Miles

Miles #34 - De Noordzee - Uitgesteld Afscheid!
Miles #34 - Mer du Nord On en Veut Encore !
Views
4 months ago

Miles #34 - De Noordzee - Uitgesteld Afscheid!

  • Text
  • Zoute
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #34 - De Noordzee - Uitgesteld Afscheid!

INTERVIEW: FILIP & DAVID

INTERVIEW: FILIP & DAVID BOURGOO, PHILIPPE VAN DE RYSE 10 JAAR ZOUTE GRAND PRIX Het zal duidelijk zijn, de Zoute Grand Prix beleeft haar kristallen jubileum. De volgende 10 jaar zullen ongetwijfeld even boeiend zijn, vooral gezien de grote ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit. Hoe kijken de organisatoren aan tegen de toekomst? Zijn ze er klaar voor? Maxime Pasture Foto’s: Pierre Vachaudez Denken jullie al na over de Zoute Grand Prix 2020? Filip: Ieder editie is speciaal. Ik beschouw elk jaar als een ‘jubileum’. We weten al wat de halteplaatsen zullen zijn van de Zoute Rally 2020 en we denken al na over locaties voor 2021. We hebben 12 maanden nodig om deze te vinden en er zeker van te zijn dat alles zo soepel mogelijk verloopt. Natuurlijk zouden we graag de magische plaatsen onthullen, waar we onze deelnemers mee naar toe zullen nemen, maar we houden het nog even geheim voor hen! Mobiliteit wint veel terrein en ze richt zich sterk op elektriciteit. Roept dat bepaalde ideeën bij jullie op, als organisatoren van de Zoute Grand Prix? David: Wij hopen dat oldtimers zullen worden erkend als erfgoed. Veel klassieke auto’s hebben nog een lang leven voor zich. Er zijn er niet veel van en jaarlijks leggen ze maar weinig afstand af. Filip: Het grote probleem is dat bepaalde mensen hun oldtimer toch dagelijks gebruiken. De federatie doet haar uiterste best om een hier een oplossing voor te vinden. Een van de voorgestelde oplossingen is het instellen van een kilometerplafond per jaar, bijvoorbeeld 5.000 km. Nu al wordt in de pers (dit interview dateert van 28 augustus, nvdr.), voorgesteld om soort van tol te heffen om Brussel in te komen. Dit zou een oplossing kunnen zijn voor het probleem. Philippe: Daaraan wil ik toevoegen, dat met onze GT Tour en de podia van Zoute Top Marques, nieuwe auto’s en nieuwe technologieën aan het publiek worden getoond of zelfs al in de Zoute Grand Prix rijden. Wij volgen de markt en de vraag van de ontwikkelaars. Wij zouden geen enkel bezwaar hebben tegen het invoeren van een hybride, elektrische of ander soort categorie. Filip: In 2020 zijn we trouwens van plan een gloednieuwe ‘Groen Rally’ te organiseren, maar de details daarvan zijn nog topgeheim! Wat vinden jullie van klassieke auto’s, die zijn omgebouwd tot elektrische auto’s? Zou de Zoute Grand Prix kunnen profiteren van deze ‘nieuwkomers’ op de markt? Filip: Wij vinden het ombouwen van een oldtimer met een oorspronkelijke mechanische motor naar een elektrisch aangedreven oldtimer nergens op slaan. Op deze manier verliest het klassieke voertuig zijn karakter. Maar als je het hebt over een prototype van een elektrische Pininfarina of een E-Type Zero, die door Jaguar wordt gepromoot, vinden we het geen enkel probleem. Welcome! David: Het oorspronkelijke karakter van de oldtimer is erg belangrijk. Dat bepaalt zijn prijs. Bovendien is het motorgeluid van belang om de oldtimer te onderscheiden van andere auto’s. 44 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

