Views
8 months ago

Miles #24 Special Lente

  • Text
  • Elke
  • Strikt
  • Toestemming
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Nieuwe
Miles #24 Special Lente

Iconic Watches Wat is

Iconic Watches Wat is voor jou een verzamelhorloge? Het is een horloge waaraan je gehecht bent en dat je graag wilt houden. Vanuit de markt bekeken is het een horloge dat zich onderscheidt van de andere, door zijn zeldzaamheid, ouderdom of schoonheid. Welke zijn de meeste gezochte merken? Rolex, Patek Philippe, Audemars Piguet, Vacheron Constantin, Breguet. En de meest gegeerde modellen? De horloges die een verhaal vertellen. De mythische modellen die werden gedragen door sterren, zoals de Rolex Paul Newman, de James Bond, de Steve McQueen... Of horloges die zich onderscheiden door hun complicaties of zeldzaamheid, zoals de Patek Philippe die in 1939 werd gekocht door William Boeing. Er zijn ook horloges die werden gemaakt voor bijzondere gebeurtenissen, zoals de Rolex voor de eerste beklimming van de Mount Everest. En als je er zelf eentje zou moeten uitkiezen? De Rolex Daytona Paul Newman. Een behoorlijk zeldzaam horloge, omdat het indertijd niet in de smaak viel en vrij slecht verkocht. Tien jaar geleden was het 20.000 euro waard. Op dit moment is dat tussen de 150.000 en 1 miljoen euro. Een goede investering? Ofwel een vintage Rolex Daytona, ofwel een Patek Philippe Nautilus. Ze verliezen nooit hun waarde, omdat er maar weinig van gemaakt werden en de vraag groot is. Voor de liefhebbers met een meer bescheiden budget: een Rolex Sport Youngtimer, een Omega Speedmaster of een Universal Genève met complicaties. Zijn vintagehorloges een vluchtwaarde? Ja, maar niet om het even welk horloge! Het is daarom belangrijk om goed en eerlijk te worden geïnformeerd over de modellen die je wel of juist niet moet kopen. Expertise en een kwaliteitsgarantie zijn daarbij primordiaal. En welk horloge koop je voor je vrouw? Een eenvoudige stalen Rolex of een mooie vintage Cartier. Waarmee is het voor jou begonnen? Met een Omega Speedmaster. Ik was zestien en nam de nachttrein de avond voor 15 augustus om het in Italië te gaan halen. Tien minuten voor sluitingstijd was ik bij de verkoper. Welke horloges zetten je aan het dromen? De verzamelstukken in hun oorspronkelijke staat, nog intact in hun doosje. Vorig jaar verkocht een dame op leeftijd me een nieuwe Rolex Daytona die al sinds 1968 zat opgeborgen in een kluisje en die ze eigenlijk vergeten was… Ik was zwaar ontroerd. Ondertussen ben je vijftien jaar bezig, wat kan je nog boeien? De uitdaging om een goed horloge, in een goede toestand, tegen een goede prijs en met de goede onderdelen te vinden. Je moet eerst het horloge vinden, dan de eigenaar overtuigen om het te verkopen en dan een koper vinden. Elke deal is een avontuur. Was het vroeger beter? Vroeger had elk huis een eigen identiteit, ziel en vakmanschap. Vandaag zijn alle merken, uitgezonderd enkele zeldzame zelfstandigen zoals François Paul Journe, eigendom van grote financiële groepen en doen ze allemaal hetzelfde. Daarom is er tegenwoordig zoveel interesse voor vintage. Le Collection’Heure Louizalaan 96, 1050 Brussel collection-heure.be 1 2 3 4 RAUIS’ WOORDENBOEK IN 5 TERMEN Luxe : Het meest misbruikte begrip van de voorbije vijftien jaar! Luxe staat voor exclusiviteit, zeldzaamheid en maatwerk. Tegenwoordig lijkt luxe echter bijna synoniem geworden voor een massa-industrie. Tijd: Iets dat je verwaarloost vóór je veertigste, en waar het na je veertigste aan ontbreekt. Verzamelaar: Iemand die eeuwig ontevreden is, rusteloos op zoek naar een bepaald voorwerp, en niet meer geïnteresseerd zodra hij het gevonden en gekocht heeft, omdat hij al denkt aan het volgende. Motto: Verkoop iets en heb er spijt van. Donald Trump : Een zakenman aan de macht... Een goede zaak voor de Amerikaanse economie, maar misschien niet voor de Europese. 1. Rolex Daytona 2. Patek Philippe Nautilus 3. Cartier LC Tank 4. Antoine Rauis 50 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #24

SIHH17 RONKENDE NAMEN Het zijn moeilijke tijden en dus sleutelen de horlogemerken aan hun klassiekers om ze nog verder te verfijnen. Net als de toppers onder de automotoren doen deze unieke uurwerken de harten van alle liefhebbers van mechanische horloges sneller slaan. Raoul Buyle Wie in dit digitale tijdperk verzot is op mechanische uurwerken, wordt al snel als een buitenbeentje gezien. De complexe maar o zo mooie functies van een mechanisch horloge kunnen in het land van lasergestuurd genot wat uit de tijd lijken, vooral nu die op zowat alle elektronische toestellen af te lezen valt. En toch… Meester-horlogemakers zijn eerst en vooral eigentijdse vaklui die streven naar innovatie. Een horloge met zogenaamde complicaties vergt van de bouwer groot vakmanschap bij zowel de vervaardiging van het binnenwerk als de afwerking van het model. Zo is er bijvoorbeeld de ‘minutenrepetitie’, voor velen de meest vervolmaakte uiting van de horlogebouwkunst, waarbij een uiterst complex mechanisme van hamertjes die op een gong slaan, ervoor zorgt dat je de tijd niet alleen op de wijzerplaat van je horloge kunt aflezen, maar ook kunt horen. Véél subtieler dan een of ander elektronisch piepgeluid! De nieuwe generatie (Zwitserse) horlogemakers is vandaag te herkennen aan de hippe hoofdtelefoon, een paar Nikes en het diamanten knopje in de oorlel. Samen met gespecialiseerde informatici ontwerpen zij gesofisticeerde raderwerken die almaar betrouwbaarder en preciezer worden. En ook vrouwen hebben intussen hun plaatsje verworven in een beroep dat traditioneel een machostempel droeg. 1 2 3 1. Ook dit is een mechanisch horloge! Robot Clock ‘Balthazar’ uit de reeks Horlogical Machines van het jonge horlogemerk MB&F (Maximilian Büsser and Friends) 2. Diamond Outrage, Audemars Piguet 3. Master Grande Tradition Gyrotourbillon 3 Jubilee, het nieuwe topstuk uit de reeks Hybris Mechanica, die garant staat voor de meest geavanceerde complicaties van Jaeger-LeCoultre Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #24 51