Miles

Views
6 years ago

Miles Gentleman Driver's Magazine #27

  • Text
  • Elke
  • Strikt
  • Verboden
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Toestemming
  • Jaar
Miles #27 Old Is The New Young

LIFE BELGEN DIE HET

LIFE BELGEN DIE HET MAKEN IN HET BUITENLAND BERTRAND BAGUETTE Deze zomer heeft Bertrand Baguette de Suzuka 1000 km in Super GT gewonnen. B.B heeft zo zijn eerste overwinning voor zijn vierde seizoen binnengehaald in de Japanse serie. De Belgische piloot mag dan al enkele mooie resultaten in Europa hebben behaald, deze overwinning van de meest prestigieuze wedstrijd van het land van de rijzende zon is een echte topverwezenlijking. Hij staat ons te woord aan boord van de befaamde Bullet trein, aka de Shinkanzen. Boris Rodesch Is sinds deze overwinning je status in Japan veranderd? Wanneer je zo’n wedstrijd wint, stijgt je aanzien heel sterk. Ik merk heel wat geestdrift, vooral op de sociale netwerken. Vergelijk de 1.000 km van Suzuka eens met een andere wedstrijd? De 24 Uur van Le Mans of die van Spa-Francorchamps. Suzuka is het hoogtepunt van het seizoen in Japan. Het is de langste en moeilijkste race. De media-aandacht is buitengewoon. Waarom dit Japanse avontuur? Om titels binnen te halen. De autosport in Europa en de VS wordt heel ingewikkeld. Steeds meer piloten krijgen geen contract meer. In Japan genieten piloten een hoog aanzien. Een contract bij Honda, is van onschatbare waarde voor een piloot. Wat is het beste dat Japan je heeft geboden? Het genot van de overwinning op het circuit. Daarnaast heb je nog dat besef van respect en de dienstvaardigheid die uitzonderlijk is bij de Japanners. Het is bemoedigend om te weten dat er nog plaatsen op de wereld zijn waar deze waarden zin hebben. F1… een droom? Ik heb een streep onder de F1 getrokken. In 2009 (B.B. nam deel aan testraces in de Formule 1 voor het Renault F1 en BMW Sauber F1 Team, nvdr.) zat ik er niet ver af, maar ik had niet de nodige middelen. Het gaat om een reusachtige business. Je moet jezelf niks voorliegen: veel piloten maken het dankzij hun sponsors. Niet voor Stoffel, die echt over een enorm talent beschikt. Hoe beoordeel je de motorsport in België? Wij hebben enorm veel vertegenwoordigers in meerdere categorieën. Je hebt natuurlijk Thierry Neuville, Stoffel Vandoorne en Xavier Siméon maar ook tal van onvoorstelbare officiële piloten. België mag trots zijn op zijn piloten. Je favoriete race? De 500 mijl van Indianapolis is een unieke race. Ze is de absolute top op het vlak van spektakel, er zijn zo’n 400.000 toeschouwers en het gaat echt heel snel. Als afsluiter, wat mogen we je als allerbeste toewensen? Na de mooiste race te hebben gewonnen, zou het geweldig zijn om op een dag het kampioenschap te winnen. NATIONALEIT: BELG GEBOORTEDATUM: 23 FEBRUARI 1986 DISCIPLINE: SUPER GT IN JAPAN TEAM: NAKAJIMA RACING - HONDA PALMARES: 2017 - 1STE OP DE 1.000 KM VAN SUZUKA SUPER GT JAPAN 2013 - 1STE OP HET WERELDKAMPIOENSCHAP LMP2 - 1STE TIJDENS DE 24 UUR VAN LE MANS LMP2 2011 – 7DE OP DE 500 MIJL VAN INDIANAPOLIS IN INDYCAR SERIES 2009 - KAMPIOEN FORMULA RENAULT 3.5 SERIES 62 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

ENGINE BMW 328 ‘Mille Miglia’ Roadster DE WAGEN DIE MAAR ÉÉN KEER MOCHT RACEN Slechts één race reed deze BMW 328 roadster, de tot Gran Premio di Brescia omgedoopte Mille Miglia van 1940. Daarna belandde hij in handen van Hitlers architect Albert Speer, die er een stevige deuk in reed. Na de Duitse capitulatie verkaste hij naar de Verenigde Staten, als oorlogsbuit om er te verdwijnen in een schuur. Vandaag mag hij eindelijk terug naar adem happen, na een restauratie van liefst 10 jaar. Stap mee in één van de belangrijkste BMW’s ooit. Johan Dillen Foto’s: Dirk de Jager Het was een indrukwekkend konvooi dat eind maart 1940 vanuit München richting Brennerpas trok: vijf racewagens gevolgd door een servicetruck. Bestemming? Brescia voor de Gran Premio di Brescia van 1940. Geen echte Mille Miglia, want die was verboden na een ongeval in 1938 waarbij een Lancia 10 dodelijke slachtoffers had gemaakt in het publiek. Maar negen ‘plaatselijke’ rondes op een circuit van iets meer dan 160 kilometer tussen Brescia, Cremona en Mantova mocht wel. Geen echte ‘1.000 mijl’ dus over berg en dal, maar vooral een pure snelheidsmatch op kaarsrechte wegen. Alfa Romeo rekende op de 6C-2500 SS om voor de elfde keer in dertien edities de race te domineren. Dat zijn voormalige racedirecteur Enzo Ferrari hier voor het eerst een auto van eigen makelij aan de start van de Mille Miglia bracht – de Società Auto Avia Construzioni – was al een teken aan de wand. Maar toen de BMW-armada met zijn speciale lichtgewichtroadsters en -coupés in Brescia landde, werd pas helemaal duidelijk dat het echte gevaar uit München kwam. De BMW’s waren geen gewone 328-modellen, maar speciaal ontwikkelde lightweight en op prestaties gericht’, zegt Tom Fischer, eigenaar van de Duitse oldtimershop Classic & Race Car Service, die met deze ‘74’ inmiddels al zijn tweede Mille Miglia Roadster heeft gerestaureerd. 63 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.