Miles

Miles #36 - RESTER - Réinventer sa manière de bouger
Miles Gentleman Driver's Magazine #34
Miles Gentleman Driver's Magazine #34
Views
2 years ago

Miles Gentleman Driver's Magazine #29

  • Text
  • Elke
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Strikt
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Toestemming
  • Onze
Miles #29 Relax Special Summer

GARAGE BOX & BONHAMS 1 2

GARAGE BOX & BONHAMS 1 2 72 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

ENGINE Het begon met één autootje uit een draaimolen van L’Autopède ‘HET WAS MIJN BEDOELING OM MET ÉÉN DS CABRIO NAAR HUIS TE KOMEN, HET ZIJN ER TWEE GEWORDEN’ Noem dit gerust de overtreffende trap van DS. De drie cabriomodellen van Thierry Dehaeck dragen een Franse grandeur uit die vandaag helaas verloren lijkt. Verleidingskunst uit de tijd van Bardot en Hardy… een tijd waarin je nog automatisch aan een Française dacht bij het horen van het woord ‘sexy’. ‘Ik heb een zwak voor iconische auto’s, op dat vlak is de DS echt wel een uitschieter. Maar ik ben tegelijk ook veeleisend: ik wil mijn auto’s zo origineel mogelijk. De DS is wat dat betreft een gevoelige auto: het koetswerk is kwetsbaar en de mechaniek was lang een pijnpunt. Oorspronkelijk werkte Citroën met rode olie voor zijn beroemde pneumatische ophanging, maar die was zo agressief dat ze de leidingen aantastte. Dat probleem raakte opgelost in 1967, toen Citroën de rode olie verving door een zachtere groene variant. Niet veel later volgde ook de nieuwe neus voor de DS, wat me met een probleem opzadelde. Ik vind de oude neus van de DS de mooiste en wilde dus absoluut een cabrio met de oude neus, maar wel met de nieuwe olie. Uiteindelijk heb ik in Duitsland een zwarte DS cabrio uit 1967 gevonden die aan mijn eisen voldeed. In dat jaar zijn er in België slechts vijf DS 21 cabrio’s verkocht, dit is er één van. Met de oude dubbele koplampen, en origineel al voorzien van de groene olie. Na zijn periode in België is hij naar Engeland verhuisd, wat de Britse nummerplaten verklaart die er nu nog op hangen.’ ‘Slechte DS’en had ik op dat moment al vaak gezien, maar goede waren minder dik gezaaid. Toen ik naar de Citroën-specialist in Berlijn trok voor de zwarte DS cabrio, stond er tot mijn verbazing nog een prachtige saharagrijze DS Cabrio uit 1971 naast. Een exemplaar met elektronische injectie, waarvan er slechts 21 stuks gemaakt zijn. Het was mijn bedoeling om met één DS cabrio naar huis terug te keren, het zijn er twee geworden.’ 1. De saharagrijze DS cabrio uit 1971, met daarachter de Le Caddy uit 1967. 2. Henri Chapron deed de ombouw naar DS cabrio LE CADDY Nog was de liefde voor de DS niet bekoeld. ‘Je moet weten dat de Parijse koestwerkbouwer Henri Chapron de conversie deed van klassieke DS tot DS cabrio. De ombouw vond in zijn atelier plaats, maar ze werden wel gewoon in de Citroën-concessies verkocht. Naast de klassieke DS Cabrio had je ook nog de aparte die Chapron onder zijn naam commercialiseerde. De DS cabrio Le Caddy en de Palm Beach – die laatste heeft een iets grotere wielbasis – moet je eigenlijk zien als nog luxueuzere DS’en. In 2016 heb ik zo deze bijzondere DS 21 Le Caddy uit 1967 kunnen kopen op de Grand Palais-veiling van Bonhams in Parijs. Om te beginnen is een Le Caddy al extreem zeldzaam, er zijn slechts 28 exemplaren van. Slechts drie hebben de nieuwe DS-lichten. Dit is de eerste van die drie en dit was ook de auto die de stand van Chapron sierde op het autosalon van Parijs in 1967.’ DRAAIMOLEN Waar begint die liefde voor auto’s eigenlijk? In de kindertijd, op de draaimolen. Wanneer je het fundament gelegd. Daar word je autoliefhebber. We beseffen het, wanneer we naar het pronkstuk in de collectie van Thierry Dehaeck kijken: een echte draaimolen uit 1953. ‘Dit is toch de puurste vorm van jeugdsentiment? Wat is er nu plezanter dan de kermis? Bij mij is het begonnen met een liefde voor de autootjes van de Gentse molenbouwer ‘L’Autopède’. Dat had ik nu nog wel onder controle kunnen houden, ware het niet dat mijn vrouw Anne net zo gek is van die kermisautootjes als ik. Het is een hele zoektocht geweest, maar uiteindelijk heb ik er eentje gevonden. Ik knapte het op en schonk het haar als nieuwjaarscadeau. Ze was dolenthousiast. Van één auto zijn we naar twee gegaan, en zo verder. Toen ik er een tiental had, ben ik de collectie beginnen organiseren. En op het moment dat zich de kans voordeed om een echte, functionerende draaimolen te kopen, heb ik niet getwijfeld.’ Volwassen worden, daar kan niemand aan ontsnappen. Maar dit betekent daarom nog niet dat het kind in jezelf verdwijnt. 73 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.