‘SCIENCEFICTION- FILMS ZULLEN EEN BRON VAN INSPIRATIE ZIJN VOOR DE TOEKOMSTIGE ZOUTE GRAND PRIX ! “ Philippe: Een ander belangrijk aspect is de locatie waar de presentatie plaatsvindt. Of dat nu Goodwood of Villa d’Este in Italië is of Art Basel in Basel, Hong Kong en Miami. Het is noodzakelijk dat de merken een doelgroep kunnen bereiken in een bepaalde plaats. Wij hebben het geluk dat we ons bevinden in deze schitterende badplaats Knokke-Heist. Filip, jij hebt aangegeven dat je in de toekomst meer samenwerking zou wensen met de naburige gemeenten. Wat kun je ons hierover vertellen? Filip: Knokke-Heist is een schiereiland. Aan de ene kant hebben we de zee, die we met de auto niet kunnen oversteken. Aan de andere kant hebben we in de nabijheid drie grote steden. Brugge, Maldegem en Sluis. Wij gaan samenwerken met deze 3 steden zodat het gebied succes: als je nu een kamer wilt reserveren in Knokke voor de Zoute Grand Prix, is dat alleen maar mogelijk voor 2020. Hetzelfde geldt voor Brugge en Blankenberge. Wij zouden dus meer willen samenwerken met de naburige steden, zodat het evenement zich niet alleen beperkt tot Knokke-Heist. Wij willen dat het zich als een ‘olievlek’ uitbreidt over ces. Voor onze buitenlandse bezoekers zijn deze naburige steden ook interessant. Is het organiseren van de Zoute Grand Prix niet ingewikkelder geworden met de komst van de lage-emissiezones? Filip: Nee hoor, want wij gaan nooit de stad in. In Wallonië, in Brussel en naar wij hopen ook spoedig in Vlaanderen, kunnen oldtimers rondrij- Kan de Zoute Grand Prix samengaan met de huidige groene trend? Philippe: Natuurlijk, want Zoute Grand Prix staat synoniem voor diverse evenementen, waaronder de Zoute Rally met de mooiste oldtimers die er zijn en de Zoute GT Tour met de beste GT’s van de wereld. Nieuwe technologieën worden al getoond op de podia van de Zoute Top Marques of rijden al rond in de GT Tour. Beide kunnen dus goed naast elkaar bestaan. En in ieder geval stemmen wij ons af op de automerken, met wie wij samenwerken en op de markt in het algemeen. Wij zullen altijd samen tot een oplossing komen. Philippe: Laten we daarnaast niet vergeten, dat de elektrische auto niet echt een noviteit is. Deze bestonden al in het begin van de geschiedenis van de automobiel. Wij hebben niets tegen een auto, die vanaf het begin is ontwikkeld als elektrische auto... In 2018, opperde de directeur van de VW-groep, Herbert Diess, dat de traditionele autobeurzen minder belangrijk zouden worden ten voordele van evenementen als Goodwood Festival of Speed enzovoort. Is dat goed nieuws voor de Zoute Grand Prix? Filip: De wereld is altijd in ontwikkeling en wij volgen deze ontwikkelingen. Het voordeel van evenementen als het onze of het Goodwood Festival of Speed, is dat nieuwe modellen worden getoond in actie. Dus niet alleen statisch worden tentoongesteld. Filip: Mobiliteit zal altijd een rol blijven spelen. En de auto dus ook. Ik kan me goed voorstellen, dat er in de toekomst zelfrijdende elektrische bussen zullen zijn, die de bezoekers vervoeren van punt A naar B. Waarom geen rally met zelfrijdende auto’s? Welk model slaagt er het best in om van de ene plaats naar de andere te rijden? Wij denken dat elektri- zullen zijn voor de Zoute Grand Prix. Waarom geen Zoute rally in Saint- Tropez, waarbij de mooiste plaatsjes van Frankrijk worden aangedaan? Dit jaar hebben we een vliegende auto dankzij onze partner ASL! In de toekomst zou de vliegende auto ook een oplossing kunnen zijn. Alles is mogelijk. Maar de Zoute Grand Prix is in de eerste plaats een feest van de mobiliteit en het automobiel. Kunt u ons in een paar woorden een beeld schetsen van de 20ste editie van de Zoute Grand Prix? Filip: Wat mij betreft blijft de formule voor 90% ongewijzigd. Maar de oldtimers zullen misschien van recentere datum zijn. De oudste stammen dan niet meer uit 1965 maar bijvoorbeeld uit 1975 of 1985. Misschien komt er een categorie ‘elektrische auto’s’, naast de GT Tour. David: Ik verwacht vooral allerlei alternatieve soorten brandstof: hybride, waterstof, enz. Philippe: Wat er ook gebeurt, wij zijn altijd bereid om de realiteit onder ogen te zien en open te staan voor de wensen van onze partners en de automobielindustrie in het algemeen. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. 45