Miles

Miles #34 - De Noordzee - Uitgesteld Afscheid!
Miles #34 - Mer du Nord On en Veut Encore !
Views
6 months ago

Miles #34 - De Noordzee - Uitgesteld Afscheid!

  • Text
  • Zoute
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #34 - De Noordzee - Uitgesteld Afscheid!

SUBCULTUUR LANGS DE

SUBCULTUUR LANGS DE NOORDZEE: EEN ATYPISCHE KUNSTROUTE Niemand blijft onbewogen voor de inspiratie die vanop zee komt overgewaaid. Moeilijk is het dus niet om er een cultureel laagje te leggen bovenop het bruinen, relaxen, sporten of contempleren. Miles stelt daarom een alternatieve Virginie de Borchgrave Foto’s : Michael Shutter DEURLE: DE ‘WUNDERKAMMER’ VAN HET MUSEUM DHONDT-DHAENENS In de buurt van Gent, vlakbij de dorpskern van Deurle, aan de oever van de Leie, staat een pracht van een museum. Haar geschiedenis verhaalt van het echtpaar Irma & Jules Dhondt-Dhaenens, kunstverzamelaars, die in 1967 opdracht gaven aan architect Erik van Biervliet om in de nabijheid van hun woning een modernistisch gebouw te realiseren, met plaats voor hun eigen collectie én met de functie van ontmoetingsplek voor kunst en cultuur. Vanaf het eind van de jaren 60 beleeft het museum gouden tijden en wordt het bezocht door een al even veeleisend als toegewijd publiek. Wie er eenmaal is geweest, komt altijd weer terug. Deze pleisterplaats aan de snelweg naar de kust is perfect gesitueerd en zeer aangenaam. Er volgen plannen voor een renovatie en uitbreiding, maar die worden helaas tegengehouden door bezwaren vanuit de omgeving. Maar het verhaal eindigt hier niet... Er is toch een uitbreiding gerealiseerd onder leiding van Hans op de Beeck (1969). Dit vreemde bouwwerk, dat geheel in zwart is gehuld, is een gesamtkunstwerk van deze Belgische kunstenaar, die het heeft omgebouwd tot een residentie voor kunstenaars. Het resultaat is verbluffend. Aan de buitenkant is deze villa (een voormalig Italiaans restaurant) bedekt met een groot rechthoekig venster voorzien van een ooglid (het elektrisch rolluik), dat als het oog van een cycloop naar de horizon staart. Bij mooi weer biedt het een cocktail van hemelsblauw, wolken en licht. Dit is de plek waar de artists in residence kunnen werken: twee zwarte stoelen, een eenvoudige zwarte houten tafel met uitzicht op de natuur en de rivier. Een venster dat lijkt op een schilderij. Binnen ontvouwt zich het zo kenmerkende en zeer herkenbare universum van Hans op de Beeck. Een vreemde mix van mysterie, nostalgie en ‘stof’, bedekt met verschillende lagen grijze verf, in de sfeer van een donkere en/ of sombere Wunderkammer… Boeken, sculpturen van mensen (zijn kinderen) en dieren (een kat), koraal of zeeanemonen, die eerder op hersenen lijken, schedels, kandelaars en boeken, boeken, en nog meer boeken van de begane grond tot de eerste verdieping, van de salon tot het kantoor, de slaapkamer, je ziet vooral boeken. Grijze dummies afgewisseld met de boeken van Jan Hoet (1936-2014), kunsthistoricus, gespecialiseerd in de Vlaamse kunst en groot kenner van de hedendaagse kunst: bijna 5.000 exemplaren uit zijn bibliotheekcollectie! In de Wunderkammer heerst rust en kalmte, een bijna verontrustende stilte, te meer omdat het daglicht er nauwelijks binnendringt. Hans op de Beeck heeft dit project gerealiseerd in samenwerking met architect Mo Vandenberghe. En dan te weten dat er slechts weinig permanente kunstwerken van Belgische kunstenaars in België te vinden zijn. Maar wel magistrale. Museum Dhondt-Dhaenens Museumlaan 14, B-9831 Deurle Tel.: 09 330 17 30 Bezichtiging op afspraak museumdd.be 62 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

OOSTENDE: ‘THE CRYSTAL SHIP FESTIVAL 2019’ Wie durft nog te zeggen dat er niets te beleven valt aan de kust, behalve... een aperitief pakken op het tot lounge bar omgebouwde strand, compleet land, dat blijft toch absoluut de beste manier om je te verplaatsen, en als de tocht dan ook nog ergens heen leidt, is het zeker een must! Het mooie Oostende heeft de afgelopen vier jaar een bijzonder initiatief ontplooid met het street art festival The Crystal Ship Festival. Hiervoor worden bekende en minder bekende straatartiesten uitgenodigd om de stad te transformeren tot een waar openluchtmuseum. Her en der zijn muurschilderingen aangebracht op zowel grote als kleine panden, die overigens zijn aangeboden door Oostendenaren zelf, die graag een schildering op hun komen er elk jaar meer bij en aangezien het om de vierde editie gaat, zijn er momenteel een zestigtal werken te bezichtigen, verspreid over het hele grondgebied van de stad. Naast kleine onopvallende bijdragen zoals de minuscule sculptuurtjes van de Spanjaard Isaac Cordal, de vogels van de Belg Bué The Warrior, de schilderingen van bedelende kinderen of ouderen door de Franse Christian Guémy, die zijn werken signeert met C215 (het nummer van de cel waarin hij werd opgesloten, nadat hij was betrapt toen hij ille- Verschaeve (frontman van The Van Jets), het opnieuw aangebrachte ludieke zebrapad door de Franse Oak Oak, etc. Kortom allemaal arty kleinoden, zichtbaar voor de oplettende toeschouwer. Uit praktisch oogpunt is het verstandig om eerst naar de dienst toerisme te gaan, midden in de stad naast het casino. Daar kun je een duidelijke en gedetailleerde plattegrond op de kop tikken, waarmee je op pad kunt gaan gelegen locaties; of voor wanneer je zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd wilt zien. Het zal moeilijk zijn een keuze te maken uit de te bezichtigen wordt de tocht een spel om de eerste te zijn die de muurschildering ziet en ontdek je tegelijkertijd het erfgoed van de waterstad, die met een boeiende architectuur kan uitpakken. Het Crystal Ship Festival is snel gegroeid tot het grootste in zijn genre in Europa in de openbare ruimte. In volgorde van voorkeur zijn de volgende kunstenaars Miles het meest bijgebleven: de Argentijn Elian (N°49), het Amerikaanse duo Cyrcle (N°24), de Belgen Hell’O Collective (N°30), de Spaanse Belg Dourone (N°52), de Engelse Phlegm (N°42), de Argentijnse architect/schilder Pastel (N°45), de Belgen Disorderline (N°3) en Joachim (N°34) en de Nederlandse 3D kunstenaar Léon Keer (N°43). Als artistieke uitsmijter: mocht je ze nog niet gezien hebben of niet kennen, neem dan even een kijkje op de dijk naar de monumentale installatie Rock Strangers van Arne Quinze. Deze is op alle uren van de dag of nacht even mooi en is de wandelplek bij uitstek voor de lokale bewoners, die zich het hele jaar op de foto, zelfs als de zeewind zich ermee bemoeit! Of ga een pannetje mosselen eten in het typische restaurantje Kombuis, dat zich een straat verder bevindt: Van Iseghemlaan 24, 8400 Oostende Tel.: 059 80 16 49. thecrystalship.org visitoostende.be Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. 63