Miles

Views
2 years ago

Miles #23 Special Blij dat ik glij!

  • Text
  • Elke
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Strikt
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Favoriete
Miles #23 Special Blij dat ik glij!

Wat betekent het skaten

Wat betekent het skaten voor jou? Wanneer ben je begonnen met het illustreren van planken? Ik heb altijd al gehouden van customised boards, heel wat artiesten zijn daarmee bezig. En zo ging ik in 2014 aan de slag met een eerste plank: My Teddy Bear. Dat was toen alleen een beschildering. Het resultaat beviel me, maar ik had zin om verder te gaan, iets anders te proberen. Op dat moment stond het beeldhouwen op een lager pitje, maar ik wilde er opnieuw mee beginnen, en zo kwam het idee om deze mix van schilderen en sculpteren te gebruiken op skateboards. Ik was onmiddellijk tevreden en het resultaat gaf me zin om voort te gaan op de ingeslagen weg, om te spelen met volumes en deze te laten dialogeren met het licht, de beschilderde delen... Er volgden nog andere stukken en die hebben me aangezet om deze techniek ook algemener toe te passen in mijn werk. In je werk zien we hoofdzakelijk iconen van de pop- of undergroundcultuur, van de ‘retrocultuur’, maar ook van meer verinnerlijkte iconen zoals dresscodes, modes en stijlen, tatoeages, enz. Hoe slaag je erin om deze twee elementen te verbinden? Hiervoor moeten we teruggaan tot de oorsprong van mijn werk. De uitgangshypothese is eenvoudig: onze woorden en handelingen laten sporen na die ons volgen en ons hele leven onuitwisbaar tekenen, zoals een tatoeage. Mijn universum, mijn voorliefde voor de underground- of popcultuur, voor vintage, de fantastische film, de iconen uit mijn jeugd... ineens viel alles op zijn plaats en konden de elementen zich met elkaar vermengen, zich verrijken, zich organiseren. Ik had een manier gevonden om de massa beelden die al jaren in mijn hoofd zat, te gaan verwerken. Voor verhalen, maar ook om te vertellen over de iconen die me hadden geraakt, om iets duidelijk te maken over onze samenleving, onze wereld. Waar haal je je inspiratie voor deze vormen en deze personages: muziek, lectuur, film, televisiereeksen? Mijn beroep van graficus en mijn liefde voor typografie en voor beelden, zowel vaste als bewegende, hebben mijn werk erg beïnvloed. Idem voor de popcultuur. Ik gebruik en vervorm graag de beelden die ernaar verwijzen, ongeacht of ze van vroeger of nu zijn. Ook muziek bekleedt een belangrijke plaats, zowel voor wat die me biedt als voor de ideeën die ik eruit put. Denk maar aan de reeks werken rond de club van 27 (de benaming voor de groep van beroemde muzikanten die overleden op hun 27e, nvdr.). Ik startte hiermee voor ARTAQ, een event met urban art in Angers. Verder is ook cinema (fantastische film, de B-film) sterk aanwezig in mijn productie. Het is een bron waaruit ik regelmatig put. Ik hou erg veel van Tarantino, ik beschouw zijn films als een soort geanimeerde echo van mijn werk. Voor zijn films put hij uit alles waar ik van hou, het is één grote aaneenschakeling van knipogen en verwijzingen. En zijn soundtracks zijn altijd bijzonder en ook precies juist. Literatuur is dan weer vooral complementair. Ik laat me er door inspireren, maar het is zelden een vertrekpunt. Hoe ga je te werk om de skateboarden te bewerken? Met welk basismateriaal, welk type verf? Ik trek tijd uit om mijn plank te kiezen afhankelijk van wat ik ga doen, ik weet altijd precies op voorhand wat ik ga vormgeven en schilderen. De manier waarop de plank heeft geleefd, de sporen die de tijd heeft nagelaten, de kleur van het hout en het deck, alles is van belang! Voor het skateboard Skating Dead (een verwijzing naar de reeks ‘Walking Dead’, nvdr.), ging ik op zoek naar een materiaal dat geleden had, beschadigd was. Voor Back to the Future moest de vorm van de plank kloppen. Ze is een beetje van de oude school en dat paste goed bij het thema. Ik krijg de gebruikte planken via een vriend met een skatewinkel. Ik zou er niet aan denken om te starten met een nieuw skateboard. Dan begin ik het hout te bewerken en maak ik uitsnijdingen. Ik behoud altijd de dikte van de plank, ik voeg nooit materie toe. Het is fijn om te zien hoe je met een centimeter dikte volume kunt creëren, de verf doet de rest. Hiervoor gebruik ik acrylverf, vernis. Ik schuur af, verf opnieuw en schuur weer af, tot ik het gewenste effect en voorwerp heb verkregen. Ik houd van die gepatineerde kant, het doet denken aan de gepolychromeerde beelden uit de Middeleeuwen. Mijn ervaring met de skateboarden heb ik nadien ook toegepast op de rest van mijn werk. In welke mate zijn esthetiek en stijl belangrijk in het skatewereldje? Ik waardeer de codes en de esthetiek binnen de skatecultuur. Er zijn veel raakpunten met de street art. Het is een fenomeen dat een eerder jonge, complexloze generatie boeit. Het is een bevrijde vorm van grafische vormgeving: de planken, kledingstukken en aanverwanten lenen zich voor uiteenlopende stijlen. Tal van kunstenaars van mijn generatie stappen af van de traditionele dragers voor hun kunst, de skateboarden en de street art zijn hier goede voorbeelden van. Zo ontwikkelde Fairey Shepard bijvoorbeeld zijn kledingmerk Obey - dat zeer sterk in dit universum verankerd is - parallel aan zijn werk als straatkunstenaar op muren, en later in de galerie. Je ziet goed dat alle kunstvormen elkaar kunnen raken. 1 2 3 In je werk zijn humor en ironie goed vertegenwoordigd... is dat een indruk of een gezocht effect? Mijn werk bevat humor en ook wel ironie, maar ze zijn in mijn ogen geen hoofdzaak. Ze zijn alleen een uitgangspunt als ik met iets wil spotten of iets wil aanklagen, bijvoorbeeld via Mickey, Donald of Popeye. Ik speel vooral graag met codes, ik neem het tegenovergestelde van wat er verwacht wordt of behandel bepaalde onderwerpen met een vorm van decalage, door iets dik in de verf te zetten. 68 Miles #23 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

WELKE VLEUGELS PASSEN JOU HET BEST? 69 Miles #23 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.