Miles

Miles #34 - Mer du Nord On en Veut Encore !
Miles #34 - De Noordzee - Uitgesteld Afscheid!
Views
6 months ago

Miles #33 - Sterren zien

  • Text
  • Eerste
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Toestemming
  • Elke
Miles #33 - Sterren zien

TAG HEUER MONACO: 50

TAG HEUER MONACO: 50 JAAR VAN COMMERCIËLE FLOP TOT LEGENDE Op het moment dat de Heuer Monaco - TAG koopt Heu- wordt gelanceerd, kan het horloge op weinig enthousiasme rekenen, noch van de journalisten, noch van het publiek. Met zijn vierkante behuizing, metallic blauwe wijzerplaat, rood en lichtblauw geverfde wijzers en zijn kroon links, komt de Monaco veel te radicaal uit de hoek. Of om het anders te zeggen: het is zijn tijd te ver vooruit. Nochtans was Jack Heuer destijds geïnspireerd geraakt door de allereerste waterdichte behuizing die zijn leverancier hem had voorgesteld. Anno 1969 ging het hier om een technisch hoogstandje! Maar het publiek was niet mee... Gelukkig bestond de rol van Jack Heuer er tijdens deze lanceringsperiode ook in om de Amerikaanse markt te ontwikkelen. Zo ontmoet hij Steve McQueen, de man die alles gaat veranderen door ze aan zijn pols te dragen uitkomt. Je moet ook weten dat dit avant-gardistisch horloge altijd de meest complexe uurwerken heeft meegekregen, zoals het legendarische automatische kali- In 1998 wordt de Monaco echter echt populair, wanneer voor zijn commerciële herlancering de kroon aan de rechterzijde wordt geplaatst! Sindsdien zie je het horloge aan de polsen van de grootste hartstochtelijke autosportliefhebbers, maar ook aan die van beroemdheden: Patrick Dempsey (als acteur en piloot heeft hij - Steve McQueen, de icoon 54 best of persoonlijkheden als Prins Albert van, vanzelfsprekend, Monaco! Maar waarom de naam Monaco? Omdat Jack Heuer, die echt wel de sponsoring van de autosport heeft uitgevonden, een sterke band met het autoracen wou scheppen. Wie Le Mans zegt, denkt aan de 24 uur van Le Mans en Monte-Carlo staat synoniem voor de Rally van Monte-Carlo. Dan blijft Monaco nog over, een benaming die rijmt met luxe, Formule 1 en in alle talen goed bekt! In 2019 viert dit legendarische model zijn 50e verjaardag. Tijdens de Grand Prix F1 van Monaco alvast verzekerd van een ereplaats, vergezeld van het doxical Superstar’ dat aan ‘de Monaco’ is gewijd. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

