Miles

Miles #34 - Mer du Nord On en Veut Encore !
Miles #34 - De Noordzee - Uitgesteld Afscheid!
Views
1 year ago

Miles #28 Een Nieuwe Seizoen Lonkt!

  • Text
  • Elke
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Strikt
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Toestemming
  • Heel
Miles #28 Een Nieuwe Seizoen Lonkt!

GENTLEMAN DRIVER Het kan

GENTLEMAN DRIVER Het kan voor een autosportkampioen van een honderdste seconde afhangen om zich te klasseren. Deze liefhebbers van mooie mechanica die je kunt vertederen met het geluid van een motor of de schoonheid van een carrosserie, zijn ook liefhebbers van mooie horloges. Horlogemaker Raidillon - ontstaan uit de liefde voor de autorace - zet zijn beperkte reeksen in positie. Chronografen van Belgisch ontwerp, uitgerust met Zwitserse kalibers, overal ter wereld verkocht. Raoul Buyle De ‘Raidillon’ is de naam van de beroemdste bocht op Spa-Francorchamps. Een aaneenschakeling van uitdagende bochten die de piloten tegen een snelheid van 300 km/u nemen. Beslist een favoriet onder de piloten omwille van zijn techniciteit. De eerste horloges van Raidillon werden trouwens in 2001 op Francorchamps voorgesteld. Horloges die hun oorsprong vinden in de passie voor het racen, de rally’s en het pakken van de pole. Het concept: een horlogemerk met een Belgische identiteit creëren dat zijn ziel volledig aan de autowereld wijdt. Een innovatief design made in Brussels, Swiss Made-kalibers met een (heel) goede reputatie en internationale ambities. Met hun chique sportallure, een eerder viriele look, een heel goed leesbare wijzerplaat van groot voordelige prijs-kwaliteitsverhouding, vallen de eerste Raidillon-horloges goed in de smaak. Op het mouvement wordt niet bezuinigd: een Valjoux 7750-kaliber voor de mechanische stopwatches met automatische opwinding en een ETA 2824-kaliber voor de eenvoudige driewijzerhorloges. We vestigen de aandacht op de bijzondere zorg die sinds altijd aan de armbanden is besteed. Raidillon kiest armbanden met vouwsluiting in edele leersoorten, met brede banden en zwarte snijranden. Armbanden die per stuk worden uitgevoerd, bijna op maat, in een (Belgisch) atelier dat voor de grootste namen uit de haute horlogerie werkt: de de hand genaaid en in elkaar gezet, in een grote verscheidenheid aan leer- en stikselkleuren aangepast aan de wijzerplaat. Raidillon heeft eveneens een (kleine) lijn met lederwaren, sober en perfect in de tijdsgeest, op één lijn met het dna van het merk: exclusief, innovatief, elegant. Horloges en accessoires voor ‘gentlemen drivers’, alhoewel... vandaag staat dit herenhorloge heel goed op menig elegante damespols. We vermelden nog dat het merk onlangs een automatisch damesmodel heeft uitgebracht met een wijzerplaat van 32 mm. THE CURVE DOOR AXEL ENTHOVEN Eens te meer bevindt Raidillon zich op het kruispunt tussen de passie voor design, de autowereld en de uurwerktechnologie. Het merk dankt zijn nieuwe model aan de (Belgische) ontwerper Axel Enthoven: The Curve, een chronograaf met een asymmetrische wijzerplaat (41 mm) in rvs, tegelijkertijd rond en rechthoekig, stilistisch heel sober, zonder overbodige materiaaltoevoegingen en vol- SLECHTS 55 STUKS Andere bijzonderheid van Raidillon: elk horlogetype wordt op 55 exemplaren uitgegeven, en niet één meer. Dit is, vanzelfsprekend, helemaal niet toevallig. 55 staat voor het maximale aantal ‘bolides’ die op het circuit van Francorchamps door de FIA wordt toegelaten. En, 1955 is het jaar waarin de Belgische nationale ploeg voor de autosport is ontstaan. Raidillon is gedurende 5 jaar de of- Francorchamps geweest. Onthoud ook nog dat er geen nummer 13 is (van de autosport verbannen)! maar dat er wel een nummer 0 is om aan beperkte oplagen voor elk van zijn horloges in naleving van deze regel en graveert het unieke nummer in elk model. Raidillon 30 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

MUSCLE Er is uiteraard een Racing in de collectie. Uit de‘Racing’ spirit De shop van Raidillon in de Koninginnegalerij in Brussel. De Curve door Axel Enthoven Sinds 2017 heeft Raidillon een partnerschap met Scabal, wereldleider in de productie van luxestoffen. ‘Flying Saucer’ gens de waarden van het huis. De drukknoppen waarin ‘55’ gegraveerd staat, is met een clou de Paris-structuur afgewerkt. Axel Enthoven toont hier zijn hele kunnen: een tijdloos horloge ontwerpen, ontsproten aan een authentieke en elegante geest. Het merk is ook in zee gegaan met andere grote (Belgische) namen uit het autodesign, om een ‘sculptuur’ te verwezenlijken die een ongedwongen weergave van hun droomwagen verte- sign bij Carrozzeria Touring Superleggera, heeft de serie op gang getrokken met zijn werk ‘The Flying Saucer’. Deze maquette (1/8 schaal) uitgevoerd in gepatineerd brons, rvs en kristal (van Val Saint Alfa Romeo Disco Volante uit 1952 en zijn hertekende versie uit 2012. Je kunt hem gaan bewonderen in de vitrines van de Raidillon-boetiek in de Koninginnegalerij. Om af te sluiten, afspraak op 7, 8 en 9 september 2018 voor de zesde editie van de Raidillon-rally. Het roadbook voert je mee door het Zwarte Woud, Zwitserland, Duitsland en Frankrijk. We herinneren er nog aan dat de rally beperkt is tot 55 bemanningen en voorbehouden aan (mooie) auto’s van voor 1970. Op het programma: het (heel exclusieve) bezoek aan een atelier voor micromechanische uurwerkmakelij in de Zwitserse Jura en het Mercedes-Benzmuseum in Stuttgart. Goeie reis! IN ENKELE CIJFERS 2001: Oprichting van het merk. 55: Elk model wordt op 55 exemplaren uitgebracht, niet één meer. 7750: De chronografen zijn voorzien van een automatisch Valjoux 7750 Swiss Made-uurwerk. 220: Aantal op de markt gebrachte series. 1.450: De beste prijs (in euro). Het betreft de analoge chronograaf Young Timer Quartz. 12.990: Prijs (in euro) voor het duurste horloge, de Écurie Francorchamps-chronograaf in 18-karaatsgoud. 6.000-7.000: Aantal verkochte horloges sinds de oprichting van Raidillon. 15: Aantal landen waar het merk wordt verkocht. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. 31