Miles

Views
1 year ago

Miles #27 Old Is The New Young

  • Text
  • Elke
  • Strikt
  • Verboden
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Toestemming
  • Jaar
Miles #27 Old Is The New Young

BMW 328 ‘Mille

BMW 328 ‘Mille Miglia’ Roadster GESTROOMLIJND De wedstrijd zelf werd een eitje voor BMW. Zelfs met 500 cc extra vormden de Alfa’s geen partij voor de BMW’s. Huschke von Hanstein - de latere baas van Porsches racedepartement - ging er als een speer vandoor in zijn ‘Stromlinien’-coupé. Hij kwam als eerste over de streep, met een gemiddelde van 166 km/u. Waarnemers waren het er over eens dat BMW eigenlijk het hele podium had kunnen claimen, maar om Mussolini ter wille te BMW, het nummer 74 dat we hier zien. De Gran Premio di Brescia was een sterk gepolitiseerde race: von Hanstein reed met het signatuur van de SS op zijn overall, de SS-insignes stonden duidelijk zichtbaar op de auto’s en bij terugkomst in München organiseerden de nazi’s een ‘heldenfeest’ voor de winnaars. De BMW-brigade trok er nog één keer op uit, naar de Grote Prijs van Boekarest. Na de eerste proefritten schoof het oorlogsfront echter op in de richting van Roemenië, en werden de fabrieks-BMW’s spoorslags teruggeroepen naar München. Ze zouden hun carrière eindigen met slechts één wedstrijd op hun palmares. OORLOGSBUIT Niet dat ze op stal bleven, de race-BMW’s werden bij een pool gevoegd van nazi-taxi’s. Zo kwam het dat Albert Speer, Hitlers architect, in 1942 onze roadster leende voor een uitstapje en daarbij de voorkant ‘van enige gebruikssporen’ voorzag. Er volgde een snelle herstelling. Na de oorlog vielen de drie roadsters in handen van de geallieerden. Onder het mom van ‘oorlogsbuit’ werden ze kameraadschappelijk verdeeld: eentje voor Rusland, eentje voor de Britten en deze nummer 74 mocht naar de Verenigde Staten. De Amerikaanse luitenant Adler nam de roadster mee. Eind jaren 50 overleed hij, zijn weduwe parkeerde de auto in een schuur. ‘De Duitse verzamelaar Von Fragstein heeft jaren bij de weduwe aangedrongen om de auto te mogen restaureren. Uiteindelijk heeft ze de roadster aan hem verkocht. Hij is aan het project begonnen, maar verloor gaandeweg de moed. Zo kwam hij in 2007 bij ons aan, volledig in kisten’, zegt Tom Fischer. Fischer restaureerde eerst al de roadster met het nummer 71, de beroemde Bügelfalte (omwille van een vouw in zijn koetswerk) die na de oorlog in communistische handen was gevallen. In 2010 werd deze roadster voor TIEN JAAR RESTAUREREN De ideale man dus om een tweede restauratie van een 328 Roadster tot een goed einde te brengen. ‘Uiteindelijk zijn we er tien jaar mee bezig geweest’, legt Fischer uit. ‘Al waren de eerste jaren vooral weggelegd voor research: de puzzel gelegd krijgen. Hij verkeerde in zo’n goede staat, dat we beslist hebben om zo veel mogelijk te hergebruiken. Zo beschikken we nog over twee van de originele Continental-banden, die we nog kunnen gebruiken voor statische presentaties. Bij de eerste restauratiepogingen zijn fouten gemaakt in het design, en is een nieuw aluminium gebruikt. Dat hebben we gecorrigeerd, en eigenlijk is dat het enige deel aan de auto dat nieuw is. Bijna al de rest was nog goed genoeg om te reviseren en opnieuw te gebruiken, zoals de holle aandrijfstang en de motoronderdelen. Makkelijk was het niet, hij heeft niet één onderdeel dat je in een gewone 328 terugvindt. De stof van de stoelen was ook verdwenen, die hebben we opnieuw moeten doen. We hebben een recreatie gemaakt op basis van foto’s.’ LUCHTJE SCHEPPEN Vandaag is hij klaar, en gaan we een luchtje scheppen in de bergen rond Salzburg. De lage uitlaat die slechts centimeters boven het wegdek hangt, is vooral een waarschuwing. Dit is geen lieve roadster om mee te cruisen. Zijn 2 liter-zescilindermotor mag dan een tegenwoordig weinig indrukwekkende 135 pk op de kaart zetten, de gewone motor uit de 328 haalde 64 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

ENGINE 65 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.