DE VRAAG SPACEX: MEER SÉRIEUX DAN TESLA? Met de twijfelachtige communicatie van Elon Musk, productie- en vervolgens leveringsproblemen, is Tesla niet altijd op zijn best voor de dag gekomen. Moeten we ons dan zorgen maken over SpaceX, dat eveneens ‘geleid’ wordt door de grillige miljardair? Maxime Pasture Tesla is op verschillende vlakken al zijn tijd vooruit geweest: hun eerste roadster was gewoonweg de allereerste 100% elektrische wagen die in de auto-industrie ‘in de race mocht blijven’. Het is aan het wereldwijde netwerk van Tesla Superchargers te danken - en dat hadden de managers bij het merk snel door - dat ze hun elektrische wagens aan de man kregen, zonder te hoeven rekenen op de overheden om een laadpaalnetwerk uit te bouwen. Nochtans, sinds Model 3 werd onthuld, is de machine iets minder geolied gaan lopen. Vraag naar de wagen was er van meet af aan, maar met de productie en vervolgens de leveringen, heeft Tesla het echt moeilijk gehad om bij te blijven, tot voor kort. Als Elon Musk niet onophoudelijk zijn eigen middelen in het bedrijf had gepompt, dan had het er voor zijn merk vandaag ongetwijfeld al lang op gezeten. En wat met de communicatieblunders van de grote baas, die hem eind 2018 zijn positie als voorzitter van het automerk hebben gekost? Onlangs nog liet Tesla weten dat alle Tesla-verkooppunten de deuren gingen sluiten om zich volledig toe te leggen op de onlineverkoop, waarop ze dan toch zijn teruggekomen om uiteindelijk enkele ‘brick-and-mortar’-winkels te redden. Mogen we daarom van amateurisme gewagen? En moet dit alles ons angst inboezemen als we overwegen dat dezelfde grote baas aan het roer staat van een ruimtevaartbedrijf: SpaceX? DIENSTVERLENER VOOR DE NASA De antwoorden vinden we in de actuele berichtgeving, maar ook in de geschiedenis van het Amerikaanse bedrijf. En voor SpaceX draaien de zaken vrij goed! Het is een van de private dienstverleners die sinds 2008 voor de NASA werken! We mogen dus stellen dat SpaceX, afgaande op de concrete resultaten, als een ernstig bedrijf handelt. In 2017 is SpaceX zelfs wereldwijd de eerste operator van ruimteraketten geworden. Met 18 geslaagde lanceringen, steekt het Amerikaanse bedrijf voor het eerst Arianespace voorbij. Dit Franse bedrijf had dat jaar 11 vluchten volbracht. Vanaf het begin van hun raketontwikkelingsprogramma’s heeft SpaceX beoogd om de raketten ten minste gedeeltelijk herbruikbaar te maken om de kostprijs te verlagen. Het gaat hier om een echte technologische uitdaging waarop de Europese concurrentie pas in 2018 een antwoord heeft kunnen bieden. NOG NIET DE NUMMER 1 VAN HET BEMANDE RUIMTETRANSPORT SpaceX is ontstaan in 2002 toen Elon Musk ‘slechts’ een miljonair en nog geen miljardair was. Hij heeft niet meer dan zes jaar nodig gehad om zich te bewijzen. Want zoals we net zeiden, plaatst de NASA al sinds 2008 zijn bestellingen bij SpaceX om vracht naar het Internationale Ruimtestation (ISS) te voeren. Het ISS wordt permanent bemand door astronauten die er onderzoek uitvoeren. In 2014 heeft de NASA eveneens Boeing en SpaceX gekozen om hun ‘ruimtetaxi’s’ te bouwen die astronauten naar het ISS brengen, zodat ze de Sojoez-ruimtecapsules uit het Sovjet-tijdperk niet meer nodig hebben. Het Russische ruimtevaartagentschap boekt nochtans aanhoudend vooruitgang op het vlak van snelheid om het ISS bij te benen! Het heeft nog maar net een nieuw record gevestigd met 3 uur en 21 minuten op 4 april jongstleden tegenover prestatie in het ‘vaarwater’ van SpaceX dat sinds altijd van personenvervoer in de ruimte zijn stokpaardje heeft gemaakt. VEELBELOVEND! Op het vlak van draagraketten en vrachtverkeer heeft SpaceX, ondanks enkele tegenslagen, niemand nog iets te bewijzen. Het vervoer van astronauten of gefortuneerden die Mars of de maan willen bereiken, is een heel ander verhaal. Maar op 3 maart van dit jaar, heeft SpaceX als eerste private bedrijf ooit een ruimtevaartuig gelanceerd (de voor deze test onbemande Crew Dragon) dat in staat is om astronauten in de ruimte te brengen. En daarvoor nog, in februari 2018, heeft SpaceX een buzz gecreëerd door met zijn Falcon Heavy-raket... een Tesla Roadster in een baan om de aarde te brengen! Ja, we mogen dus best stellen dat het serious business is voor dit veelbelovende private ruimtevaartbedrijf. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. 55