Views
8 months ago

Miles #24 Special Lente

  • Text
  • Elke
  • Strikt
  • Toestemming
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Nieuwe
Miles #24 Special Lente

High-Tech Olivier Deknop

High-Tech Olivier Deknop & Benjamin Rousseaux WAITERS BEDIENT JE OP JE WENKEN Een platform om werkgevers en werknemers in de horeca samen te brengen: dat was het simpele maar briljante idee van Benjamin Rousseaux. Samen met zijn zakenpartner Olivier Deknop ontwikkelde hij Waiters. Nicolas Mauclet Wat is Waiters? ‘Waiters is een Facebookapp om gekwalificeerd horecapersoneel in contact te brengen met café- en restaurantuitbaters. Momenteel bevat onze databank al meer dan 2.300 kandidaten, zowel barmannen als tafelbedienden, cocktailshakers, barista’s, sommeliers, enzovoort. Met Kerstmis kregen we nog een aanvraag van een sterrenrestaurant dat plots door een kelner in de steek was gelaten. In amper twee uur tijd vonden we een bekwame vervanger om zijn dienst over te nemen.’ Hoe werkt het precies? ‘Het principe is hetzelfde voor zowel jobstudenten als professioneel horecapersoneel en horeca-uitbaters: op Waiters. io moeten ze een profiel aanmaken om toe te treden tot de gemeenschap. Ze moeten een interactief formulier invullen met behulp van de chatbot, die zeer gericht naar hun behoefte peilt. Van dan af aan verstuurt de server automatisch werkaanbiedingen naar de profielen die aan de vraag beantwoorden. Als de ontvanger daarop ingaat, krijgt de horeca-uitbater het zeer overzichtelijke elektronische cv van die persoon toegestuurd.’ Hoe ziet het zakenmodel eruit? ‘Horecazaken die personeel zoeken betalen een jaarabonnement. In tegenstelling tot een interimkantoor verschaffen wij echter geen jobplaatsing of uitzendkrachten, maar wel de juiste contacten. Wij verbinden ons ertoe om vaste werkkrachten te vinden binnen vier dagen en tijdelijke binnen vier uur. Het voordeel van Waiters is de kwaliteit van onze profielen. Wij maken een eerste selectie van gekwalificeerde werkzoekenden op basis van referenties die de chatbot verzamelt. Horecazaken kunnen aanbevelingen plaatsen op LinkedIn. Zo ontstaat er een ratingsysteem. Zodra de chatbot zijn werk heeft gedaan, controleren wij de referenties van de nog openstaande kandidaten.” Hoeveel kost de dienst? ‘Ons startabonnement kost 25 euro per maand (of 300 euro per jaar) en biedt horeca-uitbaters gedurende een jaar contacten met jobstudenten. Met een standaardabonnement van 50 euro per maand (600 euro per jaar) krijgen ze ook aanbiedingen van professioneel horecapersoneel dat tot drie jaar ervaring heeft. Bij de premiumformule (prijs op aanvraag) komt daar ook horecapersoneel met meer dan drie jaar ervaring bij.’ Wie is al klant? ‘Wij werken momenteel met zaken zoals La Villa Lorraine, Le Chalet de la Forêt, Hortense, Chyl, San, La Villa Emily, Villa in the Sky, Brugmann, enzovoort.’ Hoe is Waiters ontstaan? ‘Doordat ik vijf jaar lang een evenementenbureau heb geleid, besefte ik dat goed personeel moeilijk te vinden is. Daarom is Waiters in juni 2016 als een Facebookgroep opgericht. Toen we de kaap van 1.000 leden hadden bereikt, heb ik alle profielen verzameld in een databank. Toen die klaar was, zijn we beginnen nadenken over een economisch model. We kunnen onze prijzen laag houden, omdat we enkel contacten en geen administratieve opvolging aanbieden. Omdat Olivier het platform zelf heeft ontwikkeld, vergde het ook geen grote investering. Sinds 2016 bieden we abonnementen aan, met groot succes. Nu zijn we op zoek naar investeerders om sneller nationaal en internationaal te kunnen groeien.’ Hoe ziet de toekomst eruit? ‘Om kandidaten voor onze gemeenschap te blijven vinden, willen we workshops organiseren. Dat zijn bijkomende diensten als aanvulling op de opleiding. Onze beste specialisten gaan workshops geven in bepaalde deelnemende zaken. In eerste instantie zijn die bestemd voor leden van onze community. Maar nadien is het de bedoeling om ze voor iedereen toegankelijk te maken. Bedrijven zullen ook een beroep kunnen doen op onze specialisten om incentives voor hun personeel te organiseren. Dat zijn alvast enkele ideeën die we de komende maanden zullen uitwerken. Op langere termijn willen we onze community ook uitbreiden naar andere landen en misschien zelfs andere sectoren.’ waiters.io 10 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #24

M uscle RICCARDO TISCI: HET AFSCHEID VAN DE MEESTER Met zijn vertrek als artistiek directeur bij Givenchy draait de legendarische designer een pagina om in zijn carrière. Maar eerst schenkt hij ons nog een laatste cadeau: een tweede samenwerking met Nike. Het werd een nieuwe interpretatie van het model Dunk: de NikeLab Dunk Lux Chukka x RT. De schoen is beschikbaar in twee versies, zwart-wit en rood-wit, en getuigt van de interesse door Tisci voor de esthetiek van de retroskate- en basketcultuur uit de jaren 80. In de campagne zien we Bella Hadid en Riccardo zelf. Klasse! Elsa Fralon Beschikbaar sinds 23 februari op nike.com/lab (en op eBay natuurlijk) Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #24 11