Miles

Miles #36 - RESTER - Réinventer sa manière de bouger
Miles Gentleman Driver's Magazine #34
Miles Gentleman Driver's Magazine #34
Views
7 months ago

Miles #36 - HERONTDEK - Je plek

  • Text
  • Eerste
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #36 - HERONTDEK - Je plek

MUZIEK AFROPOP DOET DE

MUZIEK AFROPOP DOET DE WERELD SWINGEN Afrikaanse ritmes maken meer dan ooit deel uit van de moderne popmuziek. Een trend die een paar jaar geleden is ingezet en zijn hoogtepunt heeft bereikt. Een portret van vier internationale sterren, vertolkers van het afropopgeluid. Nicolas Capart Ze noemen zich Burna Boy, Sampa the Great, Wizkid en Aya Nakamura, zijn geboren in Mali, Zambia of in Nigeria en zorgen er wereldwijd voor dat heupen beginnen te wiegen. Nadat de westerse muziek industrie jarenlang hun erfgoed heeft verzilverd, willen de Afrikaanse artiesten nu misschien wel wraak nemen. Want de muziekplaneet is door afropopkoorts bevangen… De beroemdste vertolkers brengen volk op de dansvloer en ze noteren overal hoog in de hitlijsten. Afropop is een veelkleurige muziekstijl met wortels in de traditionele Afrikaanse ritmes maar in een modern jasje gestoken. Er wordt nooit bezuinigd op het gebruik van de autotune en R’n’B, dancehall, reggae, hiphop, afrobeat, nu-soul en hier en daar wat blue notes worden door elkaar gebruikt. Een heel lichamelijke, vaak sensuele muziekstijl, altijd dansbaar met meeslepende refreinen en baslijnen die je lijf zo goed als zeker in beweging brengen. AYA NAKAMURA, DE MOEDER VAN ‘DJADJA’ In Frankrijk werd eind jaren 90 de weg geëffend voor een african-urbanmuziekstijl met de Ivorianen van Magic System, waarvan ons bekken zich nog de hit ‘On va bouger bouger’ herinnert, met daarna het weergaloze succes van zangers als Maître Gims, een van de best beluisterde Franstalige muzikanten. Aya Danioko werd wereldberoemd na het doorslaande succes van haar nummer ‘Djadja’. Een zingende zaag, die bezit neemt van onze hersenen en afgelopen zomer overal werd gedraaid, waardoor de Malinese zangeres in een keer een enorme ontwikkeling doormaakte. Aya wordt geboren op 10 mei 1995 in Bamako. Ze is de oudste van vijf kinderen uit een familie van ‘griots’, barden in de West-Afrikaanse traditie. Als zij nog een klein meisje is, verlaten haar ouders het land naar Frankrijk, om precies te zijn naar Aulnay-sous-Bois in Seine-Saint-Denis. Later gaat zij studeren aan de modeacademie, maar dat duurt niet lang, want ze geeft zich over aan de lokroep van de muziekscene. Een kind van haar tijd; via internet weet zij al snel bekendheid te 62 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

WIZKID, HET ENFANT TERRIBLE UIT LAGOS krijgen. In 2014 is haar eerste nummer ‘Karma’ voor het eerst te horen via Facebook. Ze is dan 19 jaar. Haar artiestennaam is ontleend aan Hiro Nakamura, haar favoriete personage uit de serie Heroes. Na diverse samenwerkingen krijgt ze uiteindelijk een contract bij Warner Music Group. Een jaar en een kind later verschijnt haar album ‘Journal Intime’, dat een gouden plaat krijgt toegekend. Een van de nummers is een hommage aan Oumou Sangaré, de legendarische Malinese zangeres. Eind 2008 komt Aya met haar tweede album, ‘Nakamura’. Het nummer ‘Djadja’ stuwt de verkoop van dit album al snel naar 400.000 exemplaren. Een hit die ook in niet Franstalige landen gedraaid wordt en steevast te horen is op de Europese radiozenders. Het dat geen enkele Franstalige zangeres meer gelukt is sinds… Edith Piaf! ‘Djadja’ is inmiddels al bijna 500 miljoen keer bekeken op YouTube. Samen met de resultaten van de hits die erop volgen - ‘Copines’, ‘Pookie’, ‘Comportement’, ‘La dot’, is deze dame momenteel miljardair wat betreft het aantal views. En van deze vier zangers de meest populaire. Ayodeji Balogun, zijn echte naam, is naast Burna Boy de andere aanvoerder van de hedendaagse afropop. Ook hij komt uit Nigeria, maar dan uit Surulere, waar hij in 1990 geboren is. Dit is de enige overeenkomst tussen deze twee mannen. De stille kracht van de eerste staat in contrast tot de bewegelijkheid van de tweede, een echte harten breker en een beetje bad boy. Wizkid beweegt op de maat van King Sunny Ade, Fela Kuti en Bob Marley. Al snel is de muziek niet meer weg te denken uit zijn leven en op 11-jarige leeftijd maakt hij zijn eerste opnamen. De vrouwelijke invloed is alomtegenwoordig, aangezien hij opgroeit tussen twaalf zussen. Een ‘beproeving’, die hem, naar eigen zeggen, begrip voor de vrouwen en versiertalent heeft opgeleverd. Het eerste album, waar Wizkid zijn bijdrage aan levert is dat van The Glorious Five samen met zijn kerkvrienden. Maar als zijn eigen nummer ‘Starboy’ (2011) uitkomt, gezongen in het Yoruba en broken English, treedt de jonge zanger pas echt op de voorgrond. Aansluitend hierop brengt hij het internationaal getinte album ‘Ayo’ (2014) met medewerking van rappers als Akon en Tyga of Femi Kuti, de zoon van de legendarische Fela Kuti in het nummer ‘Jaiye jaiye’. Maar in 2016 komt de doorbraak. Zijn samenwerking met van Wizkid neemt een nieuwe wending. Hij werkt steeds meer samen met bekende artiesten (Beyoncé, Skepta) en sluit een lucratieve deal met Pepsi. Daarna brengt hij in de zomer van 2017 zijn derde plaat uit ‘Sounds from the other side’. Een album met Caribische invloeden, waarop we grootheden als Chris Brown en Major Lazer tegenkomen. Hoewel hij regelmatig in conflict komt met labels, bepaalde media en heel wat zangers, blijft Wizkid zijn klim naar de top vervolgen. De geweldige nummers ‘Fever’, ‘Ghetto Love’ en ‘Joro’ zijn juweeltjes, die we hopen terug te vinden op zijn langverwachte vierde album ‘Made in Lagos’. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 63