Miles

Views
3 years ago

Miles #38 - ONS WARME NEST

  • Text
  • Nieuwe
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Strikt
  • Kopie
  • Elke
Miles #38 - ONS WARME NEST

‘VEILINGEN HEBBEN

‘VEILINGEN HEBBEN LIVEPUBLIEK NODIG’ ‘Meer dan ooit wil de verzamelaar investeren in oldtimers, geld op de bank brengt nu toch niets op’, stelt Bonhams-expert Philip Kantor. ‘Met die nuance: het moet om de juiste auto gaan.’ Een terugblik en een vooruitblik GARAGE BOX BY Tekst: Johan Dillen Foto’s: Bonhams Zo het coronavirus al niet al onze zekerheden onderuit heeft geslagen, dan is het er wel in geslaagd om de maatschappij op pauze te zetten in 2020. ‘Er zijn geen zekerheden momenteel’, zegt Philip Kantor, hoofd van Bonhams European Motor Cars. Maar wel deze: grote kunst gaat bij Bonhams nog steeds voor grote bedragen onder de hamer. Getuige, de Bugatti T55 Super Sport met Figoni-koetswerk uit 1931, begin dit jaar geveild in Grand Palais in Parijs voor dens de Zoute Sale in Knokke meer dan 2 miljoen euro opbracht. ‘De Bugatti heeft een uitzonderlijke geschiedenis, met deelname aan de 24 uren van Le Mans in 1932. Het Figoni-koetswerk is daarna gekomen. Hij is uitzonderlijk, en zijn hele geschiedenis is een auto waarvan de geschiedenis bekend is, en ook nog eens een bekende eerste eigenaar in de vorm van de Griekse ‘royal’ Prins Constantijn’, de latere koning Constantijn II. Misschien meer dan vroeger lijkt de verzamelaar bereid om nog te investeren. ‘Niet iedereen lijdt even hard onder de crisis. Enerzijds zien verzamelaars nu opportuniteiten, nu de banken negatieve rentes beginnen aan te rekenen. Anderzijds weten ze dat er voor echte collectiewagens vraag is vanuit alle hoeken van de wereld. Dat maakt het makkelijker wanneer je wil verkopen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een kasteel dat meer aan zijn omgeving gebonden is.’ Zonder speculanten Er is zeker sprake van opportuniteiten, nu de prijzen in het algemeen wat gezakt zijn. Kantor: ‘Je ziet toch vooral dat het om een marktcorrectie gaat. Prijzen van wagens die te snel gestegen zijn, zijn in verhouding feller gedaald dan de prijs van waardevastere modellen. Dat is vooral het gevolg van het feit dat een bepaald type koper heeft afgehaakt: diegene die alleen kocht om snel zoveel mogelijk winst te maken. Voor die speculanten was het niet belangrijk om wat voor wagen het ging. Ze hebben vaak zonder advies gekocht, en hebben nu verliezen de veilingen: goede modellen halen nog steeds goede prijzen. Je kan bijvoorbeeld niet zeggen dat ‘dé’ Porsche 911 in waarde gezakt is. Kopers weten nog steeds goed de waarde te apprecieren van bijvoorbeeld de hele vroege 901, de eerste naam van korte wielbasis. Dat zijn nog steeds bijzondere en waardevolle Philip Kantor. 911’s. Maar de tijd dat je gekke prijzen moest betalen voor een is voorbij. Mensen zien het belang in van goede begeleiding, modellen die we in Knokke verkochten nog steeds op hetzelfde niveau liggen als vier jaar geleden. Daar spreekt toch een zekere waardevastheid uit.’ Publiek helpt Kantor toont zich bijzonder tevreden over de afgelopen Zoute voor meer dan acht miljoen euro verkocht, een meer dan uitstekend resultaat in weinig evidente omstandigheden.’ Doorgaans is de Zoute Sale een hoogtepunt van de Zoute Grand Prix-oldtimerrally. Maar omwille van de coronamaatregelen was het hele sen in twee tenten, die elk coronaproof in een bubbel van vier op voldoende afstand van elkaar de veiling konden volgen.’ Dat 54 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

Twee Bonhams-toppers van 2020: de BMW 507 uit de Zoute Sale (boven) en de Bugatti T55 met Figoni-koetswerk van de Grand Palais-veiling in Parijs (onder). Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 55