Miles

Views
4 years ago

Miles #35 - Terug in de Tijd Berlijn

Miles #35 - Terug in de Tijd Berlijn

DE BOETIEK MET DE GROENE

DE BOETIEK MET DE GROENE DEUR: VOO STORE Krijgen we nooit genoeg van conceptstores? Van deze alvast niet. In dit trefpunt voor de mode ontmoeten locals op zoek naar inspiratie toeristen op zoek naar een prikkelende beleving. Deze boetiek in het midden van Kreuzberg biedt 300 m2 pure creativiteit. En conferenties. En expo’s. En concerten. Wij zijn er dol op. Vooberlin.com DE STEM MET EEN MENING: 032C Wil je meetellen? Zeg dan niets dan goeds over 032C aan een Berlijnse tafel. Dit tweejaarlijkse magazine is in 2001 in Berlijn gelanceerd door journalist-galeriehouder Joerg Koch. Hij organiseert ook heel selecte events in zijn hoofdkwartier - de voormalige Sint-Agneskerk, een parel van het brutalisme, een architectuurstroming met een grote voorliefde voor ruw beton. Volgens de New York Times ‘versmelt dit magazine kunst en architectuur, literatuur en urban studies op zo’n wijze dat we erbij vergeten hoe deprimerend het wel is om je dagblad in de krantenwinkel te gaan halen.’ Joerg Koch heeft onlangs ook een kledingcollectie gelanceerd onder toezicht van de creatieve directrice Maria Koch. Het is de stoffen uitbreiding van de papieruitgave, waar wordt gespeeld met borduurwerk, hoody’s en T-shirts in samenwerking met ontwerpers als Gosha Rubchinkskiy en Alyx. Specifieker vind je niet. 032.com ‘ICH BIN EIN BERLINER’ © ‘Ik ben een Berlijner’, een tot cult verheven uitspraak van John Fitzgerald Kennedy in 1963. De toenmalige president van de Verenigde Staten bezoekt op dat moment Oost-Berlijn ter gelegenheid van de vijftienjarige blokkade. Het grappige aan het verhaal is dat de zinsbouw in vraag werd getrokken, want eigenlijk betekent het ‘Ik ben een boule de Berlin’, deze donutachtige lekkernij, in plaats van ‘Ich bin Berliner’ om te zeggen dat je een Berlijner bent. Maar dat was alleen maar drukdoenerij, want de twee grammaticale vormen kunnen met dezelfde betekenis worden gebruikt. Na wijd en zijd te zijn uitgezonden, hebben de Angelsaksische media zich er moeten bij neerleggen. De bad buzz is als een soufflé ingezakt. – Broeksriem, O32C, € 90 16 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

DE STER VAN DE BERLIJNSE STREETSTYLE: ERIK SCHOLZ Wat doet dat klein manneke in mijn Miles? Moet die al niet in zijn bed liggen? Alle gekheid op een stokje, Erik Scholz is de lieveling van de Berlijnse modewereld. ‘t Is maar dat je ‘t weet. Met zijn blog erikschlz.com, kan de 21-jarige kerel (oké, hij ziet er maar 15 uit) iedereen verleiden. En we begrijpen waarom. Hij heeft goede ideeën! Met zijn tegelijk casual en verfijnde stijl vermengt hij op slimme wijze arbeidskledij met grote klassiekers uit de herengarderobe. Zij grootste wapenfeit? Op briljante wijze het pak van paps mixen met de sneakers van... paps. Dat doen we na! DE REFERENTIES OP DE CATWALK Givenchy, Gucci, Cmmn Swdn, in hun défilés refereren de merken meermaals naar fetisjistische en gay ‘subculturen’, allemaal elementen die de geschiedenis van de Duitse mode afbakenen. En je vindt ze overal. CMMN SWDN GUCCI GIVENCHY GIVENCHY – Lederen halsband met spijkers, Gucci, € 690 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV. 17