Miles

Views
4 years ago

Miles #35 - Terug in de Tijd Berlijn

Miles #35 - Terug in de Tijd Berlijn

ZOUTE GRAND PRIX ‘EEN

ZOUTE GRAND PRIX ‘EEN AANGENAME VERRASSING’ Voor hun tiende editie, een jubileumuitgave dus, haalden de organisatoren van de Zoute Grand Prix alles uit de kast om er hét najaarsevenement aan de kust van te maken. Het weer zat niet mee, maar dat lieten de winnaars van onze lezerswedstrijd niet aan hun hart komen. Tony Verhelle Foto’s : Lennen Descamps, Geoffroy Libert Het tweede weekend van oktober zorgen de organisatoren van de Zoute Grand Prix ervoor dat iedereen die iet of wat van auto’s houdt, zijn gading vindt in de mondaine badplaats van het Zoute. Geen wonder dus dat het ’s zaterdags en vooral ‘s zondags over de koppen lopen is: van vrijdag tot zondag worden dan meer dan 250.000 bezoekers geteld, weer of geen weer. Onze bladen hebben zich al een tijdje geassocieerd met dit geslaagde evenement, en naar goede gewoonte proberen we er ook op een of andere manier een of meerdere lezers bij te betrekken met een verrassing van formaat. Deze keer kon een lezer via een wedstrijd niet alleen een gratis bezoek op zaterdag winnen aan het prachtige Concours d’Elegance op de gronden van de Royal Zoute Golf Club, maar ook zelf bestuurder zijn in de GT Tour van zondag. Langs een parcours van zo’n 125 kilometer showen autominnende Vlamingen er dan maar al te graag hun automobiel kleinood. Lezer Jeroen Cottenier was de gelukkige die uit vele honderden inzendingen naar voren kwam, en hij had voor 28 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

JUBILEUMEDITIE Het was de tiende keer dat de organisatoren van Zoute Events hun autohappening aan de kust organiseerden, en ze hebben er duidelijk een echte jubileumeditie van willen maken. Naast de oldtimerrally, waar altijd ongehoorde schoonheden aan de start verschijnen, was een bijzondere inspanning geleverd om ook een zeer aantrekkelijk aanbod bij elkaar te krijgen voor de Bonhams Sale (waar onder meer een Ferrari 275 GTB Alloy Long Nose op 2,9 miljoen werd afgehamerd), evenals een ongezien palet aan speciale auto’s van allerlei slag op de Concours d’Elegance. Speciaal blijft ook dat de Knokse zeedijk en de straten rond het Albertplein dat weekend worden omgetoverd in een van de mooiste showrooms voor premium en exclusieve auto’s ter wereld – geen wonder dat zovelen van de partij willen zijn. De gebroeders Bourgoo zien dan ook nog meer brood in hun idee om auto’s, gastronomie en (rij)plezier te combineren, en hebben met Zoute Events heel wat nieuwe projecten op stapel staan, onder meer een rally in hartje Ardennen rond het kleine stadje Durbuy. Maar daar vertellen we meer over in de volgende aflevering van Miles. de gelegenheid zijn al even autominnende 15-jarige dochter - what’s in a name? - Mercédes meegenomen, die zich voorbeeldig van haar taak als copilote en roadbookontcijferaar kweet. Zij mochten beiden plaatsnemen in een Jaguar I-Pace EV400 om er, in alle geruisloosheid, het hele parcours en de paar snelheidsproeven onderweg (slalom, hindernissenparcours, sprint) mee af te leggen. POSITIEF VERRAST Jeroen Cottenier leest ons blad al jaren, de laatste tijd digitaal. Hij is thuisverpleger van beroep en rijdt sinds enige tijd met een Audi Q7 E-Tron, een plug-inhybride dus, waardoor hij al een beetje ervaring had met elektrisch rijden. Toch was hij positief verrast door zijn kennismaking met de Jaguar. ‘Ik was echt wel onder de indruk van het vermogen van deze I-Pace, en vooral de onmiddellijke beschikbaarheid ervan. Op het parcours werden we omringd door Porsches, Mercedes-AMG’s, Lamborghini’s en noem maar op, maar op de vettige ondergrond kon hij zeker gelijke tred houden.’ Ondergetekende reed samen met regiemedewerker Nicolas Van Frausum mee als back-up van de gelukkige winnaars in een andere I-Pace, en we moeten eerlijk toegeven dat we hen (mede door aardig wat - ken tot 150 kilometer, wijst erop dat Jeroen zich de Jaguar heeft laten welgevallen. ‘Daaraan merk je ook dat ik nog een beetje moet leren om met een elektrische auto te rijden; het recupereren van energie bij het vertragen bijvoorbeeld vergt enige oefening. Het voornaamste minpunt van deze uitstekende auto is voor mij het zicht naar achteren. Het lijkt wel alsof je door een spleet moet turen met die platte achterruit. Dan verkies ik op dat vlak mijn Q7. Maar ik kan wel zeggen dat deze erg positieve ervaring mij gesterkt heeft in mijn voornemen om als opvolger van mijn huidige auto een volledig elektrisch exemplaar te kiezen. Niet alleen voor het comfort en de geruisloosheid, maar in dit geval zeker ook voor het rijplezier.’ Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. 29