Miles

Views
2 years ago

Miles #23 Special Blij dat ik glij!

  • Text
  • Elke
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Strikt
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Favoriete
Miles #23 Special Blij dat ik glij!

SKATERS OP DE CATWALK

SKATERS OP DE CATWALK Het verhaal van Vans startte in 1966 in het zonnige Californië, maar het zijn de skaters die het merk hebben grootgemaakt. Voor zijn vijftigjarige bestaan brengt Vans, ondertussen een vaste waarde in de nieuwe straatcultuur, hulde aan de creatieve geest van zijn pioniers. Nicolas Bogaerts 64 Miles #23 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

« De schoenen van de broers Van Doren vallen in de smaak bij de jongens die skaten » Steve Caballero, early adopter van Vans. Wanneer de broers Paul en Jim Van Doren op 16 maart 1966 ‘s avonds de deuren sluiten van hun schoenwinkel annex atelier aan de East Broadway in het Californische Anaheim, hebben ze op hun eerste openingsdag een twaalftal paar van hun ter plaatse gemaakte modellen verkocht. Maar wanneer ze met hun medevennoten Gordon Lee en Serge Delia de rekening van deze eerste dag maken, hebben ze nog geen flauw vermoeden van het toekomstige succes van de stevige canvas bootschoenen met zolen in wafeltjesmotief die de Van Doren Rubber Company heeft ontwikkeld. Ondertussen zijn we vijftig jaar verder en weten we dat het merk, ondertussen omgedoopt tot Vans, een centrale rol heeft gespeeld bij de opkomst van zowel de surf- als skatecultuur, en van de streetwear in het algemeen. Ontdek mee hoe het allemaal begon. Het model Natalie Westling, gezicht van de jongste campagne voor SK8-Hi. Aan het einde van de jaren 60 – denk daarbij aan de hippietijd – is skaten een activiteit in de marge. Niet eens een sport, hooguit een hobby. Sommigen zien in het skateboard een gadget en voorspellen dat het een even snelle dood zal sterven als de hoelahoep. Maar in het nieuwe decennium zorgen een handvol langharige tieners, de Z-Boys, surfers aan de Westkust van de VS, ervoor dat skaten niet langer enkel een sportief tijdverdrijf is, maar een heuse levensstijl wordt. Even cool als het skaten zelf De schoenen van de broers Van Doren vallen in de smaak bij de jongens die halfweg de jaren 70 skaten in de door de droogte leeggemaakte privézwembaden van Californië. De uitdrukking ‘Off the Wall’, nog steeds de baseline van het merk, komt van de Z-Boys. In maart 1976 verbinden Tony Alva en Stacy Peralta, pioniers van een vrijere manier van skaten, en later uitgegroeid tot sterren, zich met het merk. Op dat moment wordt het klassieke, tweekleurige model (blauw en rood) uitgebracht, de Vans #95. De Vans zijn precies wat ze nodig hebben, want ze hebben niet alleen aandacht voor techniek, maar ook voor stijl. De schoenen zijn comfortabel en dankzij de zool met een goede grip zijn ze erg geschikt om te skaten. Maar vooral geven ze uitdrukking aan de stilzwijgende belofte die ze zichzelf gedaan hebben: vrijheid als hoogste goed kiezen en doen wat hen juist lijkt, bewegingen creëren en deze paren met de look die het beste uitdrukking geeft aan hun filosofie die tijdens capriolen in de lucht werd bedacht. Van de ramp naar de spotlights In 1977 zien we voor het eerst de witte iconische ‘side stripe’, op het model Old Skool, dat overigens nog steeds verkrijgbaar is (#36). De slip-ons, de modellen zonder veters en met een dambordpatroon, slaan in als een bom bij skaters en BMX-rijders. Vanaf 1978 wordt de Style 38, een hoge schoen in effen blauw of opnieuw dat dambordpatroon, de lieveling van verschillende generaties skaters, artiesten en muzikanten. Ook dat model is bijna veertig jaar later nog altijd verkrijgbaar, zij het in een geüpdatete versie en nu als SK8-Hi. In 1982 volgt dan de mondiale doorbraak, want tot dan waren de schoenen amper bekend aan deze zijde van de oceaan. In de komedie Fast times at Ridgemont High, een film door Amy Eckerling uit 1982, 65 Miles #23 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.