Miles

Views
6 years ago

Miles Gentleman Driver's Magazine #25

  • Text
  • Elke
  • Verboden
  • Strikt
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Toestemming
  • Nieuwe
Miles #25 Bike Attack

Coaching Lacoste, de

Coaching Lacoste, de uitvinder Parijs, 1933. Als zoon van een rijke Franse ondernemer is René Lacoste op het hoogtepunt van zijn roem. In 1927 en 1932 wint hij met het Franse tennisteam de Daviscup. Hij wil de weinig comfortabele overhemden met lange mouwen van deze sport niet langer dragen en bedenkt samen met André Gillier een shirt met een meer open structuur. Met het uniform van de Londense polospelers als inspiratiebron, ontwerpen ze een wit shirt van piquékatoen met korte mouwen en een geribde kraag die de nek tegen de zon beschermt. Codenaam: ‘L.12.12’: de legendarische polo is geboren. Het merk met de krokodil. Het logo van René Lacoste verschijnt lang voordat hij zijn eerste polo draagt. Wanneer de tenniskampioen in 1925 een prachtige koffer van krokodillenleer in een etalage bewondert, sluit hij een deal met de aanvoerder van het Franse tennisteam, Alan Muhr: als hij zijn wedstrijd wint, krijgt hij de koffer. Hij zal hem nooit krijgen, maar de anekdote blijft hangen bij een journalist die hem de bijnaam ‘alligator’ geeft omwille van zijn krachtige en felle spel. Zijn vriend Robert Georges tekent voor hem een krokodil die hij op alle witte blazers laat borduren die hij vanaf 1927 voor aanvang van elke wedstrijd draagt. Krachtige marketing. Als echte zakenman begrijpt René Lacoste dat hij zijn logo op de tennisbanen van de grootste toernooien moet laten zien. Het merk krijgt eerst bij tennis en daarna bij golf bekendheid door grote sporters zoals Jean Garaïalde (golf), Fabrice Santoro (tennis), Severiano Ballesteros (golf), Henri Leconte (tennis) en onlangs ook Gustavo Kuerten (tennis) in 2012. Met deze strategie bereikt Lacoste een voornamelijk mannelijk bcbg-publiek, tot het imago van het merk in de jaren 90 een omslag maakt als jongeren in de voorsteden de Lacoste-stijl overnemen. Het ‘bon chic, bon genre’ van het merk komt onder druk te staan. De krokodil neemt echter revanche en wint opnieuw aan geloofwaardigheid in de modewereld: artistiek directeur Christophe Lemaire verschijnt ten tonele en herschikt de kaarten alvorens de fakkel in 2010 door te geven aan Felipe Oliveira Baptista. Met een omzet van ruim 4,35 miljard euro in 2015 kan het merk Lacoste, dat nog steeds polo’s maakt in Frankrijk, terecht trots zijn op zijn bijdrage aan het modebeeld van meerdere generaties, in alle omstandigheden. En ze blijven nog steeds vernieuwen. Topstukken: jack met rits, tennisschoen, Glenan-vest Campagne van Lacoste uit 1973. 40 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #25

Vanaf 1927 droeg René Lacoste een geborduurde krokodil op zijn blazer. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #25 41