Miles

Views
6 years ago

Miles Gentleman Driver's Magazine #25

  • Text
  • Elke
  • Verboden
  • Strikt
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Toestemming
  • Nieuwe
Miles #25 Bike Attack

Coaching DE STRIJD OM DE

Coaching DE STRIJD OM DE POLO RALPH LAUREN VS. LACOSTE VS. FRED PERRY Een Amerikaan, een Engelsman en een Fransman, drie pologiganten gaan de strijd aan in onze kleerkast: welk merk overklast het andere? Nicolas Mauclet Stichtingsjaar: 1933 Oprichters: René Lacoste & André Gillier Zakencijfer: 1,18 miljard euro (2015) Stichtingsjaar: 1952 Oprichter: Fred Perry Zakencijfer: n.b. Stichtingsjaar: 1967 Oprichter: Ralph Lauren Zakencijfer: 6,9 miljard euro 38 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #25

Fred Perry, de sportieve dissident Stockport Engeland - jaren 40. Wereldkampioen tafeltennis en tennis Fred Perry, afkomstig uit een arbeidersgezin, maakt samen met zijn compagnon, de Oostenrijkse voetballer Tibby Wegner, een nieuw badstoffen polsbandje voor sporters. Het wordt een succes en tevens het begin van het merk met de laurierkrans. Fred Perry tijdens het toernooi van Wimbledon in 1934. Het logo van winnaars. In 1952 ontwerpt Fred Perry een eenvoudig shirt met korte mouwen waarmee hij gemakkelijker kan tennissen. In 1957 vraagt de Londense kleinhandelaar in sportkleding Lillywhites of het merk de kleuren van hun club aan het klassieke shirt kan toevoegen. Fred Perry tekent twee gekleurde strepen op de kraag en uiteinden van de mouwen, en creëert zo de duidelijk herkenbare identiteit van het merk, de bekende twin tips. En om nog meer de aandacht te trekken, gebruiken Perry en Wegner de lauwerkrans die in de gangen van Wimbledon prijkt als symbool van uitmuntendheid. Een brutale zet die het begin inluidt van een eigenzinnig merk. Rebelse stijl. Net als Lacoste kleedt Fred Perry zowel grote sportkampioenen (90% van de tennissers in de jaren 60) als politici (waaronder John Fitzgerald Kennedy). Maar het merk maakt niet de meeste furore in de hogere klassen. In het Engeland van de jaren 60 eigenen de jonge modernisten, ‘mods’ genaamd, zich de polo met de strepen toe en zetten die centraal in een nieuwe eigentijdse look. Deze coole jongeren willen zich onderscheiden, ze rijden op een Vespa, luisteren naar moderne jazz en geven de toon aan van de Britse subcultuur. Fred Perry wordt bekend als het merk van trendsetters met een rebelse geest, sigaret in de mond. Maar de droom krijgt een duister kantje. Tien jaar later valt de mod-beweging uit elkaar in een aantal extreem geradicaliseerde subgroepen die hun haar afscheren en zich ‘skinheads’ noemen. De hooligans zullen zich uiteindelijk laten verleiden door de polo met zijn gekleurde strepen die ostentatief van de symbolen van hun club wordt voorzien. Het imago van het merk krijgt een stevige deuk. De lancering van een reeks polo’s in fluokleuren overtuigt dan weer de homogemeenschap en steunt daarmee de minderheden. Vandaag de dag - al komt het zijn woelige verleden nog wel ‘s tegen - staat het merk Fred Perry (nog steeds made in England) voor openheid en onafhankelijkheid, en trekt het zo nog immer de rebelse karakters aan. Topstukken: bomberjack en trui met V-hals Pete Doherty en de lauwerkrans tijdens een concert. Tijdens de jaren 60 eigenen de Britse ‘mods’ zich de polo van Fred Perry toe. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #25 39