtelijke nijverheid van de befaamde wapenfabriek concentreren in mooie mechanische horloges. Onbetwistbaar klassieke horloges, maar met een nieuwe vorm van classicisme, waardoor ze juist heel actueel zijn. De Luikse Manufacture Lebeau-Courally is heel bekend bij vipjagers. Sinds 1865 worden er jachtgeweren gefabriceerd, volledig handgemaakt en voorzien van gepersonaliseerde gravures, die in de loop der tijd uitgroeiden tot felbegeerde verzamelobjecten. Ze worden in alle hoeken van de wereld verkocht, uiteraard zeer selectief. Maar opgelet, discretie is hier het opperste gebod. Geen enkele naam wordt doorgespeeld en geen enkel persoonlijk gegeven wordt verraden. We weten alleen dat een handvol prestigieuze klanten (bereid om tot 100.000 euro voor een jachtgeweer neer te tellen) vochten en nog steeds vechten om zo’n kleinood. De Russische tsaar Nicolas II, Alphonse XIII van Spanje, de Belgische koninklijke familie, de Rotschilds en ga zo maar door. Vandaag leeft de legende verder. Met een jaarproductie van slechts een twintigtal stuks is elk geweer een unicaat dat een buitengewoon technisch ontwerp verzoent met een ongeevenaard nauwkeurige afwerking. Joris Ide was ook gefascineerd door de precisiemechaniek van prestigieuze horloges. Vandaar dat ‘de Vlaamse Albert Frère’, zoals hij ook wel wordt genoemd, op het idee kwam om een spraakmakende collectie horloges te creëren onder dezelfde merknaam als het legendarische Luikse wapenlabel. Om de uitmuntendheid van deze (Belgische) hoogwaardige horlogeproductie te verzekeren, liet Ide zich omringen door de meest competente Zwitserse ambachtslui ter zake. ETA en Technotime leveren de uurwerken in eenzelfde geest van uiterste nauwkeurigheid. Het ontwerp (toevertrouwd aan Antoine Tschumi, die regelmatig samenwerkt met de merken Greubel Forsey en Harry Winston) integreert subtiel verwijzingen naar de wereld van de jacht en exclusieve jachtgeweren. Enkele voorbeelden: op de 9-uurpositie vinden we een zogeheten ‘lock-lever’ en het gewafelde patroon van de wijzerplaat verwijst naar het ruitmotief op de kolf van een geweer. De gouden horloges worden bovendien gesierd door ringen op de vingers van de kast, geïnspireerd op de groeven in patroonhulzen. Nog een verwijzing: de horloges dragen allemaal dezelfde namen als de jachtwapens: Le Dauphin, Le Baron, Le Marquis (hier bestaat ook een ‘haute joaillerie’-uitvoering van), Le Comte (bestaat eveneens met tourbillon) of ook nog de Archiduc. Heuse eretitels voor prestigieuze horloges. 2 43 Miles #22 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.