Views
8 months ago

Miles #24 Special Lente

  • Text
  • Elke
  • Strikt
  • Toestemming
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Nieuwe
Miles #24 Special Lente

Coaching Sport

Coaching Sport TRAILRUNNEN IS MEER DAN LOPEN Lopen is fijn, maar in volle natuur en op lange afstand krijg je pas echt een kick! Juliette Debruxelles Training Het is belangrijk om vol te houden, ga daarom bij trailrunning niet boven de 75% van je maximale hartritme. Overhaast je niet, dit zijn langeafstandstrajecten en het is de bedoeling dat je ze kunt uitlopen: een korte trail is tussen 21 en 42 km, een trail 42 tot 80 km en een ultratrail ruim 80 km. Onder 21 kilometer spreekt men meestal van natuurloop. Verandering van spijs doet eten, en dat geldt ook voor trails. Kies daarom regelmatig een andere ondergrond, met nu eens modder, gravel, blote aarde of nat gras. Schoenen De keuze van je loopschoenen vraagt uiteraard altijd de nodige aandacht, maar voor trails is dat nog meer het geval. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een stabiele zool met een goede grip die ook voldoende stevig is om je voeten te beschermen bij obstakels. Professionals raden aan om een maat groter dan je gewone maat te kiezen, zo vermijd je problemen aan de tenen bij de dalende stukken. Bekijk de zool van je oude schoenen om je loopprofiel te kennen, het bepaalt mee de keuze van je nieuwe paar. Is je schoen vooral vooraan en in het midden afgesleten, zoals bij 50% van de lopers? Dan heb je een universeel looppatroon. Is je schoen vooraan aan de binnenkant van de voet afgesleten, zoals bij 45% van de lopers? Dan ben je een proneerder. Bij de resterende 5% is de buitenzijde vooraan afgesleten. In dat geval ben je een supinerende loper, dit wordt ook onderpronatie genoemd. Houd bij de keuze van je nieuwe schoenen rekening met deze informatie en vraag advies aan de verkoper! Kleding Geen short. Dat is immers de beste manier om na een uurtje last te hebben van insectenbeten en de doornen van bepaalde planten. Kies een legging of een jogging. En een T-shirt van technische stof dat geschikt is voor een urenlange training. Heb je dat niet, neem dan een luchtig katoenen T-shirt van goede kwaliteit. Zorg voor een windstopper, zoals een K-Way, of een vestje met rits dat je kunt aantrekken om bij een rustpauze niet af te koelen. Denk aan een rugzakje, met daarin een drinkzak, hoofdlamp, telefoon en een powerbank zodat je zeker voldoende batterijcapaciteit hebt. Maar ook een fluitje en isolatiedeken, voor het geval dat... 24 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #24

2 1 De basisuitrusting voor de beginnende loper Omdat je toch ergens moet beginnen, waarom niet met klasse dankzij een stijlvolle outfit? 3 4 5 6 7 8 1. Loopschoenen Adidas Sports Performance, € 179,95 2. Legging X-Bionic Twice Run, € 225 (i-run.be) 3. De ‘Orange Monk’ Air Presto, loopschoenen, € 140 4. T-shirt Bench, € 19,95 5. Joggingvest Fred Perry Sport Authentic, € 100 6. App Nike+ Run Club, gratis 7. Zonnebril Oakley, € 150 8. Loopschoenen Reebok Men Running, € 109,95 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #24 25