Miles

Miles #36 - RESTER - Réinventer sa manière de bouger
Miles Gentleman Driver's Magazine #34
Miles Gentleman Driver's Magazine #34
Views
7 months ago

Miles #36 - HERONTDEK - Je plek

  • Text
  • Eerste
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #36 - HERONTDEK - Je plek

30 Elke ongeoorloofde

30 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

INTERVIEW DENIS VAN WEYNBERGH ‘HET SUCCES HANGT VOOR 80 PROCENT AF VAN DE PRESTATIES OP LAND’ Elke vier jaar is het weer tijd voor de Vendée Globe. Een solozeilwedstrijd rond de wereld, non-stop en zonder enige hulp van buitenaf. De start van de editie 2020 vindt plaats op 8 november aanstaande in Les Sables-d’Olonne. Denis Van Weynbergh, die aan deze wedstrijd ging meedoen, zal helaas niet aan de meet verschijnen. Zijn sponsoring liep op de Boris Rodesch Je hebt onlangs laten weten, dat je afziet van je deelname aan de Vendée Globe. Wat doet je dat? Ook al had ik me hierop voorbereid, het is niet leuk als je je meer dan twee jaar lang voor 200 procent inzet voor een project en het uiteindelijk niet doorgaat. Bovendien heb je bij een zo’n project twee petten op. Ik bedoel dat er twee soorten skippers bestaan. Degenen die eigenaar zijn van hun boot en degenen die zijn ingehuurd door een sponsor. Ik ben skipper en ondernemer. De eerste doet er alles aan om te gaan varen, terwijl de andere ook kijkt naar het financiële plaatje. We vermoeden dat de ondernemer tot dit besluit is gekomen uit financiële redenen? Dat is de enige reden. Ik heb een fantastische boot, die bijna gereed is. Ik krijg goede commentaren in de pers en geniet de sympathie van het grote publiek. Kortom, als ik financiële partners had gevonden, was het gewoon doorgegaan. Maar als je weet dat het klaarmaken van de boot ruim op voorhand moet worden ingepland, dan had hij in december 2019 al op de werkplaats moeten zijn, om tijd te hebben om alles na te kijken, zodat hij in maart 2020 te water kon worden gelaten. Omdat ik geen manier meer zag om potentiële investeerders te vinden, was het verstandiger om nu dit besluit te nemen in plaats van een financieel fiasco te riskeren of een boot te hebben, die niet goed is voorbereid. Wat voor budget heb je nodig om deel te nemen aan de Vendée Globe? Ik had een begroting gemaakt van 1,2 miljoen euro, dat genoeg zou moeten zijn om de afschrijvingen van de boot, de operationele kosten en de vervanging van bepaalde onderdelen te dekken. Ik moest bijvoorbeeld zeilen kopen, die tussen de 150.000 en 200.000 euro kosten. Uiteindelijk was ik nog op zoek naar sponsors voor twee derde van het totaalbedrag. Als ik ten minste meer dan de helft bij elkaar had gekregen, was ik wel met de werkzaamheden aan de boot begonnen. Ik had dan de zeilen al kunnen bestellen en ondertussen verder kunnen zoeken naar het laatste deel van de financiering, maar het was echt te onzeker om het proces op te starten. Gek eigenlijk. Succes in deze zeilwedstrijd hangt voor 80 procent af van je prestaties op land. Wat heeft dit avontuur je opgeleverd? Ik heb van het geluk genoten om meer dan 3.500 mijl af te leggen en heb in 2019 meer dan veertig dagen op zee doorgebracht. Ik had nooit eerder sologezeild op zo’n grote boot. Deze ervaring zal later zeker nog van pas komen. Ik blijf niet bij de pakken neerzitten en denk nu al vooruit aan de volgende editie van 2024. Tot slot. Hoe zou je de Vendée Globe in het kort omschrijven? Het is de Everest der Zeeën, het meest extreme format voor solozeilen. Voor wedstrijdzeilers op zee is dit als het zoeken naar de Graal. Met meer dan 400.000 toeschouwers bij de start is deze race ook een volksevenement van ongekende omvang. ‘IK BLIJF NIET BIJ DE PAKKEN NEERZITTEN EN DENK NU AL VOORUIT AAN DE VOLGENDE EDITIE VAN 2024’ Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 31