Miles

Miles #36 - RESTER - Réinventer sa manière de bouger
Miles Gentleman Driver's Magazine #34
Miles Gentleman Driver's Magazine #34
Views
2 weeks ago

Miles #38 - ONS WARME NEST

  • Text
  • Nieuwe
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Strikt
  • Kopie
  • Elke
Miles #38 - ONS WARME NEST

CULTWEAR OVERAL

CULTWEAR OVERAL DICKIES’ OVERALLS Het iconische merk voor werkkledij heeft in minder dan een eeuw de weg afgelegd van de boerderij tot de skateparken van de rappers aan de westkust. Hoe zijn ze daar geraakt? Nicolas Mauclet Zeg 'ns dag tegen Kolonel Dickie! We zijn in 1918 in Bryan, Texas. Met zijn vennoot, C.N. Williamson, besluit Dickie een bedrijfje in 'geharnaste rijtuigjes’ te beginnen. Karretjes met andere woorden. Een paar maanden later lanceren ze de ‘U.S. Overall Company’ waarmee ze hun eerste kledingstuk produceren: een overall 'made to last'. Wij hebben hem als vrijetijdskleding ook al tot 'salopette’ omgedoopt. Ook het bedrijf krijgt een andere naam: Williamson-Dickie Manufacturing Company - Dickies voor de vrienden - en beperkt zich tot werkkleding voor boeren en andere hardwerkende mensen op zoek naar comfort en stevigheid. Maar al snel krijgt een andere sector interesse. Het merk met het hoefijzer (denk aan de karren) doorstaat de Grote Depressie en wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog gevorderd om Amerikaanse militaire uniformen te maken, waarmee het zijn reputatie op het gebied van duurzame kleding bestendigt. Aan het einde van de oorlog wordt Dickies ook onmisbaar in het burgerleven en begint Mr. Williamson met een expansiebeleid dat inspeelt op de grenzeloze deugden die aan de werkkleding worden toegeschreven. Hij hanteert de filosofie ‘fit for use’ ’ - gepast voor gebruik - lang voor de ready-to-wear. In de jaren 50, 60 en 70 breidt het merk uit naar Europa en het Midden-Oosten waar de overall onder de naam salopette opgang maakt als vrijetijdskleding! Aan het eind van de jaren 80 komt er een doorbraak van formaat wanneer de skatercultuur aan de Amerikaanse westkust tot volle ontplooiing komt en de jongeren op zoek gaan naar comfortabele kleding voor hun sport. Het merk wordt opgepikt door minderheden in de arme wijken van Los Angeles en wordt een must-have in de cholo-stijl. Waarover gaat dit? Het is de look van de Californische latinogangsters: laaggedragen oversized jeans met hoge sokken en een paartje Nike Cortez. Chill à la jaren 90. Het is het begin van een lange liefdesgeschiedenis tussen Dickies en de straatcultuur. De leden van de legendarische band N.W.A (Niggaz Wit Attitudes), Tupac, Snoop Dogg, Warren G, dragen allemaal Dickies, met maar één regel: hoe groter hoe beter. In die tijd winnen de multi-pocketshorts en -broeken het van de overall, maar de salopette is nog niet afgeschreven. In deze jaren verdient Dickies zijn straatcredibiliteit en nieuwe generaties nemen het straatimago over. Overalls - of salopettes, noem ze hoe je wilt - duiken vandaag weer overal op, Ze worden losjes gedragen over een wit T-shirt met een paar Air Forces eronder. We zien ze hangen in de dressing van Kendrick Lamar, Travis Scott en A$AP Rocky wat de Dickies in de streetwear maakt tot wat de trackbroek is voor de sportswear: tijdloos. Overall in jeans, € 85 24 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

FOOD RELAX, IT’S JUST FOOD Je lichaam voeden, je buikje tegoed doen en daarbij je hoofd verwennen met gezonde, lekkere voeding en perfect aangepaste voedingssupplementen, daar ligt de sleutel… Elisabeth Clauss & Juliette Debruxelles Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 25