Miles

Views
5 years ago

Miles Gentleman Driver's Magazine #29

  • Text
  • Elke
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Strikt
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Toestemming
  • Onze
Miles #29 Relax Special Summer

Geuren ACQUA DI PARMA:

Geuren ACQUA DI PARMA: TERUG NAAR DE ESSENTIE Dit Italiaanse beautymerk staat synoniem voor discrete luxe en weet al sinds 1916 zijn unieke stempel te drukken op de wereld van het parfum met veredelde en heerlijke producten. Wij hebben de gelegenheid gekregen om ons onder te dompelen in het universum van Acqua di Parma tijdens de lancering van hun laatste geur ‘Chinotto di Liguria’ in Milaan. Een terugblik op de geschiedenis en het heden van een legendarisch merk. Elsa Fralon 26 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

MUSCLE CHINOTTO Lancering in Milaan met veel luister, de internationale beautypers is voltallig. Maar met Acqua di Parma kan je altijd rekenen op goede smaak en delicatesse. Zij stellen ons ‘Chinotto di Liguria’ voor, de laatste telg uit de Blu Mediterraneo-collectie. Het is een lijn die ‘bepalend is voor de unieke geest van de Middellandse Zee waarvan de geuren je zintuigen stimuleren om de aard van tal van magische Italiaanse plaatsen te vatten.’ De toon is gezet. Zoals zijn naam het verklapt, staat ‘Chinotto di Liguria’ symbool voor de trots van Ligurië, een prachtige regio met een eerder vijandige natuur in het noorden van Italië. Deze kleine oranje citroen is een van de zeldzame ingrediënten die in de parfumerie nog niet snoepjes en alcohol mee te maken. ‘Om dit nieuwe parfum te verwezenlijken’, vertelt ons Paola Paganini (innovatiedirecteur bij Acqua di Parma), ‘zijn we gaan kijken bij kleine producenten die deze cultuur in de regio laten heropleven. De Chinotto die in Ligurië groeit, is heel verschillend van diegene die massaal in Sicilië wordt gekweekt. Hij is heel edel, zijn smaak is sterker en hij is van uitzonderlijke kwaliteit.’ Het is de befaamde neus François Demachy die de geur heeft ontwikkeld die het merk als volgt omschrijft: ‘Chinotto di Liguria staat symbool voor de weelderige Ligurische natuur die op de steile rotsen boven de zee gedijt. De topnoten gelijken op een briesje, een adem pure energie benadrukt door de zoetzure toetsen van de chinotto en de levendige frisheid van mandarijn. Het hart, gekenmerkt door verfrissende toetsen van jasmijn en geranium die hun pad kruisen met de dynamische en opwekkende toetsen van kardemom en rozemarijn, eindigt op de rustige toetsen van musk en patchoeli. Een geur die de herinnering oproept aan een wandeling bij het ochtendgloren langs de westelijke rotskust van Ligurië.’ PERFECT ONVOLMAAKT Sinds 1916, het jaar dat de eerste Italiaanse eau de cologne de Parmezaanse bries betoverde, blijft Acqua di Parma zijn basiswaarden naleven: ‘de eenvoud beheersen’. ‘We zijn uit een cologne ontstaan, het eenvoudigste parfum om te maken en tegelijk het moeilijkste want je kunt niets verstoppen onder die eenvoud’, verklaart Paola, ‘en het moet perfect onvolmaakt zijn. Wij houden van de dingen die traag ontstaan, handgemaakte zaken met een ziel...’ De producten van Acqua di Parma worden trouwens nog steeds gemaakt met dezelfde toewijding en volgens dezelfde bekwame fabricatie die aan de basis liggen van hun oorspronkelijke succes. De geuren worden gecreëerd met de edelste essenties art-decovorm, is met de hand vervaardigd door bedreven glashandwerkers en wordt nog steeds met dezelfde zwarte bakelieten bolkop afgesloten. Zijn verpakking wordt altijd handgemaakt De cilindervormige dozen die Acqua di Parma typeren worden ambachtelijk vervaardigd en met een handgemaakt reliëf versierd vervolledigd met een afdruk van het koninklijke schild. Mevrouw Paganini staat erop om eraan toe te voegen: ‘Er wordt NIETS in China geproduceerd.’ En we geloven haar! Acqua di Parma, dat is het Italië waarvan we houden: zonnestralen die de huid verwarmen, blootsvoets in het zand of het gras van een olijfgaard, de smaken en geuren, de klanken en melodieën, de herinneringen... Lang zullen ze leven. 27 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.