Miles

Views
7 years ago

Miles Gentleman Driver's Magazine #24

  • Text
  • Elke
  • Strikt
  • Toestemming
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Nieuwe
Miles #24 Special Lente

DUEL AAN DE TOP Een

DUEL AAN DE TOP Een geïllustreerde kijk op de meest beklijvende hanengevechten uit de sportgeschiedenis. Om de kop van deze nieuwe rubriek af te bijten, heeft Miles gekozen voor het duel tussen Alain Prost en Ayrton Senna. Boris Rodesch Illustratie: A. Kool We blikken nog even terug op deze unieke rivaliteit die vanaf eind jaren 80 tot aan het begin van de jaren 90 kleur gaf aan de wereld van de Formule 1, zowel op het circuit als in de paddocks. Voor journalisten, piloten, F1-fans en zelfs de leiding van de internationale automobielfederatie FIA was het haast onmogelijk om geen kamp te kiezen: je was voor Senna of voor Prost. Alain Prost, ook wel ‘Le Professeur’ genoemd, werd vier keer wereldkampioen en was bekend voor zijn wetenschappelijke aanpak van de races. Aan de andere kant had je Ayrton Senna, alias ‘Magic Senna’, die over bovennatuurlijke rijkunsten leek te beschikken, als het wegdek er spekglad bij lag. Hij veroverde drie wereldtitels. Tussen 1985 en 1993 verdeelden ze onder elkaar zeven van de negen wereldtitels. Voor drie edities werd de ultieme strijd geleverd op het asfalt van het circuit van Suzuka, tijdens de Grote Prijs van Japan. Terugblik op dit topduel! Seizoen 1988: bevestiging Aan het einde van het seizoen 87 stelt de dan al tweevoudige wereldkampioen Alain Prost alles in het werk om het jonge supertalent Ayrton Senna naar McLaren te halen. En het lukt hem. Tot grote vreugde van teambaas Ron Dennis, die met zijn twee toprijders in 1988 vijftien van de zestien races wint. Senna viert zijn eerste wereldtitel in Japan, na een historische race. Bij de start, vanop de polepositie voor Prost, raakt Senna niet goed weg, maar hij profiteert van een welgekomen stortbui om zijn achterstand goed te maken en uiteindelijk de race te winnen met 13 seconden voorsprong op ‘Le Professeur’. ‘Magic Senna’ is geboren! 66 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #24

Ayrton Senna en Jean-Marie Balestre Seizoen 1989: confrontatie In 1989 doken de eerste echte spanningen op in San Marino, waar Senna het niet-aanvals pact voor de eerste ronde schond. Maar dat was nog niets in vergelijking met de nerveuze sfeer die op het einde van het seizoen in de paddocks van Suzuka heerst. Prost wordt wereldkampioen als Senna de race niet uitrijdt. De Braziliaan moet winnen om nog enige hoop te kunnen koesteren op de titel. Na 46 ronden rijdt Prost aan de leiding, maar in een chicane probeert de snellere Senna hem in te halen. Prost gooit brutaal de deur dicht en veroorzaakt zo een crash. De Fransman moet opgeven, terwijl de Braziliaan met de hulp van de baancommissarissen weer kan vertrekken. Senna wint de race en het lijkt erop dat de titelstrijd weer helemaal openligt. Maar dat was buiten de waard gerekend, in de persoon van de omstreden Jean-Marie Balestre, FIA-president van 1985 tot 1993. Na de race besluit hij om Senna te diskwalificeren omdat hij de chicane heeft afgesneden. We kennen allemaal het beeld van ‘Le Professeur’ die zich naar de wedstrijdcommissarissen rept om het manoeuvre aan de kaak te stellen. Triest… Prost viert zijn derde wereldtitel met gebogen hoofd. Bij Senna staat de weerzin op zijn gezicht te lezen. Zeggen dat Balestre het verloop van het kampioenschap kon beïnvloeden, is een understatement… Seizoen 1990: scheiding Prost is overgestapt naar Ferrari. De twee rivalen zijn niet meer on speaking terms. Prost is het gedrag van Senna beu en Suzuka wordt andermaal het decor van een trieste finale. Nu zijn de rollen omgekeerd. Senna is wereldkampioen als Prost de finish niet haalt. Net zoals in de voorbije twee edities staan de twee kemphanen op de eerste startrij. Voor de race is er al heel wat gebeurd. Eerst is er een meeting waarin Jean-Marie Balestre blijk geeft van een kort geheugen en de rijders unaniem laat stemmen voor het recht om de chicane af te snijden. Senna voelt zich verraden en verlaat de zaal. De ‘koning van de polepositie’ vraagt vervolgens om aan de andere kant van de baan te mogen starten, omdat de pole op het vuile stuk ligt. Zijn verzoek wordt eerst ingewilligd door de wedstrijdleiding, maar uiteindelijk toch geweigerd na tussenkomst van Jean-Marie Balestre. Vandaar de uitzonderlijk zware sfeer die heerst op de startgrid. Amper acht seconden na de start is het verdict al gevallen. De Ferrari nam de beste start en in de eerste bocht volgde de crash. Senna reed bewust in op Prost. Wraak of overmoed door een overdreven geloof in eigen kunnen? De race, die wordt gevolgd door miljoenen tv-kijkers, is opnieuw een fiasco. Ayrton Senna is voor de tweede keer wereldkampioen. Prost is woedend. De Formule 1 had drie seizoenen achter de rug, die diep in de autosportgeschiedenis gegrift staan. Ayrton Senna zou in 1991 nog een derde wereldtitel toevoegen aan zijn palmares, terwijl Alain Prost in 1993 zijn helm aan de haak hing met een vierde titel op zak. Het seizoen daarna volgde Senna de Fransman op bij Williams-Renault. Toen hij in de zevende ronde van de Grote Prijs van San Marino aan de leiding reed, maakte de Braziliaan een enorme crash in de Tamburello-bocht op het circuit van Imola. Die werd hem fataal… Enkele minuten voor de race had TF1 nog de volgende boodschap van Ayrton Senna uitgezonden, die was opgenomen tijdens de vrije trainingen: Om te beginnen hallo aan onze vriend Alain. Ik mis je, Alain…’ Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #24 67