Miles

Views
2 years ago

Miles #23 Special Blij dat ik glij!

  • Text
  • Elke
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Strikt
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Favoriete
Miles #23 Special Blij dat ik glij!

Iconic riders Ken Block

Iconic riders Ken Block Driftkoning Ik doe alles wat je als rallyrijder niet mag doen » Ken Block, medeoprichter en oud-CEO van het beroemde merk DCShoes, gewezen WRC-rijder en nu actief in de WRX, is ook – en vooral – bekend voor Gymkhana. Deze video’s, waarin hij met steeds krachtiger auto’s allerlei knotsgekke drifts uitvoert op de meest onwaarschijnlijke plaatsen, kunnen intussen al prat gaan op ruimschoots honderdduizenden views op YouTube. Boris Rodesch ging Ken Block en zijn Ford Focus RS RX opzoeken in de paddock van de Rallycross WRXmanche in Estering (Duitsland). Boris Rodesch Foto’s : Jeroen Peeters 54 Miles 23 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

Ben je je bewust van de hordes jongens die jouw plek zouden willen innemen? Ik heb vooral het geluk om op een unieke manier met uitzonderlijke auto’s te mogen rijden. Het feit dat ik deze bolides kan besturen buiten de wedstrijden, is een ongelooflijk plezier waarvan ik met volle teugen geniet. Toen ik jonger was, deed ik in dezelfde geest aan skate- en snowboarden. Ik genoot volop zonder deel te nemen aan competities. Voor de Gymkhana is het hetzelfde: het doel is gewoon genieten. Wat vind je zo leuk aan het glijden? Tijdens wedstrijden is het een kwestie van grip en timing. Je moet zo veel mogelijk snelheid maken en tegelijk precies genoeg grip bewaren. Je mag dus maar net zo veel driften als nodig om de best mogelijke tijd neer te zetten. Maar pas wanneer ik helemaal tot aan de limiet mag gaan tijdens de Gymkhana’s, kan ik me helemaal uitleven. Kortom, ik doe alles wat je als rallyrijder niet mag doen… and I love it! Wie was vroeger je favoriete rijder en inspiratiebron? Ik keek vooral op naar Colin McRae. In mijn jeugd volgde ik de rally’s van het WRC op de voet. Colin debuteerde in de jaren 90 en ik ben zijn grootste fan geworden. Zijn voorbeeld heeft me ertoe aangezet om met de rallysport te beginnen en mijn typische rijstijl te ontwikkelen. Wat is het mooiste moment uit je carrière? Het moment waarop ik Colin McRae versloeg tijdens de X Games van Los Angeles. Het eerste jaar stonden we samen op het podium. Het jaar daarop vochten we een scherp duel uit aan de kop van de wedstrijd. Ik reed een perfecte laatste ronde en Colin stond zo onder druk dat hij uiteindelijk crashte. Die wedstrijd winnen voor mijn idool is nog altijd het mooiste moment uit mijn carrière. Het was een geweldige eer om hem te ontmoeten, tegen hem te racen en zijn vriend te worden. Wat zou jij als tips meegeven aan een jonge debutant in de rallycross? Het belangrijkste is de tijd nemen om te leren en ervaring op te doen. Persoonlijk heb ik de basics geleerd in een rallyschool. Ideaal is om ervaring op te doen op alle vlakken – het rijden, het zakelijke aspect en de techniek – alvorens er je beroep van te maken. Er valt heel wat te managen… « Het belangrijkste is de tijd nemen om te leren en ervaring op te doen » En je favoriete driftlocatie? De hangars van de haven van Los Angeles waarin we de Gymkhana 2 hebben opgenomen. Je hebt meer dan 5,5 miljoen volgers op Facebook. Is dat belangrijk voor jou? Ze bieden me de kans om de rallycross en de Gymkhana te promoten over de hele wereld. Dat is met name heel interessant voor de autosportdisciplines rally en rallycross, die niet veel bekendheid genieten in de VS. Het andere aspect is veeleer van financiële aard. Die talloze volgers geven namelijk het nodige vertrouwen aan mijn sponsors. Je naam en auto vereenzelvigd zien met een videogame, dat moet gewoon geweldig zijn? In 2007, na de dood van Colin McRae, ben ik de ambassadeur geworden van de gamereeks Colin McRae: Dirt. Mijn auto werd gekozen als illustratie op de doos. Dat was het coolste moment uit mijn leven. Uitgekozen worden om hem op te volgen en die rallytraditie in de videogames te onderhouden, vervulde mij met heel veel trots. Moet je over veel geld beschikken om te kunnen doen wat jij doet? Jammer genoeg speelt geld een zeer belangrijke rol in de autosport. Het is heel moeilijk om een zitje te veroveren zonder de nodige financiële middelen. Veel rijders die uit de karting komen, zouden nooit kunnen debuteren als hun familie niet over centen zou beschikken. Voor 100 dollar kun je beginnen met skateboarden, maar voor karting is dat een heel ander verhaal. Wat zijn de belangrijkste offers die je moet brengen? Concentratie is van cruciaal belang voor een rijder. Onze training is vooral gericht op snelheid en reactievermogen. Ik neem lessen in kickboksen om mijn anticipatievermogen aan te scherpen en mijn lichaam goed te positioneren. Een rijder moet mentaal en fysiek klaar zijn om zo snel mogelijk te reageren. Daarom drink ik niet tijdens de week voor een wedstrijd. Alcohol heeft de neiging om mijn brein te vertragen. En als je geen rallycrosser was geworden? Ik ben opgegroeid in Californië, waar ik mij in mijn vrije tijd bezighield met skateboarden, snowboarden en mountainbiken. Momenteel woon ik in de bergen van Utah. Ik probeer zoveel mogelijk te snowboarden. Ik zou zeker geen professioneel geworden zijn, maar snowboarden zou wel mijn prioriteit geweest zijn. Het is mijn favoriete wintersport. Wat is jouw favoriete stijlfiguur bij het driften? Een favoriete stijlfiguur heb ik niet echt. Ik krijg alleen al een kick van gewoon te rijden met deze uitzonderlijke auto’s. Ze zijn zo snel en agressief. Gewoon driftend rondjes draaien rond een kegel verschaft me bakken plezier. GEBOORTEDATUM : 21 november 1967 GEBOORTEPLAATS : Long Beach, Californië, V.S PALMARES : 3 x 2e Algemeen in de Rally America 5 medailles op de X Games HUIDIGE DISCIPLINE: Rallycross WRX / Gymkhana TEAM : Hoonigan Racing Division FAVORIETE GLIJSPORT : Snowboard 5 735 545 Gymkhana FIVE - 87 807 840 keer bekeken 55 Miles #23 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.