Miles

Views
6 years ago

Miles Gentleman Driver's Magazine #25

  • Text
  • Elke
  • Verboden
  • Strikt
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Toestemming
  • Nieuwe
Miles #25 Bike Attack

Ontmoeting

Ontmoeting Harley-Davidson made in Bergen Angelo op de SPS 883, een gestroomlijnde en bijzonder mooi tot de essentie herleide Sportster. heeft altijd een grote invloed op de sport gehad, al is dit aspect minder bekend in Europa.’ Hoe ik dat heb gedaan? Door de aandrijving lichter te maken en de motor met wat onderdelen op te peppen, allemaal in de geest van de Engelse sportwagens, je doet alles wat overbodig is weg en houdt enkel de essentie over.’ Battle of the Kings Tijdens de Battle of the Kings, een wedstrijd georganiseerd door de H-D-importeur voor de Benelux, geven Alex en Angelo concreet vorm aan hun project om Harleys te transformeren met het toenmalige nieuwe model, de Sport 750. Een schitterende oefening. Alex zorgt voor het materiaal, de technici en de logistiek, Angelo zet zijn creativiteit in. Zo ontstaat de STS 750, een zuivere motor die tweede van de Benelux wordt! Het publiek is geestdriftig en krijgt interesse in de motor, waarvan de Bergense concessiehouder er meer dan tien verkoopt. Gesterkt door deze ervaring herhalen de twee mannen deze formule met andere modellen die ze nog meer individualiseren. Hun tweede creatie is de SPS 883, een kunstig gestroomlijnde Sportster die doet denken aan de Europese sportmotoren van de jaren 70. Dat merk je aan de sportieve zithouding (verlaagd, naar achteren lopend zadel, clip-ons) en de eerder stoere wegligging. De SPS is een juweeltje, uniek in zijn soort. Plezier beleven Al zijn deze Harley-Davidsons sportiever dan ooit, ze kunnen niet wedijveren met de moderne supersportmotoren. Eén ding mogen we volgens Angelo echter niet vergeten: ‘Onze creaties zijn absoluut dynamischer, maar je beleeft er vooral meer plezier aan. Wij hoeven niet de snelste te zijn op de weg. Daar zijn andere ‘producten’ voor die overigens steeds minder gewild zijn, omdat ze door hun hoge prijs ontoegankelijk worden. Wij willen bovenal dat de mensen graag naar een machine als de deze kijken en daarbij de echte kracht van de motor en het rijden voelen. Dat is het voornaamste, want de moderne sportmotor hoeft niet langer een steriel en onbruikbaar object te zijn.’ Road King Hun derde creatie is de GTS 1700, en die is pas echt een geval apart. Als basis nemen ze de Road King, hét symbool van de reeks en een pure kilometervreter met alle comfort van dien. Geen toevallige keuze: ‘Ik heb alle Touring-modellen uitgeprobeerd, ze hebben allemaal dezelfde motor, maar verschillen qua details en vorm. De Road King is al opvallend wendbaar, maar de motor met hoog koppel maakt het rijden logger door het gewicht.’ Eerst slanken we de Road King af door de kilo’s drastisch terug te schroeven. Maar de uitwerking van het project gaat nog veel verder, de ophanging wordt vervangen door een lichter en efficiënter functionerend onderdeel. Het chassis blijft hetzelfde. Er wordt heel wat gesleuteld aan de versnellingsbak die een nieuw schakelmechanisme in de handgreep krijgt, om zo beter en sneller te kunnen schakelen. Angelo wou de GTS 1700 soberder en pittiger maken, maar nog steeds comfortabel houden. ‘Ik wou trouw blijven aan de essentie van de Road King, je kunt dus zonder enig probleem 70 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #25

De GTS 1700, een monster! En dan te bedenken dat deze indrukwekkende dragster voor op de baan ooit een rustige Road King was. met deze motor op reis vertrekken. Door te veel te gaan sleutelen maken sommigen de motoren stilaan onbruikbaar buiten de showroom…’ De GTS 1700 heeft een groot, goed opgevuld en zacht zadel. Achterin het zadel zit zelfs een opbergruimte voor regenkledij of een paar schoenen. Een groot windscherm beschermt de rijder tegen te hoge druk op zijn borst, want de machine schiet vooruit: logisch, door het lagere gewicht, de sportievere uitlaat en een kleine motorkit. Maar daar stopt het ook, want anders verbruikt de motor te veel en is hij niet meer interessant voor lange motorritten. Het resultaat is deze ongelooflijke dragster die vermogen uitstraalt. En dezelfde voor jullie? De drie Harley-Davidson-motoren in dit artikel kun je bezichtigen bij de Bergense concessiehouder en zelfs kopen, of tenminste eenzelfde exemplaar. Klanten krijgen hier speciale creaties aangeboden en dat is tegenwoordig erg in trek, legt Alex Bevilacqua uit: ‘Harley-Davidson heeft een indrukwekkende catalogus van onderdelen en accessoires waarmee je ieder model kunt personaliseren. Maar sommige klanten vinden dat niet genoeg, ze gaan nog een stapje verder en willen hun motor een eigen, unieke touch geven. Wij luisteren naar hun wensen en gebruiken onze kennis en vaardigheden om samen met hen, ons team en Angelo bepaalde onderdelen te ontwerpen, zodat ze de Harley-Davidson van hun dromen krijgen, enig en zeldzaam in zijn soort. Angelo Doré besluit: ‘We moeten echter realistisch blijven, want we zitten nu eenmaal niet in Silicon Valley! Ik ontwerp de machines en geef de schetsen dan direct door aan de technici die kijken of het realiseerbaar is, want de motoren moeten perfect rijden en elke dag opnieuw hun diensten bewijzen. Een motor die niet op de baan gaat, is immers geen motor meer!’ ‘t Is niet waar! Milwaukee is de bakermat van Harley-Davidson en daar worden ze ook geproduceerd. Terwijl je er rondwandelt, kom je een indrukwekkend aantal ter plaatse gemaakte motoren tegen! Maar Milwaukee staat ook bekend om zijn grote concentratie andere tweewielers: de fietsen! De stad aan het Michiganmeer heeft zowat de langste fietsroutes van de Verenigde Staten (ruim 100 kilometer), die voor het merendeel rond het meer lopen en garant staan voor fijne uitstapjes in de buitenlucht. Kortom, wie van motorfietsen en fietsen houdt, vereert Milwaukee eens met een bezoekje. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #25 71