Miles

Views
4 years ago

Miles Gentleman Driver's Magazine #34

  • Text
  • Zoute
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #34 - De Noordzee - Uitgesteld Afscheid!

SIMON SZLEPER EN LOUIS

SIMON SZLEPER EN LOUIS JALABER, VAN ATELIER JALAPER Een legendarisch stuk om de pols dankzij Kickstarter. Tijdens hun studie digital marketing in Madrid, ontdekten en Louis Jalaber (Fransman, 25 jaar), dat zij twee passies deelden: auto’s en horloges. Het idee ontstond om een uurwerk te ontwikkelen waarvan de wijzerplaat uit de motorkap van een authentieke Aston Martin DB5 werd gesmeed. Om hun droom te realiseren plaatsten de jonge ondernemers een oproep op Kickstarter, de bekende crowdfundingsite. Op het moment van schrijven hebben zij hun startdoel gehaald: de horloges te produceren (600 stuks, voor 600 à 650 euro met automatisch Miyota-uurwerk, drie wijzers en datumschermpje + 600 andere voor 800 à 850 euro met automatisch Miyota-uurwerk, drie wijzers en datum-dagschermpjes). Wij voerden een gesprek met hen in Brussel. Waarom de Aston Martin DB5? In het begin van ons project, moesten we kiezen tussen vier legendarische wagens: de DB5, de Jaguar E-Type, de Ferrari F40 en de AC Cobra. Toen we via social media onze community aan het opzetten waren, kwamen we er al snel achter dat de Aston veel mensen aansprak. Hoe zijn jullie erin geslaagd om een community op te zetten nog voordat het horloge was ontwikkeld? Dat was een grote uitdaging. Wij hebben diverse content geplaatst op de sociale media en daarmee een divers publiek benaderd. Toen onze community koos voor de Aston Martin DB5, hebben we content ontwikkeld gebaseerd op dit model. Wij wilden dat ons publiek zich voorstelde achter het stuur van een DB5, zodat iedereen er vervolgens graag een stukje van zou willen bezitten. Hoe zijn jullie aan een authentieke Aston Martin DB5 motorkap gekomen? Dat was niet gemakkelijk, want van de DB5 zijn slechts 1.021 exemplaren geproduceerd. Wij hebben een gigantisch aantal garages en dealers van klassieke wagens benaderd overal ter wereld. Tot een Engelsman, genaamd Michael, op een dag contact met ons opnam en zei dat hij onze motorkap had. Een van zijn klanten uit Londen wilde zijn DB5 volledig laten opknappen. Er was wel een probleem: de eigenaar wilde het chassisnummer niet vrijgeven. Dit nummer was echter essentieel voor ons als bewijs voor de authenticiteit van de motorkap. We hebben daarvoor een oplos- afkomstig van Aston Martin Works . Waarom vatte u het idee op van crowdfunding? Eenvoudigweg, omdat we een startkapitaal nodig hadden om de diverse kosten te dekken. Onze boodschap naar de community is als volgt: ‘Wij hebben een ontwerp, een merk, uitgedacht en om dit project gestalte te geven hebben wij jullie, even grote liefhebbers van het merk als wij, nodig. crowdfunding is, dat de oprichters in direct contact staan met de klanten zonder tussenpersoon. Hoe kan men investeren in een horloge, zonder het te hebben gezien, zonder het eerst te hebben aangeraakt? sterker dan wat dan ook voor onze community. Degenen die in ons project geloven gaan niet alleen maar voor tot het idee, de geschiedenis en de verbondenheid, die wij hebben ge- interviews en telefoongesprekken met onze followers, tijdens het tweejarig onderzoek voor het productieproces, zijn wij erin geslaagd geloofwaardig over te komen op de mensen. Want op Kickstarter, is geloofwaardigheid een must! 56 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

SPORT ZEILEN... OP HET ZAND Van de vele sporten die worden beoefend op de Noordzeestranden is het zeilwagenrijden wel de voornaamste. En dat is geen toeval. Boris Rodesch Terwijl het eerste gebruik van een ‘zeilwagen’ (om materiaal te vervoeren) terug te voeren is tot het Oude Egypte, werd deze praktijk in 1898 in Koksijde op initiatief van twee Belgen, de gebroeders Dumont, voor het eerst als ludieke sport beoefend. André Dumont bouwde toen de eerste sportzeilwagen en het jaar daarop kwam François Dumont met een tweede versie, die lichter was en sneller. Lang duurde het niet tot onze Franse buren door deze nieuwe sport werden gegrepen, die ze beoefenden op de brede Noord-Franse De Panne. Vijftien jaar later werd de Sand Yacht Club Pannois opgericht, die door sommigen wordt beschouwd als de oudste zeilwagenclub ter wereld (later de Royal Sand Yacht Club genoemd). ONTMOETING MET DE VOORZITTER Danny Saubain, die sinds 2015 de leiding heeft over de club, ontdekte het zeilwagenrijden in de Panse club via zijn kinderen. De RSYC is ideaal gelegen, op twee kilometer van de Franse grens, aan het einde van de dijk en door een duin afgeschermd van de wind. Het strand van de Panne waarover de club beschikt strekt zich over zo’n 30 kilometer uit, van Koksijde tot aan Duinkerke. Deze situatie, die de leden de mogelijkheid biedt om bij laagtij over vier zandbanken te rijden, roept afgunst op bij clubs uit de hele wereld. Het RSYC organiseert regelmatig ‘zeilwagenwandelingen’, maar ook veel nationale en internationale wedstrijden, zoals de Europese kampioenschappen of de wereldkampioenschappen. De eerstvolgende Europese kampioenschappen worden trouwens bij de RSYC gehouden, in 2021. Daarnaast willen we benadrukken dat de club recordhouder is van Europese titels en wereldtitels! Onder de leden, bevindt zich Henri Demuysere, 10 keer Belgisch kampioen, 1 keer wereldkampioen en 7 keer Europees kampioen. Maar ook Egon Plovier, wereldkampioen en Europees kampioen. De RSYC zit momenteel midden in een renovatie, die tot doel heeft de ongeveer 430 leden te voorzien van alle comfort, die ze nodig hebben. Een nieuw clubhouse, ondergrondse installaties met gloednieuwe kleedkamers en de mogelijkheid om wagens te stallen, en bovendien een werkplaats voor onderhoud… Dit wordt allemaal aangeboden door de gemeente De Panne. De opening is voorzien op 19 oktober. HOE TE BEGINNEN? De sport is geschikt voor iedereen en zeer toegankelijk. Maar om vrijuit de zeilwagensport te kunnen beoefenen, geldt de absolute voorwaarde, dat je eerst het elementair brevet moet halen. Deze brevetten worden uitgereikt door de federatie LAZEF en het WWSV (Vlaams ministerie van sport). Voor het halen van dit brevet worden er regelmatig stages georganiseerd door de RSYC en de zeilwagenclub voor jongeren, Z.C. De Krab (lessen theorie en praktijk). Je hoeft alleen maar lid te worden van de club (de maandelijkse bijdrage is 100 euro voor de RSYC en 50 euro voor de jongeren van Z.C. De Krab) om deel te kunnen nemen aan de stages, die tijdens schoolvakanties worden georganiseerd of aan de cursussen, die het hele jaar worden aangeboden door de federatie LAZEF. Eenmaal het brevet op zak, kunnen de leden gebruikmaken van de zeilwagens , die door de club ter beschikking worden gesteld. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. 57