Views
1 year ago

Miles #24 Special Lente

  • Text
  • Elke
  • Strikt
  • Toestemming
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Nieuwe
Miles #24 Special Lente

Reportage Riva 1 2 Een

Reportage Riva 1 2 Een Riva is mooi. Mooi als een zonsondergang aan de oevers van het Iseomeer, waar het merk 175 jaar geleden het levenslicht zag. Mooi als de mythe waar geduldig en gestaag aan gebouwd werd. Riva als in ‘riviera’, drie wulps klinkende lettergrepen, synoniem voor levenskunst met een tintje dolce vita, net als Anita Ekberg en Marcello Mastroianni in die schitterende film van Federico Fellini. Riva, het pure plezier wanneer je voelt hoe de romp gemaakt uit het beste hout door de golven klieft met het spreekwoordelijke gemak dat alleen de topklasse kan bieden. Riva zet de modebakens uit en laat anderen in zijn kielzog volgen, recht door zijn eigen geschiedenis. Geschreven met een gulden pen! Vakkennis en de juiste aanpak Want Riva is vooral het verhaal van één man. Of liever van één familie, met Pietro als stamvader. In 1842, na een zware storm die de vissersboten van een dorpje aan de oever van het Iseomeer heeft vernield, werpt hij zich – met zijn vakkennis, zijn intuïtie en ook zijn neus voor zaken – al snel op als reddende engel voor de heropbouw van de vissersvloot, zodat de plaatselijke economie er weer bovenop kan komen. Er is dan nog geen sprake van plezierboten. In die tijd telt enkel nuttig werk om aan de onmiddellijke behoeften te voldoen, zoals vracht- en passagiersvervoer… Maar wat Pietro Riva nog niet weet, is dat hij de eerste bladzijde van het verhaal schrijft. Het begin van een ware legende. Want kort na de Eerste Wereldoorlog heeft Italië, net als de rest van Europa, behoefte aan wat luchtigheid, aan zorgeloosheid, aan far niente. En de heroplevende economie richt zich naar recreatie, naar een alternatief voor de zwaarwichtigheid. Kortom, naar de zin om te leven. Dat voelt ook zoon Serafino heel goed aan, want tijdens het interbellum gaat Riva ook aan wedstrijden deelnemen en zo verlaat hij het pad van louter utilitaire vaartuigen. De bocht is ingezet. Verzamelaarsobject Na de Tweede Wereldoorlog komt Carlo Riva aan het hoofd van het bedrijf te staan, waardoor het merk zijn echte adelbrieven verwerft, ook omdat hij al snel de voordelen van goede marketing en stevige communicatie inziet. In de jaren 50 lanceert hij een gamma van plezierboten waarbij wordt gekozen voor de allerbeste materialen zoals mahoniehout en voor een vooruitstrevend design. Uit die periode dateert het gamma van de beroemde Ariston, de Tritone (de eerste met 1. Het wondermooie verhaal van Riva begint eigenlijk in 1842 aan de oevers van het Iseomeer. 2. Vanaf de vroege jaren 50 valt de wereldwijde jetset – op zoek naar wat meer far niente – massaal voor Riva, wat de naamsbekendheid van het merk alleen maar doet floreren. 3.. In de jaren 30 begint Riva ook aan wedstrijden deel te nemen, en dat levert het merk heel wat titels en records op. 4. In de jaren 50 en 60 effent het gamma Tritone het pad voor een latere ster: de Aquarama, intussen een waar cultobject (hier rechts). 3 twee binnenboordmotoren) waarvan Anita Ekberg een exemplaar koopt en zo de naamsbekendheid van het merk een duwtje in de rug geeft, en de Sebino. Maar zijn visionaire talent is ongetwijfeld nergens beter terug te vinden dan bij de knappe Aquarama, die voor de luxejachten is wat Ferrari of Lamborghini voor de auto’s zijn: ware iconen. Tegenwoordig is de Aquarama een echt verzamelaarsobject geworden waar welgestelde liefhebbers op de tweedehandsmarkt enorme bedragen voor veil hebben, en omwille van de zeldzaamheid zijn die niet eens overdreven te noemen. Ze willen een Aquarama, alleen maar om te kunnen zeggen dat ze er één hebben, niet eens om ermee te varen. Zoals een kostbaar, angstvallig bewaard kunstwerk dat dient als bevestiging voor de eigen goede smaak… en financiële mogelijkheden. Sinds 2000 maakt Riva deel uit van de groep Ferretti, maar de familie bezit nog steeds de concessie die Carlo in 1959, met de uitzonderlijke toestemming van prins Reinier, in de rotsen van de haven van Monaco heeft laten uitgraven. Daar worden vandaag nog altijd een tiental Aquarama’s onderhouden en hebben ze hun winterstalling, aan de zijde van een recente Aquariva, hun opvolger in composietmateriaal en met een erg gelijkaardig design. Maar sst, ze zijn nu nog in winterslaap, in het volste besef van hun aantrekkingskracht zodra het mooie weer op de beroemdste rots ter wereld weer aanbreekt… 4 54 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #24

Life Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #24 55