Views
4 months ago

Miles #25 Bike Attack

  • Text
  • Elke
  • Verboden
  • Strikt
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Toestemming
  • Nieuwe
Miles #25 Bike Attack

Ontmoeting

Ontmoeting Harley-Davidson made in Bergen Engine DOUDOU VIBES Harley-Davidson blijft verreweg het meest legendarische, zuivere en dus een van de meest gewaardeerde motormerken ter wereld. Een merk met miljoenen fanatieke volgelingen. In de stad van Doudou ontmoeten we Angelo Doré, een fan die ons vol passie vertelt waarom deze motoren hem, en velen, aansteken met hun beroemde good vibrations… Laurent Blairon Foto’s : Michael Dautremont (*) (*) Doudou, of Ducasse van Bergen, is een groot plaatselijk feest gebaseerd op voorouderlijke tradities dat elk jaar plaatsvindt in Bergen in het weekend van de Drievuldigheid. Hoogtepunt van het evenement: de ‘Lumeçon’, oftewel het gevecht tussen de beroemde draak en Sint-Joris. Dit jaar speelt alles zich af tussen 7 en 14 juni! 68 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #25

William Harley en Arthur Davidson zijn amper 20 jaar oud als ze in 1903 met jeugdige bravoure in een oude schuur hun eerste motoren ontwikkelen. Dit luidt het begin in van een nieuw tijdperk waarin alles mogelijk is. Hun motoren worden al vlug steeds robuuster en sneller, vooral na de overstap op een tweecilinder die hun handelsmerk wordt. Het is eigenlijk aan de wedstrijden te danken dat Harley-Davidson succes krijgt in Amerika. Vanaf 1912 komen er meer dan 200 verdelers in de Verenigde Staten. Er volgt daarna een hobbelige weg naar de top via twee oorlogen, de beurskrach van 1929 en, heel wat later, de opkomst van de Japanse constructeurs, maar het merk doorstaat elke crisis en de motoren krijgen hun typische stijl en mythische uitstraling. Het gaat tegenwoordig goed met H-D en zelfs de anti-motorrijders kennen en waarderen het merk. Geen wonder dus dat dit verhaal en deze boeiende motoren talloze enthousiastelingen over de hele wereld hebben aangestoken die er vol emotie over praten. Wij ontmoeten een van hen uit Bergen. Archi-gepassioneerd Het dagelijkse leven van de succesvolle architect Angelo Doré bestaat uit vormen, bestekken, technische beperkingen… en uit motoren. Als hartstochtelijke fan doen motoren zijn hart sneller kloppen: ‘Ik heb lange tijd sportmotoren gehad, bij voorkeur Italiaanse. Ik zie mezelf als een gepassioneerde gek, maar niet in de zin dat ik me aan het stuur als een idioot gedraag…’ Rijden is echt zijn ding, zo vaak en zo ver mogelijk, en hij maakt daarbij het ene tochtje na het andere door Europa, bijvoorbeeld op een Ducati 1098S, met ritten van zo’n 500 à 1.000 km per dag. Een echte kilometervreter die zijn hart kan ophalen op twee wielen. Een paar jaar geleden wordt het vuur dat in hem brandt echter getemperd door een tragisch voorval in zijn familie. Zijn overtuiging komt op losse schroeven te staan en hij begint zich vragen te stellen over de zin van het leven… Een zelfbeschouwing die hij in 2014 achter zich laat als hij de deur binnenstapt van de Harley-Davidson-concessiehouder in Bergen. Alex Bevilacqua, zijn vriend en baas van de garage, zet hem ertoe aan om op een Harley te rijden. Stilaan gaat er een nieuwe wereld voor hem open. Hij koopt een Sportster Nightster zonder een proefrit te maken, ‘want anders had ik de bestelbon niet ondertekend!’ Angelo geeft zich helemaal over aan zijn passie en de lokroep van het asfalt. Bergen-Rome-Bergen, Bergen-Barcelona-Bergen in enkele dagen tijd, 18.000 kilometer in zes maanden, meestal alleen. Een spoedcursus die zijn gevoel bevestigt: ‘De Harley is sympathiek, maar niet echt sensationeel, zijn ontwerp houdt hem tegen. Dat is jammer, maar ik zie ook het potentieel van de V-twin. Ik wil de Harley sportiever maken, want dit merk In het atelier van de Bergense concessiehouder versmelten talent en passie tot fantastische machines. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #25 69