Miles

Miles #36 - RESTER - Réinventer sa manière de bouger
Miles Gentleman Driver's Magazine #34
Miles Gentleman Driver's Magazine #34
Views
6 months ago

Miles #36 - HERONTDEK - Je plek

  • Text
  • Eerste
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #36 - HERONTDEK - Je plek

INTERVIEW Een verhaal op

INTERVIEW Een verhaal op twee wielen Bij Fred Krugger draait alles om snelheid en adrenaline, gewikkeld in de geur van leer en motorolie. Hij kon amper lopen toen hij al werd ondergedompeld in de motorracescene. Logisch dan ook dat Fred Krugger zijn carrière heeft gewijd aan het maken van uitzonderlijke motorfietsen, de ene nog mooier en krachtiger dan de andere. Tweevoudig AMD-wereldkampioen freestyle. Winnaar van de Artistry in Iron in Las Vegas. Een onvergetelijke prestatie op de Bonneville-zoutvlakte… In de loop der jaren heeft onze ambachtsman een wereldwijde reputatie opgebouwd. En als Basse-Bodeux een paar hits op Google verdient, dan is dat aan hem te danken. Maar zoals elk zichzelf respecterend genie wil hij nog een stapje verdergaan. ‘Ik heb al zo’n beetje alles gedaan op het vlak van motoren, niet alleen vanuit technisch oogpunt, maar ook in de media. Daarvoor heb ik wereldwijde erkenning gekregen. Ik moest dus verder kijken om een nieuwe uitdaging te vinden.’ Alle goede dingen bestaan uit... vier Ver hoefde hij echter niet te zoeken naar zijn uitdaging. Een auto. Zijn eerste. Uniek in zijn soort in dit tijdperk van automatisering, en die was er wellicht nooit gekomen als Fred Krugger dit concept niet had uitgewerkt in zijn kleine werkplaats. Een feniks herrezen uit de as van de eerste vooroorlogse raceauto’s. Een ode aan het retrofuturisme. ‘Het is technisch gezien eenvoudiger om een auto te ontwerpen dan sommige motoren. De uitdaging voor mij was om niet alleen een krachtige, maar vooral een mooie auto te maken. En dat kost tijd als je alleen werkt. Bovendien kun je enkel © Germain Ozer © Thierry Dricot © Germain Ozer 50 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

‘HET IS TECHNISCH GEZIEN EENVOUDIGER OM EEN AUTO TE ONTWERPEN DAN SOMMIGE MOTOREN’ op jezelf terugvallen als bron van motivatie en creativiteit, en daar moet je mee om kunnen gaan.’ Vooral als je geen computerontwerp, geen CNC-bewerking noch composieten gebruikt… Kortom, zoals in de jaren 30. 10.000 uur later Sinds oktober 2019 presenteert Krugger zijn muze, waarmee hij meer dan 10.000 uur alleen heeft doorgebracht, op de grootste beurzen. De Krugger FD trekt ieders aandacht, van het autosalon in Brussel tot de Concept Cars-tentoonstelling in Parijs en binnenkort ook in Monaco. Met zijn revolutionaire design geïnspireerd door de Streamline-stijl, zijn tijd- en twaalfcilindermotor van Bentley is de FD een echt verzamelobject van Belgisch vakmanschap. Een unieke creatie waar liefhebbers van kunnen dromen. ‘Baby you can’t drive my car’ © Thierry Dricot Fred Krugger vertelt ons zonder spijt dat zijn bolide in Bonneville een snelheid van wel 350 km/u zou halen. ‘De Krugger FD is een bijzonder krachtige auto, maar hij is niet gemaakt als snelheidsrecordbreker, wél om alle prijzen voor elegantie weg te kapen.’ Net als een schoonheidskoningin. En misschien is het gewoon beter om de Krugger FD op beurzen te bewonderen. Omdat deze auto onze volle aandacht verdient. Op topsnelheid zouden we hem amper voorbij zien komen. We zouden alleen maar een vleugje van hem ruiken, zoals bij een mooi meisje dat ons op straat voorbij loopt. Zou zelfs Da Vinci’s Mona Lisa dat beter kunnen? © Thierry Dricot Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 51