Miles

Views
6 years ago

Miles Gentleman Driver's Magazine #26

  • Text
  • Zoute
  • Jaar
  • Rally
  • Heel
  • Nieuwe
  • Goed
  • Concours
  • Waar
  • Tussen
  • Meest
Miles #26 Special Zoute Grand Prix

EEN ACTEUR, © Belga

EEN ACTEUR, © Belga image 44 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #26

EEN FILM, EEN AUTO ROGER MOORE EN DE VOLVO P1800 S VAN SIMON TEMPLAR Als er een paradijs bestaat voor liefhebbers van uitzonderlijke auto’s, dan heeft Roger Moore, die in mei onze wereld heeft verlaten, er meer dan waarschijnlijk een optrekje met parkeerplaats gevonden José Fralon Volgens het laatste nieuws uit de sterren, zou hij gespot zijn achter het stuur - zoals steeds met meesterhand - van een Volvo P1800 S, zijn lievelingsvoertuig, in het bijzijn van een niet minder sublieme dame. Zijn bewonderaars kunnen op beide oren slapen: Simon Templar, alias The Saint, heeft zijn favoriete speelgoed terug. Het verhaal begint in de jaren 30 met de publicatie van de novelles van een Engelse schrijver, Leslie Charteris, die de avonturen bedenkt van een gentleman-held, Simon Templar, aka The Saint, omwille van zijn initialen. Eén auto speelde reeds een belangrijke rol in zijn avonturen, namelijk de ‘Hirondel’, een denkbeeldige Britse coupé. Dertig jaar later, op 4 oktober 1962 om precies te zijn, worden de Engelsen getrakteerd op de première van de serie The Saint, die samen met De Wrekers (The Avengers), een van de langstlopende televisieseries wordt die in de UK werd geproduceerd. Leslie Charteris heeft de rechten voor zijn boeken onder drie voorwaarden verkocht: 1. The Saint mag nooit huwen, noch een gezin stichten 2. Hij mag geen lichamelijke handicaps hebben 3. Hij mag geen SOA’s oplopen. Voor de titelrol worden de regisseurs het snel eens over de fantastische Roger Moore die op dat moment al bekendheid heeft verworven in de rol van Ivanhoe. De geschikte wagen vinden zal een hardere taak worden. Eerst wordt er gedacht aan de Jaguar type XKE. Helaas, de vertegenwoordiger van het Britse bedrijf slaat het aanbod af. Idem, naar verluidt, voor een zaakgelastigde van Mercedes. (Vanuit de sterren vernemen we dat ze beiden in het vagevuur zweven). Volvo daarentegen is enthousiast. En het is Roger Moore zelve die de onvoorstelbare Volvo P1800 S in ontvangst gaat nemen. Zijn voorloper, de P1900, werd voor het eerst voorgesteld op het Salon van Brussel in januari 1955. Een flop: Volvo zal er slechts 68 exemplaren van verkopen. De ingenieurs zetten zich opnieuw aan het werk. Met succes ditmaal. In 1960, opnieuw op het Salon van Brussel, wordt de P1800 wel goed verwelkomd. Hij is dan uitgerust met een 1,8 liter op benzine, goed voor 100 pk. De opnames starten in 1962 met een witte wagen (ideaal voor zwart-witfilms), het stuur oh so british rechts, en als kentekenplaat ‘ST 1’. In 1964 schakelt Simon Templar over naar een model P1800 S. De aanpassingen zijn miniem: enkele paarden erbij, aerodynamischer en de zogenaamde ‘koehoornbumpers’ worden vervangen door rechte bumpers. In 1969, na 118 afleveringen, legt Roger Moore de (contact)sleutel van de Volvo onder de deurmat om andere avonturen te beleven en andere legendarische auto’s te besturen, waaronder een Aston Martin en een 2PK waar James Bond goed mee gediend is. De P1800 S, en de latere P1800 E, leven - ondanks het feit dat de productie op 27 juni 1973 stopte - nog steeds in de harten van miljoenen Simon Templar- en Roger Moore-fans. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. Miles #26 45