Views
2 years ago

Miles #22 Special Zoute Grand Prix

  • Text
  • Elke
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Strikt
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Zoute
Miles #22 Special Zoute Grand Prix

Mark Webber maakte

Mark Webber maakte furore in de Formule 1. Maar wereldkampioen werd hij nooit… Op twaalf seizoenen in de koningsklasse bouwde hij een mooie carrière uit en klom hij stap voor stap hoger in de rangorde om uiteindelijk bij de meest prestigieuze F1-renstallen te belanden. Van het bescheiden Minardi-team tot Red Bull maakte hij kennis met zowel de harkende achterhoede als de triomfantelijke kop van het peloton. Nochtans was Mark niet voorbestemd voor de autosport op topniveau. Zijn vader was een dealer van motorfietsen in Queanbeyan, een kleine stad in het Australische Nieuw-Zuid-Wales (gelegen ten noordwesten van Canberra), en rugbyspeler. Maar toen zoonlief veertien jaar werd, zette papa Webber hem aan het stuur van een oude tweedehandskart. Dat was in 1990. ‘Bad idea.’ Het raderwerk, geolied door het talent van de jongeling, was op gang getrokken. In 1996, op twintigjarige leeftijd, verliet Mark het verre Australië en vestigde hij zich in Engeland. Hij kon zich maar net een tweedehandse Ford Fiesta veroorloven. Maar al in 1998 werd hij ‘prof’ bij Mercedes, als officiële rijder van het merk met de ster in FIA-GT. In 2002 belandde hij dan in F1, om er eind 2013 een punt achter te zetten. Ondanks zijn rijkdom en sterrenstatus ging hij met Porsche een nieuwe uitdaging aan in de endurance. Vandaag, met sinds kort veertig levensjaren op de teller, kan Mark Webber zich alles veroorloven wat hij wil. Hoe ziet hij zijn carrière en zijn ‘métier’? De homepage van zijn website vat zijn filosofie goed samen: ‘In het leven krijg je wat je verdient, niet meer, niet minder. Het dient tot niets om een waslijst van excuses boven te halen om uit te leggen waarom je er niet komt. Je moet handelen en doen wat je moet doen!’ Een mentaliteit gesmeed door de wil om er te geraken en een die eigen is aan een rijder met een stalen wilskracht. Mark, op het einde van het seizoen 2013, verruil je de glamoureuze wereld van de Formule 1 na twaalf seizoenen en negen overwinningen voor het minder bekende wereldkampioenschap endurance, het WEC. Was dat toen een moeilijke beslissing? Nee, helemaal niet. Ik heb een lange F1-carrière achter de rug, ik heb er ten volle van genoten en ik wilde blijven racen. Toen Porsche me benaderde en vroeg om voor hen te rijden, was dat een hele eer voor mij. Bovendien wilde ik ook een lichter programma gaan rijden dan in de F1. Dus, nee, die beslissing was helemaal niet moeilijk. Ze kwam op het goede moment in mijn carrière. Overstappen van de F1 naar de uithoudingsraces van het WEC opende een nieuwe wereld voor Mark Webber. Zijn prestaties zijn bloedscherp gebleven. Toen je voor het eerst in een LMP1-prototype stapte, zoals de Porsche 919 Hybrid, wat was dan je eerste indruk? Dat is toch anders om te besturen dan een F1, niet? Ja, natuurlijk, dat is iets totaal anders. De Porsche 919 Hybrid is een op de vier wielen aangedreven bolide met meer dan 1.000 pk. Er wordt ook ’s nachts gereden, we hebben een voorruit en vooral de technologie is compleet anders. Toen ik in Formule 1 begon, was er niets krachtigers dan een eenzitter. Maar op het moment dat ik de F1 verliet, eind 2013, waren de prototypes van het WEC heel wat indrukwekkender geworden dan een F1-bolide. Ik heb de switch op het juiste moment gemaakt, denk ik. En als toprijder moet je 68 Miles #22 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

Engine natuurlijk ook in staat zijn om je snel aan een nieuwe omgeving aan te passen. Goed, maar de F1 is toch de droom van elke debuterende rijder. Ik kan me voorstellen dat dat ook voor jou het geval was. Overstappen van F1 naar WEC, zag je dat als een stap terug in je carrière? Ja, misschien… Alhoewel… Op dit moment acht ik mezelf in de eerste plaats gelukkig, omdat ik een lange carrière in Formule 1 heb beleefd. De F1, dat is het summum, iets wat ik altijd heb willen doen. En de uitdaging in die sporttak is fantastisch. Maar intussen, op mijn leeftijd, werd het moeilijk om nog competitief te blijven in F1, dus wat had ik dan moeten doen? Dankzij het WEC kan ik mijn passie met dezelfde intensiteit blijven beleven. Dus, eerder dan een stap terug is het een evolutie in mijn carrière. Eentje waarmee ik heel goed kan leven. De manier van rijden is verschillend, neem ik aan? Ja maar, weet je, in de loop van mijn F1-carrière heb ik me, net als alle andere rijders, vaak vertrouwd moeten maken met veranderingen van technische reglementen, met verschillende merken en types van banden, met de overgang van V8- naar V10-motoren, van de atmosferische naar de turbomotor, enzovoort. Het maakt deel uit van je job als rijder om je onophoudelijk aan te passen. In die zin is de gewenning aan de prototypes van het WEC deel van mijn werk. Dat is geen probleem. Maar toch, je hebt twaalf seizoenen in F1 gereden zonder ooit wereldkampioen te worden. En na twee seizoenen in het WEC ben je het al! Had je dan misschien niet eerder naar het WEC moeten gaan? Nee, absoluut niet. Ook al heeft de Formule 1 je geen titels gebracht, ze heeft wel bijgedragen tot je bekendheid en je fortuin… Natuurlijk, de F1 heeft me zoveel geschonken in het leven! Ik heb inderdaad de titel gemist tijdens de laatste race van het seizoen 2010… Maar in mijn jonge jaren, toen ik begon te racen en toen ik Australië achter mij liet, had ik nooit durven dromen dat ik op een dag in de F1 zou belanden. En uiteindelijk heb ik 215 grote prijzen gereden, 42 keer op het podium gestaan, 13 poles gepakt, 9 grote prijzen gewonnen (waaronder twee keer die van Monaco) en vaak meegestreden voor de titel. En als ik achteromkijk, heb ik het gevoel dat ik er het maximum uitgehaald heb. Ik stond tegenover Fernando (Alonso), Jenson (Button), Sebastian (Vettel), Michael (Schumacher)… Stuk voor stuk immens goede rijders die het beste in mij naar boven hebben gehaald en die ik soms heb verslagen. Tijdens elke grote prijs hebben zij van mij een betere rijder gemaakt, twaalf jaar lang! En ik beschouw dat als een eer en een voorrecht. Wat ik in de Formule 1 heb bereikt, maakt me gelukkiger dan het vele geld dat ik heb verdiend. Het geld hoort bij de klus. Maar je moet de klus wel eerst klaren! Het is geen liefdadigheid, weet je. Is er nog een wagen die je doet dromen, als je het financieel zo goed hebt? Jij kunt je vast elke wagen veroorloven... O ja. Ik droom nog van een 911 Carrera 2.7 RS Lightweight! 69 Miles #22 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

Miles