Miles

Views
7 years ago

Miles Gentleman Driver's Magazine #24

  • Text
  • Elke
  • Strikt
  • Toestemming
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Nieuwe
Miles #24 Special Lente

Formula E Alain Prost De

Formula E Alain Prost De professor Alain Prost, recent aangesteld als ‘speciaal adviseur’ voor het F1-project van Renault, bundelde in 2014 zijn krachten met Jean-Paul Driot voor de oprichting van de renstal e.dams in de Formula E. De resultaten bleven niet uit, want de Franse renstal veroverde intussen alle wereldtitels sinds de lancering van het Wereldkampioenschap FE! Deze nieuwe discipline, zijn rivaliteit met Ayrton Senna en zijn mening als kenner over het laatste nieuws uit de F1, het kwam allemaal aan bod tijdens ons gesprek met deze viervoudige wereldkampioen F1 tijdens de Grote Prijs Formula E in Buenos Aires. Boris Rodesch - John Jeanquart Wat is het belangrijkste verschil tussen de F1 en de Formula E? Het zijn twee heel verschillende disciplines, zowel technologisch, als in aanpak én conceptueel. De Formula E wordt op stratencircuits en op één dag gereden. Iedereen beschikt ook over dezelfde technologie en alle budgetten gaan eerder naar ontwikkeling dan naar enkel prestaties. De belangrijkste doelstelling is om deze nieuwe technologie geloofwaardigheid te geven door ze te demonstreren in steden en indien mogelijk een ander en vooral jonger publiek aan te trekken. De F1 is het hoogste niveau van de automobielsport, met spitstechnologie. Het zou voor de beide disciplines niet correct zijn om ze te willen vergelijken. Welke rol bekleedt u precies binnen de renstal Renault e.dams? Jean-Paul Driot, voorzitter en grondlegger van het DAMS Team, dat al meerdere titels behaalde in de GP2 en de Formule Renault 3.5 Series, boog zich natuurlijk over het technische gedeelte, terwijl ik me met mijn competenties als ambassadeur van Renault meer bezighoud met de marketing en de communicatie. We vinden in de Formula E de zoon van Nelson Piquet, de neef van Ayrton Senna, jouw zoon Nicolas en (andere) voormalige F1-rijders. Heeft de FE behoefte aan deze grote namen? Dat is geen behoefte, maar een logisch gevolg. In de GP3 zien we bijvoorbeeld de zoon van Jean Alesi en in de F1 de zoon van Jos Verstappen en de zoon van Carlos Sainz. Zie het als een soort van natuurlijke evolutie. De Formula E: een nooduitgang voor iets minder getalenteerde coureurs? Ik meen van niet. Het is een volledig nieuwe discipline. Er groeit bij de rijders zelfs een soort nieuwsgierigheid, vooral in de F1. Sommigen overwegen misschien wel om hun carrière in de Formule 1 vroeger dan voorzien te beëindigen en over te stappen naar de Formula E. Deze technologie vertegenwoordigt de toekomst. De negatieve connotatie die er misschien in het begin nog was, is ondertussen helemaal weg. Gaat er een dag voorbij zonder dat er ergens iets wordt gezegd over je rivaliteit met Ayrton Senna? Dat is het leven, al is ‘elke dag’ gelukkig een beetje overdreven. Maar het verhaal van die rivaliteit hoort er wel bij. Een anekdote? Er is niet één anekdote, er zijn massa’s verhalen en iedereen maakt ook zijn eigen geschiedenis, dat is de hele schoonheid van de sport. Het beste en ergste moment van uw carrière? Het beste is de totaliteit, het geheel. Er is geen kampioenschap of race in het bijzonder, maar eerder het feit dat ik een sport mocht beoefenen waarvoor ik GEBOORTEDATUM: 24 februari 1955 GEBOORTEPLAATS: Lorette (Loire) NATIONALITEIT: Frans PALMARES : 4 wereldtitels in de F1 (1985, 1986, 1989, 1993) 199 races, 106 podia en 51 overwinningen HUIDIGE FUNCTIES: Mededirecteur renstal Renault e.dams, speciaal adviseur van het F1- project van Renault 68 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #24

Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande 69 schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #24