Miles

Miles #36 - RESTER - Réinventer sa manière de bouger
Miles #34 - De Noordzee - Uitgesteld Afscheid!
Miles #34 - Mer du Nord On en Veut Encore !
Views
8 months ago

Miles #35 - Terug in de Tijd Berlijn

Miles #35 - Terug in de Tijd Berlijn

1. De zaal van

1. De zaal van de grootmeesters: Bertone, Pininfarina, Zagato,… 2. Hout brengt kleur in de Lancia Fulvia Sport. 3.Heerlijk verweerd, de badge van de Lancia Flaminia GT coupé. 4. Groene Alfa Romeo 1600 Junior Zagato’s vind je alleen in het Alfa-museum en hier. 3 2 44 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

Die eerste Lancia Delta was niet de Delta Integrale die je hier op de foto’s ziet. ‘Nee, mijn eerste auto was een gewone Lancia Delta van de laatste generatie, de auto van mijn grootvader die ik heb overgenomen.’ Tanguy Van Quickenborne heeft een groot hart voor kunst, maar hij koestert net zo goed een passie voor auto’s. Beide komen samen in zijn smaakvolle collectie, waarbij vooral opvalt dat elke auto klaarstaat om te rijden. ‘Auto’s komen rijdend het best tot hun recht’, is zijn devies. In tegenstelling tot veel andere verzamelaars, begon Van Quickenborne met recente auto’s, niet eens youngtimers. Het startpunt van zijn collectie is ongebruikelijk: een Ferrari 612 Scaglietti uit 2004. ‘Die kon ik in 2015 kopen, op dat moment was dat de enige Ferrari met V12-motor die voor mij toegankelijk was.’ Waarom een Ferrari? ‘Een jeugdliefde. In mijn kamer hingen posters van de Testarossa. En toen een vriend van mijn vader eens thuis langskwam met een 308, was het kot te klein natuurlijk.’ Na de Ferrari volgde een Maserati 4200 GT Cambiocorsa GranSport uit 2006. ‘Maar wel een exemplaar met de boomeranglichten achteraan. Die zijn achteraf toegevoegd, maar ze maken er wel de perfecte combinatie van: de knapste achterlichten en die krachtige motor met zijn overheerlijke geluid.’ STARTKLAAR 1 De keuze voor uitsluitend Italiaanse parels is niet bewust uitgedokterd. ‘Ik word vooral geraakt door de esthetiek in een auto, en zo beland je vanzelf bij de Italianen.’ De sierlijkheid van zijn auto’s is één aspect, maar Van Quickenborne vindt het net zo belangrijk dat hij achter het stuur van zijn auto’s kan genieten van het rijden. Allemaal zijn ze ingeschreven en stuk voor stuk staan ze startklaar. ‘Ik doe dat gewoon heel graag: rijden. Bovendien is dat iets waar je naar uitkijkt wanneer je net een nieuwe auto hebt gekocht: hoe gaat hij zich gedragen tijdens het rijden?’ De Lancia Delta Integrale Evo 1 is de auto die het vaakst van stal gehaald wordt. ‘Je gelooft niet hoe krachtig die auto vandaag nog steeds aanvoelt. Dit is een auto die ik samen met mijn broer heb gekocht. Hij rijdt er ook geregeld mee.’ Maar vandaag halen we even een ander, bijzonder exemplaar buiten: de Lancia Fulvia Sport 1600 uit 1972. Het gaat om de tweede reeks, met de 1,6 liter-motor. Die laatste is een viercilinder, maar wel in een V-opstelling. Een prachtige realisatie van Zagato, het designhuis dat dit jaar net zijn honderdste verjaardag viert. ‘Ik heb hem in Italië gekocht, in Parma. Deze combinatie is erg zeldzaam, er zijn slechts 800 exemplaren van de Fulvia Sport met deze motor gebouwd.’ GROENE JUNIOR ZAGATO 4 De groene Alfa Romeo 1600 Junior Z uit 1972 is nog specialer. Ook hier weer een speciale Zagato-creatie, met de krachtige 1,6 liter-motor. Deze keer geen V4, maar de fabelachtige Twin Cam. ‘Die kan ongelofelijk hoog in de toeren gaan. En wat een wegligging ook.’ Maar vooral, zijn kleur maakt hem uitermate zeldzaam. ‘Er zijn maar vier groene exemplaren gemaakt. Daarvan bestaan er nu nog slechts twee: de auto die je in het museum van Alfa Romeo kan zien, en deze hier.’ Wanneer je hem bezig hoort, besef je meteen dat dit avontuur nog lang niet ten einde is voor Tanguy Van Quickenborne. ‘Er zit geen duidelijke lijn in, ik volg puur mijn buikgevoel. Het leuke is dat het steeds leidt tot onverwachte wendingen. Zo heb ik de Flaminia Coupé via Bonhams gekocht. Toen we overlegden met de verkoper, vertelde die me over zijn onderneming… en zijn we zakenpartners geworden.’ Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. 45