Miles

Miles #36 - RESTER - Réinventer sa manière de bouger
Miles Gentleman Driver's Magazine #34
Miles Gentleman Driver's Magazine #34
Views
2 months ago

Miles #37 - WELZIJN IS MOOI ZIJN

  • Text
  • Schoonheid
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #37 - WELZIJN IS MOOI ZIJN

MILES x BMW TRADITIE De

MILES x BMW TRADITIE De nieuwe BMW 4-Reeks Coupé, die onlangs werd onthuld, pakt uit met een sterk design. Een raszuivere en krachtige vormtaal, waaraan sommigen misschien even zullen moeten wennen, maar die wel nog altijd aansluit bij de evolutie van de codes zoals BMW die al bijna 90 jaar toegepast. We schrijven september 2019, op het autosalon van Frankfurt. Adrian Van Hooydonk, designhoofd van de BMW Group, onthult zijn nieuwste creatie en omschrijft die als volgt: ‘De BMW Concept 4 belichaamt de esthetische essentie van het merk BMW. Hij combineert perfecte proporties met een helder en precies design.’ Een jaar later is de BMW 4-Reeks Coupé in productie genomen, met hetzelfde woeste aangezicht en imposante radiatorrooster als de BMW Concept 4, waarover het afgelopen jaar zo veel inkt is gevloeid.... Een assertief gezicht, dat de evolutie van het model symboliseert, maar tegelijkertijd naadloos aansluit bij de referentiemodellen van de Beierse constructeur, zoals de iconische vooroorlogse BMW 328 of de BMW 3.0 CS Coupé van de jaren 70. BMW 328: DE LEGENDE Midden jaren 30 presenteerde BMW een van de modernste op grote schaal geproduceerde roadsters van zijn tijd. De BMW 328 pakte uit met een koetswerk dat op een lichtgewicht chassis was gelast, met speciale aandacht voor stroomlijn en prestaties. Voorin lag een zescilindermotor met drie carburatoren, een cilinderinhoud van 1.900 kubieke centimeter en een maximumvermogen van maar liefst 80 pk. De krachtbron ademde door twee lange, verticale luchtinlaten... die zeker nog niet geassocieerd konden worden met ‘nieren’. Als meervoudig winnaar van de meest prestigieuze autosportevenementen heeft de BMW 328 Roadster aanzienlijk bijgedragen tot de sportieve reputatie van BMW. Zijn sterke stilistische persoonlijkheid had hij met name te danken aan zijn imposante grille en ronde koplampen. BMW 503: DE ELEGANTIE In de jaren 50 wist Mercedes-Benz met zijn 300 SL ieders aandacht te trekken. Maar het duurde niet lang voordat BMW terugsloeg met de BMW 503, een prachtige 2+2-coupé met een elegant silhouet en verfijnde rondingen. Deze coup was gericht op sportief grand tourisme en had een schitterende, 140 pk sterke V8 met carburateurs onder zijn lange motorkap. Daarachter bood het interieur alle luxe en comfort die indertijd verwacht werd van een prestigewagen. De BMW 503 betekende als Coupé én Cabriolet een belangrijke mijlpaal in BMW’s designgeschiedenis. Bovendien leidde hij rechtstreeks tot de sublieme BMW 507 Roadster, nog zo’n designicoon. 34 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

BMW 3.0 CS: DE BEVESTIGING ij het begin van de jaren zeventig zette zich definitief op de kaart in het segment van de coupés. Eerst met de BMW 2000 CS (met vier cilinders), vanaf 1968 met de BMW 2800 en BMW 3.0 CS, allebei uitgerust met een zes-in-lijn. Ook hier zien we een imposante grille, met in het midden twee verchroomde nieren die irten met de (metalen) bumper - een element dat de toenmalige stilisten voor de gelegenheid zelfs moesten aanpassen. Van een afstand is de strakke blik van het model meteen herkenbaar. Dit is dan ook een model waarmee BMW onder meer een echte merkidentiteit wist op te bouwen. Bij wijze van apotheose bracht de constructeur ook een raceversie uit van de BMW 3.0 CS, onder de naam CSL (met de L van Leichtbau of ‘lichte constructie’). Een model dat al snel een legendarische status verwierf en dat ook gehuldigd werd met de creatie van een Concept Hommage... waarvan we vandaag enkele stijlelementen terugvinden in de trekken van de nieuwe BMW 4-Reeks Coupé. BMW 2002 TURBO: SPORT IN ZIJN ZUIVERSTE VORM Als ultieme evolutie van de 1600 ti, 2002 en 2002 ti werd in 1973 de BMW 2002 Turbo op de weg losgelaten. Hij werd aangedreven door een 170 pk sterke turbomotor: een primeur voor een Europese auto die op grote schaal gebouwd werd. Zijn koetswerklijnen zonder franjes, zijn relatief compacte afmetingen, zijn brede wielkasten en zijn raszuivere radiatorrooster verleenden hem al snel de status van stijlicoon. Een charisma dat nog werd vergroot door het ‘2002 turbo’-opschrift op de bumperspoiler... in spiegelschrift om vlot afgelezen te kunnen worden in de achteruitkijkspiegel van voorliggers. Hoewel hij zich er ook mee in de kijker reed bij de ordediensten uit die tijd, bekende de 2002 urbo duidelijk kleur en zette hij definitief op de kaart als constructeur van sportieve coupés. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 35