Views
9 months ago

Miles #26 Special Zoute Grand Prix

  • Text
  • Zoute
  • Jaar
  • Rally
  • Heel
  • Nieuwe
  • Goed
  • Concours
  • Waar
  • Tussen
  • Meest
Miles #26 Special Zoute Grand Prix

Zoute

Zoute Concours d’Elégance OP STAP MET DE KONINGIN VAN KNOKKE Elegantie kan je noch maken, noch namaken; elegantie heb je al van bij de geboorte. Kijk maar naar de Fiat OttoVu (8V) Rapi Corsa, vorig jaar verkozen tot de knapste van Knokke in het concours d’élégance van de Zoute Grand Prix. Wanneer hij op een regenachtige dag door Knokke rijdt, breekt spontaan de zon door de wolken . Johan Dillen Foto’s: Dirk de Jager willen met de Zoute Concours d’Elégance deel uitmaken van de beste concours wereldwijd’, stelt Zoute GP-organisator Filip Bourgoo. ‘Maar we stellen tegelijk ook vast dat we nog een belangrijke ‘Wij opvoedingstaak te vervullen hebben; het publiek weet vaak niet wat zo’n concours is.’ 1. Luxe heeft voor een keer wel een plaats in een racewagen. 2. Deze concours-winnaar maakt nog graag een uitstapje. ‘Best of show’ Het Concours d’Elégance dateert al uit de jaren 30, en is eigenlijk niet meer dan wat de naam aangeeft: een schoonheidswedstrijd. Oorspronkelijk brachten eigenaars hun nieuwe auto’s samen. Diegene die het hardst gepoetst had, of de mooiste accessoires had aangebracht, won vaak. Maar gaandeweg zijn de concours meer toegespitst op de historische waarde, waar zowel de historiek van een auto als de kwaliteit van de restauratie, en daarbij het behoud van zoveel mogelijk authentieke elementen, een prominente rol zijn gaan spelen. Voor verzamelaars zijn concours als Pebble Beach, Villa d’Este en Chantilly belangrijke afspraken geworden. Naast het feit dat een titel op een concours de waarde van een auto een duwtje in de rug geeft, speelt voor 72 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #26

hen vooral de eer mee om te kunnen zeggen dat je de mooiste in je garage hebt staan. De leden van een speciaal samengestelde jury stellen vragen en geven punten op vastgelegde criteria. Naast de categoriewinnaars beraadslaagt de jury vervolgens over de ‘best of show’ die daaruit voortkomt, meteen ook meest begeerde trofee. Racewagen Vaak valt bij concoursdeelnemers de wat misprijzende omschrijving ‘trailer queen’ te horen: een blinkende schoonheid die op een vrachtwagen naar het concours wordt gereden, en daarna opnieuw in de garage verdwijnt. Deze OttoVu Rapi Corsa is allerminst een ‘trailer queen’, hij komt graag buiten om ‘een luchtje te scheppen’ in Knokke. Waar de Fiat OttoVu op zich al een opmerkelijke creatie is - tussen 1952 en 1955 zijn slechts 114 versies van de 2.0 V8 Fiat sportwagen gebouwd en 56 Siata’s met dezelfde motor - kijken we hier naar een echte racewagen. Daarvan had Fiat er voor het raceteam dat het onder de arm had genomen in totaal drie klaar gestoomd met het oog op de Mille Miglia van 1953. De equipe Mosterts/Vitali reed startnummer 506 naar de achttiende plaats algemeen en de zesde plek in zijn klasse. Onder meer de beroemde voormalige Ferrari F1-rijder Lorenzo Bandini gebruikte deze auto ook in de begindagen van zijn carrière, maar vandaag zien we deze door Luigi Rapi getekende Otto- Vu helemaal zoals hij erbij stond op het startpodium van de Mille Miglia in Brescia in 1953. Anne Hathaway Vorig jaar werd deze OttoVu tot ‘best of show’ gekroond op het Knokse concours. Inmiddels won hij ook nog een prijs op het Concours d’Elégance van Paleis het Loo in Nederland. Wanneer hij door Knokke glijdt, zie je meteen hoe alle blikken zijn richting uit draaien. Je hebt actrices die het van hun – euhm – stevige attributen moeten hebben, en dan heb je actrices als Anne Hathaway die je aandacht grijpen zonder dat je zelf goed beseft waarom. Deze OttoVu valt in die tweede categorie. Onbetwistbaar een schoonheid, maar er is nog zoveel meer. Wanneer gebruik je ooit de woorden ‘elegantie’ en ‘racewagen’ in dezelfde zin? Waar doorgaans racewagens één en al functionaliteit zijn, weerlegt deze OttoVu van Rapi dat gegeven, door een erg fijn houten stuur te combineren met een fijnzinnig vormgegeven interieur, met zelfs weelderig tapijt en dakbekleding. Elk detail beroert de ziel, van de prachtige Boranni-spaakvelgen tot de motor waarvan zelfs de kleinste moeren blinken als nieuw. Tussen de Porsches 911, en zelfs tussen Ferrari’s, blijft hij overeind als een intrigerend deel van de geschiedenis, verwijzend naar een tijd waarin Italië met Fiat en de Mille Miglia synoniem stond met de vooruitstrevende auto, met zin voor esthetiek en technische hoogstandjes. Een tijd waaraan we graag herinnerd worden via deze OttoVu, die nog één keer met een stoot gas Knokke gedag zegt. Geschiedenis laat zich nog het best met zoveel mogelijk zintuigen beleven, niet? 1 2 Hiep hiep hoera! Dit jaar viert de Concours d’Elégance in Knokke enkele bijzondere verjaardagen. Zo zijn er categorieën rond de Mercedes 300 SL, waarvan de roadsterversie dit jaar zijn zestigste verjaardag viert. Ook de prachtige roadster van BMW – de 507 – is dit jaar zestig. Onder andere het prototype van de 507 zal dit jaar te bewonderen zijn op het concoursveld op de golf van Knokke. Zeventig jaar Ferrari kon natuurlijk evenmin ontbreken. En ook de Italiaanse carrossier Touring Superleggera brengt, na de Disco Volante Spider van vorig jaar, iets speicaals mee: de Berlinetta Lusso, de luxecruiser die onze landgenoot Louis de Fabribeckers ontwierp op basis van de Ferrari F12. Een bezoekje meer dan waard. Of misschien behoor je wel tot de gelukkigen die via onze lezerswedstrijd een toegangsticket wonnen tot het concours. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #26 73