Miles

Miles #36 - RESTER - Réinventer sa manière de bouger
Miles Gentleman Driver's Magazine #34
Miles Gentleman Driver's Magazine #34
Views
6 months ago

Miles #36 - HERONTDEK - Je plek

  • Text
  • Eerste
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #36 - HERONTDEK - Je plek

BURNA BOY, DE AFRIKAANSE

BURNA BOY, DE AFRIKAANSE REUS We bevinden ons in Port Harcourt, ‘Oil City’ in het uiterste zuiden van Nigeria. Hier op de kraamafdeling van het academisch ziekenhuis wordt de kleine Damini Ebunoluwa Ogulu in de ochtend van 2 juli 1991 geboren. Hij weet nog niet dat zijn zware stem ooit overal bekend zal zijn in zijn geliefde land. Met een lasser als vader en een vertaalster als moeder, heeft hij zijn affiniteit met muziek vooral van de voorgaande generatie geërfd. Zijn grootvader Benson Idonije, een gerespecteerd muziekcriticus in Nigeria, was de manager van Fela Kuti, de Afrikaanse held en vader van de afrobeat, die invloeden van funk, jazz, Nigeriaanse ritmes en de Yoruba met elkaar vermengde. Burna Boy groeit op met de muziek van de reggaeplaten van zijn familie aan vaderszijde, waar muziek een belangrijke plaats inneemt. Na zijn studietijd in het bruisende Lagos vertrekt hij naar Londen voor verdere studie. Tijdens zijn verblijf in de minder bruisende Britse City verfijnt de kunstenaar zijn stijl. Wanneer hij terug is in eigen land, voltooit hij zijn debuutalbum, ‘L.I.F.E’ (2013). Het is geen toeval dat Burna Boy zijn plaat opneemt in Nigeria. Hij heeft internationale ambities, maar de zanger wil eerst thuis overtuigen, voordat hij de planeet te lijf gaat. In 2014 lanceert hij daar zijn label Spaceship Entertainment en het jaar daarop volgt zijn tweede plaat ‘On a spaceship’. Hij stelt dan ook een manager aan: zijn moeder.In 2017 beginnen de zaken een serieuze wending te nemen nadat hij een contract heeft getekend met Warner Music Group. Hij brengt zijn derde album uit, ‘Outside’, waarvan de nummers ‘Rock Your Body’ en ‘Ye’ al snel de wereld veroveren. In de zomer van 2019 speelt hij op het Coachella-festival. Het is een zeer succesvol jaar en zijn vierde album ‘African Giant’ volgt. De nummers ‘Gbona’ en ‘Pull up’ worden al snel dance machines en katapulteren de zanger tot internationale ster. SAMPA DE STRIJDSTER Sampa Tembo wordt in 1993 geboren in Zambia. Ze groeit op in Botswana, waar ze ook naar school gaat. Op haar 19 vertrekt ze naar de VS, waar ze achtereenvolgens in San Francisco en Los Angeles woont, voordat ze in 2013 richting Australië reist, waar ze zich uiteindelijk vestigt. Het is de minst bejubelde zangeres van het kwartet dat we hier presenteren, maar zeker niet de minst talentvolle. Het verhaal begint in 2015 met ‘The Great Mixtape’, het eerste wapenfeit van Sampa. Er moet hier en daar nog wel wat aan geschaafd worden, maar het is wel duidelijk dat er een nieuwe rapster is opgestaan. Ze heeft duidelijk bepaalde kwesties waar ze voor opkomt, zoals de titel ‘F E M A L E’ laat zien. De dictie is duidelijk, het ritme meeslepend, de stem staat als een huis en de tekst is direct en zelfverzekerd. Ze wisselt van spoken word naar snelle rap, maar het is altijd geëngageerde poëzie die haar werk naar het politieke domein voert rond thema’s over racisme, identiteit of de prijs van de roem. Alles vermengd met jazz, soul en rapritmes uit de jaren 90, vermengd met traditionele Afrikaanse muzikale invloeden. Ze wordt opgemerkt door de Engelse zangeres Estelle, die samen met Sampa the Great - want dat is van dan af haar avatar - aaneensluitend drie nummers maakt. Een paar maanden later verschijnt de tweede mixtape, ‘Birds and the BEE9’, wat haar een award voor album van het jaar oplevert bij de Australian Music Prize. Ver van huis, vol vragen over haar identiteit, verloren in een muziek industrie die niet goed bij haar past en waar vrouwen zoals zij niet vertegenwoordigd worden, besluit ze een stapje terug te doen… Tot aan het verschijnen van het album ‘The return’, een jaar in afzondering om zelfonderzoek te doen. Sampa rapt over armoede, migratie, vrijheid, tradities en jaloezie binnen het gezin. Een rauw en intens album, dat zowel tot denken aanzet als tot dansen. 64 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

ALTERNATIVE FESTIVAL FESTIVALS: DOEN ALSOF... We zullen ons moeten aanpassen en de zomerfestivals met de nodige vindingrijkheid beleven... Juliette Debruxelles DE LIVESTREAM, DE HERUITZENDING, DE GECONNECTEERDE CAST Deze laatste maanden is het duidelijk geworden beleven. Weliswaar anders, maar ze is er! Om deze kleine pareltjes te ontdekken, die echt wel als goed doordachte ‘nevenevenementen’ zijn georganiseerd, spelen de sociale netwerken een onmiskenbaar belang. De huisconcerten die artiesten streamen vanuit hun woonkamer of een andere plek met een zo goed mogelijke akoestiek (ticketmaster.be heeft al een aardig gevarieerde lijst aangelegd met bijvoorbeeld Carl Cox, livestreams op het web zoals #ikluisterbelgisch, The Word Radio of het fantastische en aan het brein van de Belg François Vaxelaire ontsproten The Lot Radio uit Brooklyn. Op Arte Concert kies je jouw favoriete livegenre in een ruim gevulde en mooi geordende catalogus. Op YouTube of Instagram, volg je initiatieven zoals Bruxelles Ma Belle of Colors waar grote namen van het moment sterke en pure covers spelen van massaal geliefde hits. HET MATERIAAL VAN HET MOMENT EEN BIERTJE OM (ZUIVER) TE KLINKEN Overal en altijd de sound van je leven, dan wil je goed streamen. We kiezen audiomateriaal dat tegelijk mooi is en kwaliteit biedt. Een voorbeeld? Happy 41: een draagbare, draadloze, ontwerp van de Belgische Marie Haverbeke. Hij bestaat in twee afmetingen, is waterbestendig, heeft een gebruiksautonomie van zes uur en dankzij zijn verwijderbare en verwisselbare riem, kun je er van je living mee naar je terras of tuin om de buren ook van een streepje muziek te laten genieten.. Van € 119 tot 41.com De Gentse restaurantgroep Umamido is een samenwerking aangegaan met brouwerij Anders! uit Halen, voor de creatie van een artisanaal biertje waarvoor ze de naam ‘No Fox Given’ hebben het zich ook heel goed zo drinken, terwijl de concertstreams uit je luidsprekers klinken. . Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 65