Miles

Views
5 years ago

Miles Gentleman Driver's Magazine #31

  • Text
  • Elke
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Strikt
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Toestemming
  • Jaar
Miles #31 Jagen op de Tijd

1. Links de Type 57C

1. Links de Type 57C Coupé Spécial, de auto van Ettore Bugatti zelf. 2. Vorige eigenaar Marc Newson liet bij Hermès deze bagageset op maat maken voor de Type 35. 3. Alleen het beste kon volstaan voor Ettore. 4. De Type 57 Stelvio Gangloff uit 1938. 2 3 64 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

‘ Hoe begint dat? In mijn geval op mijn twaalfde, toen ik begon te sleutelen - zeg maar prutsen - aan een brommerke. En tegen de tijd dat ik legaal met een brommer mocht rijden, op mijn zestiende, was ik eigenlijk al bij vier wielen aanbeland. Mijn eerste auto was een Opel Kapitän uit 1939. Jawel, ik was al meteen met het ‘oud ijzer’ bezig.’ Oud ijzer. Erwin Beerens zal het nog enkele keren aanhalen wanneer hij over zijn auto’s spreekt. Met de ironie die hem eigen is, maar je hoeft niet lang door te vragen om zijn passie voor mechaniek bloot te leggen. ‘Net als die brommers heb ik ook de Opel eigenhandig uiteengehaald… en hem in dozen verkocht. Beginnersfouten hé.’ Beerens staat inmiddels synoniem voor een stevig auto-imperium in en rond Antwerpen, maar het is niet hier dat hij zijn eerste zakelijke stappen zette. ‘Ik ben begonnen in de voedingssector. Auto’s en mechaniek waren wel een passie, maar niet mijn beroep. Tot in 1994 de Antwerpse Automobiel Maatschappij (AAM, nvdr.) failliet ging en ik het bedrijf heb overgenomen. Zo ben ik in de autodistributie beland.’ De witte beer van de Beerens-garage maakt inmiddels deel uit van de Antwerpse skyline. ’ HET SUMMUM Thuis is het echter zoeken naar nieuwe auto’s. ‘Gaandeweg heb ik een collectie opgestart, door steeds weer te kopen en te verkopen. Het meren- voor ogen te hebben, maar gewoon door te proberen een slag te slaan. Dat is steeds een risico, je kan die auto’s niet proefrijden, maar bij mij is het elke keer goed afgelopen. Tot ik gaandeweg vaststelde dat mijn collectie evolueerde naar wat voor mij het summum was: Bugatti. Het is moeilijk te vatten hoe vooruitstrevend de creaties van Ettore Bugatti wel waren op technisch vlak. Dat we dezelfde initialen delen is niet meer dan een gelukkig toeval.’ Weer die licht ironische glimlach. ‘Mijn eerste Bugatti was een Type 44 die ik in 1985 heb gekocht en in 1989 opnieuw heb verkocht. Intussen heb ik al zeker 25 Bugatti’s gehad. Pas wanneer je echt gebeten bent door mechaniek, apprecieer je de aanpak van Bugatti. Uitzonderlijk in zijn tijd. Zo bouwde hij een achtcilinder motor zonder rubberen dichting tussen cilinderkop en motorblok en maakte hij gebruik van compressoren om meer vermogen uit de motoren te persen. Het aantal patenten dat Ettore Bugatti nam, is ronduit indrukwekkend.’ HERMÈS-BUGATTI 1 4 Elke auto heeft wel een verhaal, zoals de Type 57 Coupé Special uit 1938 bijvoorbeeld. ‘Ook wel gekend als ‘Le Patron’. Dit was de persoonlijke auto van Ettore Bugatti, ontworpen door zijn zoon Jean en overhandigd als geschenk aan Ettore door het personeel van zijn fabriek in Molsheim. Hij heeft een competitiemotor met compressor van een Type 59 ingebouwd.’ Tot slot halen we de Type 35 uit de garage, een racewagen pur sang uit 1927, met een racepalmares om u tegen te zeggen en al een heel leven bij een rist eigenaars achter de rug. ‘De vorige eigenaar was Marc Newson, een Australische designer die onder meer de Apple Watch ontwierp, maar ook kledij voor G Star Raw bijvoorbeeld. Toen hij deze auto had, was hij aan de slag bij Hermès en heeft hij een aparte bagageset laten maken die achter de stoelen is ingewerkt. Een uniek stuk. Ik haal hem wel af en toe uit, maar ermee rijden is niet zo eenvoudig door de kleine pedalen die erg dicht bij elkaar geplaatst staan.’ Maar wat Beerens’ collectie pas echt onderscheidt van andere, zijn de vele onderdelen die in dozen her en der geplaatst zijn. Klaar om uiteengehaald, bewonderd, en opnieuw geassembleerd te worden. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. 65