Views
11 months ago

Miles #23 Special Blij dat ik glij!

  • Text
  • Elke
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Strikt
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Favoriete
Miles #23 Special Blij dat ik glij!

Coaching Sport VOORKOMEN

Coaching Sport VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN Wil je graag de kassa laten rinkelen bij de orthopedisten en kinesisten van het land, lees dan vooral niet verder. Maar als je botten je lief zijn, dan hebben we hierna wel heel wat tips voor de gezonde skiër. Juliette Debruxelles Bereid je voor op inspanning Skiën is een aaneenschakeling van intense inspanningen, telkens gevolgd door een lange recuperatie. Om hart en longen voor te bereiden, kies je daarom best voor intervaltraining met korte periodes van intense oefeningen, afgewisseld met andere om te herstellen. Denk daarbij aan enkele minuten sprinten bij het joggen, fietsen of zwemmen. Om daarna door te gaan tegen een trager tempo, en dan opnieuw te versnellen, en dat enkele keren na elkaar. Doe dit drie keer per week, vanaf zes weken voor je vertrek. Perfect evenwicht Je spieren getraind, je hart wat geoefend? Super, dan is het nu tijd om te werken aan je stabiliteit, coördinatie en evenwicht. Om blessures te vermijden, maar ook om er niet als een wiebelend cakeje op een plank uit te zien. Denk hierbij aan eenvoudige oefeningen zoals lichte hinkbewegingen en koprollen met gesloten ogen. Schaf ook een balanceerbord aan, zo’n ronde schijf op een halve bal. Ze zijn nuttig voor revalidatie, om aan je evenwicht te werken of om de spieren, pezen en ligamenten van je onderste ledematen te versterken. Zo kweek je een stevig spierkorset. Spieren van staal Bij skiën zijn het je onderste ledematen die het hardst werken. De triceps, quadriceps, hamstrings, grote bilspieren, abductoren… Vergeten we ook niet de buikspieren die zorgen voor de rompstabiliteit waarmee je elegant de berg kunt afdalen zonder nadien naar je rug te grijpen. Reken op drie trainingen per week van een halfuur, vanaf drie weken voor je vertrek. Squats, lunges, evenwichtsoefeningen op één been, de plank… Het zijn stuk voor stuk eenvoudige en bijzonder efficiënte oefeningen voor thuis. Je vindt ze in allerhande apps, zoals Nike+ Training Club (een must), 7-Minute Workout, Domyos Live, Carrot Fit... Het Mountain Athletics-programma van The North Face®: 6 weken om in topvorm te raken. Elke maandagochtend, om 7u30, worden de Mountain Athletics-trainingen van dit favoriete outdoormerk uitgezonden via Facebook Live. Nadien kan het nog via podcasts worden bekeken. Sam Anthamatten, kampioen freeriden, en Tamara Lunger, kampioene alpineskiën, tonen een hoop nuttige oefeningen, gaande van core stability en cardio tot krachttraining. Erg goed gedaan en bijzonder nuttig. Bovendien train je lekker thuis, wanneer het jou uitkomt. facebook.com/thenorthface.europe 22 Miles #23 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.