Miles

Views
6 years ago

Miles Gentleman Driver's Magazine #25

  • Text
  • Elke
  • Verboden
  • Strikt
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Toestemming
  • Nieuwe
Miles #25 Bike Attack

EEN STADSPELOTON

EEN STADSPELOTON Fietskoeriers, sinds 2015 zijn ze een groeiend vertrouwd gezicht in onze steden. Maar wie zijn ze? Studenten die de eindjes aan elkaar moeten knopen? Of liefhebbers die er gewoon plezier in scheppen dagelijks in het fietszadel te zitten. Miles stapte even af bij Sylvain Merlo, voltijds bezorger bij Deliveroo in Brussel. Boris Rodesch 52 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #25

Life ‘Zolang mijn benen en hersenen meewerken, zie ik niet in waarom ik iets anders zou doen.’ Sylvain Merlo fietst elke week zo’n 350 km door Brussel en in totaal bijna 15.000 km per jaar. Voor een beter idee: beroepsrenners leggen jaarlijks tussen de 15.000 en 30.000 km af, afhankelijk van hun trainings- en wedstrijdprogramma. Sylvain werkt 40 uur en maakt 13 ritten per week bij Deliveroo. ‘Op 11 november heb ik 7,5 uur gereden en een kleine 100 km afgelegd in 3 ritten!’ Als kleine jongen was hij al helemaal in de ban van de fiets en droeg hij een Banesto-shirt om te supporteren voor Miguel Indurain en diens topprestaties in de Tour de France. Op 29-jarige leeftijd denkt hij nog lang niet aan stoppen: hij voelt zich in zijn job helemaal openbloeien! ‘Feestjes organiseren, dj’en, dat heb ik achter me… Ik beleef nu veel lol als fietskoerier en ik ben veel beter in vorm.’ Deliveroo Start-up in Londen in 2013 Start-up in Brussel in 2015 30.000 fietskoeriers in 12 landen en 200 steden in 2017 2.500 fietskoeriers in 4 Belgische steden (Brussel, Antwerpen, Gent, Luik) 1.500 fietskoeriers in Brussel 850 restaurants in België 450 restaurants in Brussel 8 Belgische steden eind 2017 Maandelijkse groei in België: 20% ‘Bij de minste twijfel is het de fietser die incasseert.’ We kunnen echter niet om de risico’s van het vak heen. Brussel met zijn beperkt aantal fietspaden, zijn tramsporen, zijn talrijke hellingen, het weer… Fietsers worden dagelijks met gevaren geconfronteerd. Als eeuwige optimist relativeert Sylvain dit alles: ‘Fietskoeriers behoren voortaan tot het stadsbeeld. De mensen kijken er niet vreemd meer van op. De zone Elsene bevalt me het best, de straten zijn er rustig en je hoeft je niet zigzaggend een weg te banen tussen de auto’s. De grote verkeersaders zijn nachtmerries. Ik heb geleerd dat je moet volharden, al loop je het risico dat ze je dan voor een gek nemen. En ook al ontsnap ik elke dag ternauwernood aan 20 ongelukken, toch gaat het steeds beter met de automobilisten. Een beetje hoffelijkheid, een klein gebaar, een knikje, en dan komt het meestal wel goed.’ ‘Sport en eten, dat is mijn leven!’ Fietskoerier zijn is voor sommigen meer dan gewoon werk, het is een mentaliteit. Sylvain was vorige zomer in Parijs voor de 24e editie van het wereldkampioenschap fietskoeriers. Een geweldige gelegenheid voor de bijna 600 deelnemers om hun passie met elkaar te delen onder het genot van een heleboel biertjes. Een weekje tussen fietskoeriers uit alle hoeken van de wereld smeedt nauwe banden! ‘Ik draag het trainingspak van een Mexicaanse fietskoerier... Ik ken nu ook de betekenis van het woord chistole. Dat is overmatig drinken in een sportieve omgeving, zonder je plicht van de volgende dag te verzaken. Het is een universeel begrip en vat onze mentaliteit perfect samen.’ Tijdens het kampioenschap kwalificeerde Sylvain zich overigens niet voor de finale. ‘Deze zomer nemen 4 tot 5 jongens van Deliveroo deel aan de volgende editie in Montreal. Daarna fietsen we in 6 à 7 dagen naar Manhattan.’ ‘Het outlawgehalte is best wel opwindend’ Sylvain neemt ook deel aan undergroundwedstrijden - de alleycat-fietsraces dwars door de stad met een aantal checkpoints, vaak ‘s nachts en altijd clandestien. ‘Het is echt indrukwekkend. Een peloton ladderzatte fietskoeriers dat door de stad racet. Na 2 km ben ik tegen een taxi gevlogen… Mijn gezicht was flink toegetakeld. Een vijftigjarige fietskoerier uit Berlijn heeft De lievelingsapp van de fietskoeriers? Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #25 53 me toen geholpen en samen hebben we de race uitgereden. Die dag voelde ik de geest van solidariteit en welke waarden er écht toe doen.’ ‘Je moet je vooral op je gemak voelen op de fiets’ De stijl van fietskoeriers lijkt erg op die van hipsters, eerder nonchalante kleding, een baard, fiets met vaste pion – de ‘fixie’. Sylvain volgt die mode niet en rijdt al 10 jaar op een koersfiets van het merk Specialized. ‘Iedereen doet natuurlijk wat hij wil, maar al toon je wel veel van je lichaam, zelf verkies ik het comfort van een sportieve outfit.’ ‘Ik verdien tussen de 1.600 en 1.800 euro bruto per maand’ De meeste fietskoeriers zijn studenten, maar de flexibele uren trekken ook zelfstandigen aan. Er bestaat geen sociaal statuut voor dit beroep waarvoor geen enkele kwalificatie vereist is. Ze zijn werknemer noch arbeider, werken allemaal binnen het SMart-stelsel (smartbe.be) en krijgen een vergoeding van € 9,31 bruto/uur voor studenten en € 11 bruto/uur plus € 2 per levering voor zelfstandigen. De studenten krijgen een bonus naargelang het aantal ritten. Drie ritten per uur voor € 1,5 en een premie van € 25 voor 50 ritten in twee weken. En toch verklaart Charles Van den Bogaert, directeur marketing, in Brussel: ‘De fietskoerier is de belangrijkste persoon bij Deliveroo, het enige menselijke contact, het imago van de firma!’ Gelukkig bieden de SMart-contracten een verzekering tegen arbeidsongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid… Deliveroo op zijn beurt zorgt ervoor dat alle fietskoeriers zijn aangegeven en stelt hun de basics aan materiaal ter beschikking: tas, jas, lampen en gsm-houder. Met zulke onzekere werkomstandigheden is het niet moeilijk om te begrijpen waarom fietskoeriers vaak studenten of enthousiastelingen zijn… Met Strava, het sociale netwerk voor fietsers, kun je de ontwikkeling van je eigen prestaties volgen. Fietsers kunnen hun ritgegevens vergelijken met de personen die ze volgen, beroepsrenners of vrijetijdsfietsers. Zo kan iedereen bepaalde segmenten maken waarop alle ritten van de gebruikers geregistreerd worden. Veel fietskoeriers zetten uitdagingen op Strava, maar daar houdt Sylvain niet van: ‘Virtuele medailles interesseren me niet!’