Miles

Views
4 years ago

Miles Gentleman Driver's Magazine #33

  • Text
  • Eerste
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Toestemming
  • Elke
Miles #33 - Sterren zien

1. Vooraan de

1. Vooraan de sportwagens met onder meer een Alpine A110 1600S en een zwarte Mercedes 300 SL ‘Gullwing’, achteraan de roadsters. 2. De Miura S met wimpers, zeldzamer en knapper dan de Miura SV. 3. De basis van de Cobra: de AC Bristol uit 1957. 4. Bij de roadsters zowel deze guitige Triumph TR2 uit 1955 als een Porsche 356 Pre-A Speedster uit 1954, met 1,5-liter motor (70 pk) achteraan. 3 2 58 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

Ze staan er allemaal, de posterauto’s uit voornamelijk de en de : Mercedes 300 SL ‘Gullwing’ (1955), Jaguar XK120 Roadster (1954) en een Series 1 E-Type (1962), een Ferrari Dino 246 GT uit 1972 of een Porsche 356 Pre-A Speedster uit 1954. Dit is de Breitt-Gallery, een eclectische collectie die de passie van een Franse zakenman weerspiegelt. ‘Een kleine twee jaar geleden kreeg ik van hem de vraag om zijn droomcollectie samen te stellen’, legt curator Patrick Malherbe uit, terwijl we in het atelier van onder een ‘lightweight’ Jaguar E-Type en naast een Austin-Healey 100 M ‘Le Mans’ bewonderende blikken werpen naar een prachtige oranje Lamborghini Miura S uit 1970. GEKLEURD ‘De Miura illustreert perfect de tweede rode draad uit de collectie. We wilden niet alleen enkele mythische sportwagens en roadsters bijeenbrengen, maar we wilden ze ook in hun meest bekende kleur verzamelen. Dus een blauwe Alpine, een rode Dino en oranje - Arancio Miura om precies te zijn - voor de Lamborghini.’ Malherbe opteerde voor de Miura S en niet de krachtiger Miura SV omdat hij over de ‘wimpers’ boven de koplampen beschikt. ‘Zo is het design op zijn best.’ Bovendien is de Miura S nog net iets zeldzamer: 140 geproduceerde exemplaren tegenover 150 stuks voor de SV. Met zijn centraal achterin, dwarsgeplaatste V12-motor is dit een van de allereerste supercars ooit. Toen hij uitkwam in 1968 waren zijn prestaties ongezien. Zijn 370 paarden stelden hem in staat 285 km/u te halen. Dat was lichtsnelheid in die tijd. Dit exemplaar is een Series II waarbij Lamborghini enkele verbeteringen aan onderstel en mechaniek aanbracht. Hij is in 1970 in Duitsland geleverd om later naar Frankrijk te verhuizen. KLAAR OM TE RIJDEN 1 4 Zoals de meeste modellen in de garage van de Breitt-Gallery is ook de Miura S tot in de puntjes verzorgd. Gerestaureerd, herspoten… en allemaal vertrekkensklaar. ‘Ja, dit is geen statische collectie. De eigenaar wil zoveel mogelijk met de auto’s rijden. De BMW 507 is hier bijvoorbeeld vandaag niet aanwezig, omdat de eigenaar ermee deelneemt aan de Tour Auto in Frankrijk’, legt Malherbe uit. ‘We hebben in nauwelijks 2 jaar tijd 25 auto’s bijeengebracht in deze collectie, die de ambitie heeft om één van de mooiste sportwagencollecties van het land te willen zijn. Uiteindelijk streven we naar een dertigtal auto’s. Momenteel staan hier vertegenwoordigers van 17 verschillende merken. We hebben ook 19 verschillende motortypes verzameld, van de beroemde en krachtige Colombo-twaalfcilinder van Ferrari tot de viercilinder-boxer van Porsche en de zes-in-lijn die je in de Healey vindt. Stuk voor stuk karaktermotoren die symbool staan voor een tijd waarin de auto nog de expressie van de individuele vrijheid was.’ Een tijd die verdwenen is? Niet in deze garage. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. 59