Miles

Views
1 year ago

Miles #27 Old Is The New Young

  • Text
  • Elke
  • Strikt
  • Verboden
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Toestemming
  • Jaar
Miles #27 Old Is The New Young

SENTIMENTELE SWATCH Het

SENTIMENTELE SWATCH Het is lange tijd het horloge in de overtreffende trap geweest. De eenvoud zelve. Zeker niet de duurste. Maar ze is met miljoenen exemplaren verkocht. En al is de Swatchrage het obsessionele voorbij, toch blijft dit modebestendige plastic timepiece voor altijd het fenomeen dat de wereld van de (traditionele) uurwerkindustrie op zijn kop heeft gezet. Raoul Buyle Oktober 2017. Swatch is voortaan aan de slag met Android Wear en Watch OS. We vernemen immers dat de Swatch Group aan een (ambitieus) systeem werkt specifiek gericht op smartwatches waarvan de lancering voorzien is voor eind 2018. Met de hulp van het Zwitserse Centrum voor Elektronica en Microtechniek (CSEM) ontwikkelt Swatch een procedé dat de bescherming van de persoonlijke gegevens verbetert en het energieverbruik optimaliseert waardoor het meer autonomie kan bieden dan de concurrentie. Daarvoor maakt het merk gebruik van een miniatuurchip met Bluetooth 5.0. Op termijn zou dit systeem, waarvan de naam nog niet bekend is, andere connected devices dan smartwatches kunnen uitrusten. We kunnen vandaag al het legendarische volledig plastic horloge gebruiken om onze aankopen af te rekenen, dankzij NFC-technologie (Near Field Communication). Nick Hayek Junior, die zijn vader aan het hoofd van Swatch heeft opgevolgd, stelt het zo: ‘We bieden liever nuttige toepassingen en geen ‘polscomputer’ die je aan een smartphone moet koppelen.’ We kunnen het het best gelijk verkondigen: de Swatch heeft nog steeds een (heel) mooie toekomst voor de boeg. FENOMENAAL HORLOGE Eind jaren 70 beleven de Zwitserse horlogemakers een crisis door UPR BELGIUM 26 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

MUSCLE de invasie van de (goedkope) Japanse kwartshorloges. Het ene na het andere atelier sluit zijn deuren. Alleen de meest prestigieuze merken blijven overeind. Op een gelukkig moment gaat een gelukkig tuatie veranderen. In 1983 komt Nicolas G. Hayek (1928-2010) met een geniaal idee: de Japanse merken op hun eigen terrein verslaan door een klein horloge met een innovatief design te creëren, helemaal van plastic, voorzien van een Swiss Made kwartsmechanisme. Een ster ziet het daglicht! Zijn naam? Die komt van de klanksamentrekking van Swiss (Made) Watch. De eerste Swatch (gefabriceerd door de Allgemeine Schweize- is waterdicht tot op 30 meter. Het glas is van geïnjecteerd thermoplast, ultrasoon gelast. Het mechanisme bevat in totaal welgeteld 51 onderdelen en dat betekent twee keer minder dan in een klassiek horloge. Het heeft zijn vindingrijkheid te danken aan Jacques Muller en Elmar Mock, de vormgeving aan Bernard Muller, en zijn kleurrijke verbeelding aan Marlyse Schmid. Dankzij deze cocktail aan ingrediënten kan de Zwitserse uurwerkindustrie blijven voortbestaan. Wat een ommezwaai! De Swatch staat niet meer voor de aankoop van een (mooi) horloge voor het leven, voor het kostbare voorwerp, mais wordt daarentegen een chic en toegankelijk voorwerp, een niet repareerbaar modegadget, dat je verwisselt naargelang je humeur of het seizoen. Een filosofie die goed lijkt te passen bij de geest van het consumptietijdperk tijdens de jaren 80 en 90. Het merk heeft zijn bestaansrecht te danken aan meer gesofisticeerde modellen zoals de Chrono Swatch met twee drukknoppen, de extradunne Skin Swatch, de Scuba-collectie met duikhorloges of de serie Paparazzi die online connecteren. En tal van de allerbekendste kunstenaars willen hun ‘hand’ hebben in deze grote zege. Keith Haring, Pierre Alechinsky, Jean-Michel Folon, Jean- Charles de Castelbajac, Kiki Picasso, Brian Eno and co. Laatste juni, op de Biënnale van Venetië, hebben een tiental hedendaagse kunstenaars, artists in residence van het Swatch Art Peace Hotel, zelfs hun werk voorgesteld onder het thema Swatch Faces 2017. We herinneren nog even dat deze ‘residentie’ (opgericht in 2011) en gelegen op de Bund in Sjanghai, al meer dan 240 (jonge) creatievelingen uit de hele wereld heeft verwelkomd. Een belangrijke culturele uitwisseling via de kunst. Kan je van een betere ambassadeur dromen om het beroemdste horloge ter wereld tot het gesprek van de dag te maken? Eerste prototypes uit 1981. SWATCH X YOU Creëer jouw Swatch! Laat je creativiteit de vrije loop met de nieuwe Swatch X You-collectie. Je kunt op basis van een keuze wijzerplaten, armbanden, gespen en lussen je eigen gepersonaliseerd horloge in enkele muisklikken samenstellen. Je kunt zelfs nog een extra lus of een pin in Swarovski-kristal toevoegen. Jij bent nu aan zet om jouw originele creaties op de sociale netwerken te delen via de hashtag #swatchXme en je vrienden te inspireren. swatch.com SWATCH IN ENKELE CIJFERS Oprichting: 1982 Aantal onderdelen: 51 Gewicht: 20 gr Waterdichtheid: tot op 30 m Startprijs: 50 CHF De duurste: € 185 voor de Swatch Irony The Chrono (in beperkte oplage.) Dikte van de Skin Swatch: 5,9 mm 1993: Swatch viert de verkoop van zijn miljoenste horloge Aantal tot op vandaag verkochte Swatch-horloges: 450 miljoen Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. 27