Miles

Views
3 years ago

Miles #37 - WELZIJN IS MOOI ZIJN

  • Text
  • Schoonheid
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #37 - WELZIJN IS MOOI ZIJN

Van alle markten thuis.

Van alle markten thuis. Jacky Ickx blonk uit op - letterlijk - alle terreinen: woestijn, circuit, uithouding, sprint. Bovenal excelleerde Ickx in een periode waarin elk jaar wel enkele toprijders het leven lieten. Voor zijn 75ste verjaardag zette Porsche hem in de bloemetjes met een ‘Belgian Legend Edition’ van de 911. 52 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

Magische beelden. Ik wilde meteen mee doen. Ik kreeg Claude Brasseur, een vriend en vooral een bekende Franse acteur, zover om mee te gaan. In 1981 stonden we aan de start met een Citroën CX. We dachten dat we goed voorbereid waren. We hadden in Senegal getraind met de auto en dachten dat we klaar waren voor de woestijn. Wisten wij veel. Ik moet zeggen, het lag niet aan de auto. De Dakar maakte in die tijd nog vooral gebruik van de bestaande pistes, in welke toestand dan ook, en de CX met zijn pneumatische ophanging bleek uitermate geschikt. De auto was in staat om de rally te winnen, maar wij misten ervaring. Maar ik was gebeten. In 1982 kwam ik terug met een Mercedes 4x4. Ik denk dat we toen acht of tien klassementsproeven hebben gewonnen. Helaas miste ik een tijdscontrole waardoor we vijf uur straftijd aan onze broek kregen. Die fout maakte ik niet in 1983, toen wonnen we wel met de Mercedes G-klasse.’ Met Porsche Overwinning binnen, maar daarmee was het Dakar-hoofdstuk nog lang niet afgesloten. Zegt Ickx: ‘Toen was ik opnieuw in dienst bij Porsche voor de uithoudingsraces en Le Mans. Ze waren zeer benieuwd naar mijn avonturen in de woestijn. Geheel toevallig zag ik hoe ze bij Porsche net een rally-911 testten. Ik stapte meteen naar de directie: ‘Zeg, eigenlijk hebben jullie al een auto waarmee we de Dakar zouden kunnen winnen.’ Ik kreeg groen licht, met twee bedenkingen. Eén: de 911 moest vierwielaandrijving krijgen. Porsche wilde tonen dat het die techniek beheerste. En twee: ik moest het allemaal zelf organiseren.’ Zo komt het dus dat in 1984 Team Rothmans Jacky Ickx aan de start staat van Parijs-Dakar met drie 4x4 Porsche 911’s. ‘Je had de mensen moeten zien kijken. Ze hielden ons echt voor een stel debielen die hun sportwagens gingen vernielen in de woestijn. Niemand gaf een cent voor onze kansen.’ Dat lag in de praktijk wel even anders. Zowel in 1984 als in 1986 won Porsche. ‘Ja, twee overwinningen in drie deelnames. Nog zo slecht niet, hé. Maar je moet het Porsche wel nageven, dat ze helemaal op mijn oordeel vertrouwden’, zegt Ickx nu. Dat het zijn teammaat René Metge was die twee keer won, maakt voor Ickx niet uit. ‘Het belangrijkste was het team laten presteren. Dat eerste jaar moest ik alles zelf organiseren: sponsors zoeken, twee vrachtwagens regelen voor de technische assistentie, en de voorbereidingen treffen.’ Ickx zou nog dichtbij de overwinning komen. In 1989 besliste teambaas Jean Todt met een toss met een muntstuk over winst in de Dakar. Ickx verloor de toss. In 1995 reed hij de rally helemaal alleen. ‘Het heeft wel even geduurd vooraleer ik daarvan recupereerde. Je moet over een immense kracht beschikken. ’s Avonds kom je aan in het bivak en moet je alles zelf doen: de auto klaarmaken voor de volgende dag, het roadbook voorbereiden. Je slaapt nauwelijks. En op de rustdag heb je als groentje in de mechaniek de hele dag nodig om de vier wielen te vervangen, de veerpoten, de olie, de filters… maar het was het allemaal waard. Zelfs vandaag gaat er geen dag voorbij zonder dat ik aan Thierry Sabine denk, de man die de Dakar-rally organiseerde. Hij liet ons dingen doen die onmogelijk leken.’ Een rijkgevulde carrière, maar wel beleefd in de dodelijkste periode van de autosport. Ickx: ‘Ik zag onlangs iets wat zangeres Joan Baez zei: ‘Herinneringen bevatten zowel diamanten als roest. Je keert terug omwille van de diamanten, de mooie herinneringen. En dat is het moment waarop je ook de roestplekken ziet.’ Interclassics Brussels had de jarige graag uitgebreid in de bloemetjes gezet, maar moet die plannen door de coronamaatregelen in laatste instantie laten varen. De nieuwe editie van het oldtimersalon op de Heizel zal plaatsvinden op 19, 20 en 21 november 2021. Meer info: interclassics.be Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 53