Miles

Views
1 year ago

Miles #27 Old Is The New Young

  • Text
  • Elke
  • Strikt
  • Verboden
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Toestemming
  • Jaar
Miles #27 Old Is The New Young

CHRISTO BRUSSEL WINDT ER

CHRISTO BRUSSEL WINDT ER DOEKJES OM De expo Christo en Jeanne-Claude - Urban Projects stelt tachtig originele werken voor (maquettes, tekeningen en collages) en bepaalde stedelijke projecten die al dan niet door het koppel werden uitgevoerd. Met de volledig ingepakte Pont Neuf in Parijs, de Reichstag van Berlijn en ook nog de gigantische installatie ‘The Gates’ in de lanen van Central Park in New York, toont ING Art Center hét culturele evenement van dit jaareinde in België. Miles ontmoette Christo in Brussel. Boris Rodesch © Jean-Jacques De Neyer 56 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

LIFE 1 1. The Gates, Project for Central Park, New York City Drawing in two parts 2000 Pencil, charcoal, pastel, photograph by Wolfgang Volz, wax crayon and map 38 x 244 cm and 106,6 x 244 cm Private Collection Photo: André Grossmann © Christo 2000 2. Wrapped Reichstag, Project for Berlin Drawing in two parts 1995 Pencil, pastel, charcoal, wax crayon, fabric sample and architectural drawing 38 x 244 and 106,6 x 244 cm Collection of the artist Photo: André Grossmann © Christo 1995 3. Wrapped Trees, Project for The Avenue des Champs Elysées, Paris , Collage 1969 Pencil, polyethylene, thread, wax crayon and charcoal 56 x 71 cm , Lilja Art Fund Foundation Photo: Eeva-Inkeri © Christo 1969 2 3 Roept België iets bijzonders bij u op? Ik ken België heel goed. Ik kwam vaak in Brussel en Antwerpen. Ik heb in de Wide White Space Gallery in Antwerpen tentoongesteld in 1978. Ik ben ook in contact gebleven met zeer goede vrienden en verzamelaars. De eerste keer dat u als kunstenaar de kost verdiende? Ik was 21 toen ik in 1956 Bulgarije heb verlaten om naar West-Europa te komen en me in Wenen te vestigen. Ik had aan de Schone Kunsten in Sofia gestudeerd en had talent voor portretten. Mijn kunstenaarsleven is dan ook begonnen met het schilderen van portretten voor de begoede families in Wenen en Parijs. Ik tekende met mijn familienaam Javacheff. Droomde u als kind al van het kunstenaarschap? Ik groeide op in een kunstenaarswereld. Mijn familie ging met kunstenaars om en met acteurs, mensen uit het theater of schrijvers. Mijn ouders hadden snel begrepen dat ik graag tekende en schreven me op mijn zevende in op een kunstschool waar ik teken- en schilderles volgde en over architectuur leerde. Ik keek graag naar mooie dingen. Dat bezorgde me een immens plezier. Ik was een door kunst bezeten kind. Met zo’n opleiding was kunstenaar worden niks buitengewoons. Hoe zou u uw kunst benoemen? Ik kan mijn kunst niet benoemen. Jeanne-Claude zei dat kunst niet als wijn is. Je kunt er onmogelijk een etiket op kleven. We zouden kunnen spreken over omgevingskunst die in de openbare ruimte wordt geplaatst, op de buiten of in een stadsgebied. Uw mening over street art en de street artists die onze steden innemen? We doen dit al lang. Bent u een pionier van de street art? Nee. We werken breder, maar we geven toe dat we de artistieke interventies in de openbare ruimte op prijs stellen. Hebt u ergens spijt van? Het zou veel te simplistisch zijn om over spijt te spreken. Om de Reichstag in Berlijn of de Pont Neuf in Parijs in te pakken, hebben we heel wat weigeringen moeten verduren. De wegen die ertoe leidden waren gevaarlijk en steeds onvoorspelbaar. Het waren nooit rustige uitstapjes. Er zijn zoveel drama’s geweest, problemen en hindernissen. Dat wil je niet weten. Een woordje over de vergankelijkheid van uw werken? Ik vertel het liefst dat ze zoals onze levens zijn. Ik zal nooit meer dezelfde zijn als op mijn dertig. Elk van mijn werken is een onvergetelijke reis die me toebehoort. Net zoals een passage in je leven, kan je ze niet in een bokaal stoppen en ze verdwijnen. Daarom keer ik naar sommige plaatsen terug om mijn herinneringen te onderhouden. Waarom in New York gaan leven? New York is met zijn onafgebroken stroom van buitenlanders een multiculturele stad in voortdurende mutatie en dat past me perfect. Zou ik het geluk hebben om met Christo het glas te heffen in Manhattan? Je vindt me nooit op café. Daarvoor ben ik veel te zuinig met mijn tijd. Ik werk veel te graag en ik breng niet genoeg tijd in mijn studio in Manhattan door. Voor elk project reis ik enorm veel. Het is een heel lang proces om toestemmingen te verkrijgen. Je moet de juiste mensen ontmoeten, ze kunnen overtuigen... Wat gaan drinken op café en spreken om niks te vertellen, dat interesseert me niet. Om af te sluiten, hebt u nog dromen? Natuurlijk! Ik ben nog jong genoeg voor nieuwe projecten maar ik heb ook dromen die me al meer dan 40 jaar bezighouden. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. 57