Miles

Miles #36 - RESTER - Réinventer sa manière de bouger
Miles Gentleman Driver's Magazine #34
Miles Gentleman Driver's Magazine #34
Views
2 months ago

Miles #37 - WELZIJN IS MOOI ZIJN

  • Text
  • Schoonheid
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #37 - WELZIJN IS MOOI ZIJN

JACKY ICKX 75 ‘NIEMAND

JACKY ICKX 75 ‘NIEMAND HEEFT ZOVEEL RACES GEREDEN ALS IK’ Zes keer de beste in de 24 uren van Le Mans, elf keer op het hoogste trapje in de Formule 1, twee wereldtitels in het WEC-uithoudingskampioenschap. En één keer als eerste over de streep in Parijs-Dakar. Geen twijfel, met zijn palmares hoort Jacky Ickx thuis in het rijtje van de sportmonumenten. Zet hem gerust naast Merckx, Henin of Pfaff. Ickx is nu 75, het ideale moment voor een blik in de achteruitkijkspiegel. Johan Dillen Foto’s: Corporate Archives Porsche AG, Ford Belgium, Mercedes, Newspress ‘Ik heb een goede bewaarengel gehad’, blikt Jacky Ickx terug. ‘Niemand heeft zoveel gereden als ik: 32 seizoenen lang. Met de motorwedstrijden uit mijn jeugd inbegrepen reed ik zeker 550 races… zonder me al te erg te verwonden. Dat is mijn geluk geweest. Talent komt daar niet aan te pas, een goede bewaarengel wel.’ Jacky Ickx maakte razendsnel carrière in wat een moordende tijd in de autosport was. Op zijn zeventiende was Ickx nog actief op twee wielen in de en duro, maar van zodra hij 18 werd in 1963 stapte hij over naar de autosport. De zoon van journalist Jacques Ickx liet snel van zich horen. In 1967 verbaast hij de wereld voor het eerst door met een tragere Formule 2 de derde snelste tijd te laten optekenen tussen de Formule 1’s op de oude Nürburgring, de Groene Hel. In 1969 en in 1970 werd hij vice-wereldkampioen in de Formule 1, en eveneens in 1969 won hij voor het eerst de 24 uren van Le Mans met een Ford GT40, nadat hij nota bene controversieel de startgrid over slenterde om de levensgevaarlijke procedure bij het begin van de race aan te klagen. ‘We liepen toen over de piste naar de auto en scheurden weg. De bedoeling was dat we onze veiligheidsgordels al rijdend zouden vastmaken, maar dat was moeilijk in de praktijk. Hierdoor reden de meesten in het begin zonder gordels aan. Krankzinnig.’ Le Mans paste de startprocedure daarna aan. Liefde voor de woestijn ‘Eind jaren 70 belandde ik in het zwarte gat. Ik had net de titel gepakt in het CanAm-kampioenschap in de Verenigde Staten, maar het werd me duidelijk dat er in de Formule 1 geen topzitje meer voor mij was weggelegd. Ik kon me niet meer opladen om die laatste drie tienden van een seconde te zoeken waarmee je het verschil maakt. Een jaar lang heb ik toen niets gedaan, tot ik in de winter beelden zag van Parijs-Dakar. 50 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

1 3 4 2 1. Ickx met de Ferrari 312B in 1970, goed voor drie overwinningen dat jaar. 2. Met een Porsche dream team naar Dakar in 1984: (vlnr.) Ickx, Roland Kussmaul en René Metge. 3. In 1983 winnen Ickx en Claude Brasseur Parijs-Dakar met de Mercedes G-klasse. 4. Op weg naar zijn eerste en meest beroemde overwinning in Le Mans, Ickx met de Ford GT40 in 1969. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 51