Miles

Views
7 months ago

Miles #38 - ONS WARME NEST

  • Text
  • Nieuwe
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Strikt
  • Kopie
  • Elke
Miles #38 - ONS WARME NEST

DO-MI-SI-LA-DO-RE

DO-MI-SI-LA-DO-RE Terwijl de dreiging van een lockdown voortdurend boven onze (gemaskerde) hoofden hangt, ontstaan er nieuwe consumptiepatronen die de culturele wereld graag de hare wil maken... Tussen compilaties in de achteruitkijkspiegel en onlineconcerten door, leggen we je in de watten met een paar tips om zachtjes uit je bol te gaan zonder je geliefde thuis te verlaten. Nicolas Capart SUBCULTUUR AFHAALCONCERTEN We kunnen begrijpen dat sommigen destijds nog geschokt waren door deze aankomende revolutie, maar vandaag nog weerstand blijven bieden, zet je geluk op de helling. Bijna 40 jaar geleden verving een kleine spiegelende schijf de goede oude zwarte platen waarop alle zichzelf respecterende populaire muziek gegraveerd stond sinds de komst van de rock- ’n-roll in de jaren 50. Sindsdien heeft het vinyl koudweg wraak genomen en een goed onthaalde comeback gemaakt. Het wereldje van muziekliefhebbers wordt voortdurend op zijn kop gezet. Grenzen worden verlegd, de ene nog verder dan de andere, opgehitst door de innovaties en de gigantische stappen van de almachtige informatica. Vandaag de dag rijmt muziek op mp3, een legendarische baken dat je niet kunt omzeilen en dat het albumformat grotendeels negeert. Het mag een nachtmerrie wezen voor de platenmaatschappijen, die de vruchten van hun artiesten als compote zien uitgesmeerd op illegale downloadsites, dit ‘toffe’ compressie-algoritme verandert ingrijpend onze relatie met melodieën en ritmes. Dit is het zaptijdperk van de gulzige, veeleisende, ongeduldige luisteraar die zich voortbeweegt in een exponentieel muziekterritorium waarvan hij de grenzen nooit zal bereiken. Het multimediatijdperk, waarin je de ene mediadrager op de andere stapelt om je kijk- en luistergaten te vullen en als het goed zit, de kost te geven. Zo’n belevingswereld moest ertoe leiden dat het internet het zou overnemen. De Ancienne Belgique bijvoorbeeld, zendt via zijn website gratis concerten uit - al dan niet live of opgenomen - die binnen de muren van de AB weerklinken. Een tool die nu in tijden van corona en culturele schaarste heel erg naar waarde mag worden geschat, voor de goede reden dat de muziekliefhebber veilig de sfeer in zijn bubbel kan brengen, en dat alles, al dan niet met zijn billen comfortabel op zijn sofa. Muziekcapsules Een steeds sterker wordende cultuurkatalysator als ARTE - die schrander inspiratie vindt in onze wereld - heeft de afgelopen jaren ook dit territorium ingelijfd door de content van programma’s als 'Tracks' nog geruime tijd verder aan te bieden, maar dan online. De website Arte.TV biedt een onuitputtelijke schat aan concerten op aanvraag (gratis), met meer dan 600 gefilmde optredens in het digitale aanbod. Platforms die muzieksessies aanbieden, rijzen bovendien als paddenstoelen uit de internetbodem. De ene al succesvoller dan de andere, moeten we daar tussen haakjes bij vertellen. In dit opzicht is het de moeite waard om een knaller als de Take Away Shows van blogotheque.net te noemen, de Engelstalige Parijse wegbereider van dit format sinds 2006, die muzikanten op verschillende plaatsen ontmoeten tijdens geïmproviseerde opnames. Hetzelfde principe voor Soul Kitchen en hun SK* Sessions. Take-awayshows, waarvan de productie in 2016 werd stop gezet, maar die toegankelijk blijven op YouTube of de Franse mediasite, die nog steeds online staat. Recentelijk nog lanceerde de Berlijnse opnamestudio COLORS zijn gelijknamige muziekcapsules. Je vindt ze op YouTube waar we artiesten uit de hedendaagse muziekscene ontmoeten. Binnen de tijd van een liedje doen ze hun ding voor de camera, in de uitgepuurde setting van niet meer dan een microfoon en een monochrome achtergrond. De mooie ontdekkingen zijn meer dan legio en volgen elkaar ononderbroken op, om je volgende vrijwillige of gedwongen cocooningavonden muzikaal in te vullen. En dan moeten we het nog hebben over de uitstekende Tiny Desk Concerts, een serie zeer intimistische live-optredens van de Amerikaanse persgroep NPR. Mijn aanrader is de reggae-episode van Koffee of de soul-sound van rapper Tyler the Creator ... Er is genoeg voorhanden om mooie pareltjes op te vissen, en misschien stuit je wel op een nog niet ontdekte schat. 62 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

KAMERMUZIEK Flashback naar een tijd die mensen onder de twintig meer dan waarschijnlijk niet hebben meegemaakt... Nog niet zo lang geleden was MTV nog een muziekkanaal dat de hele dag door muziekvideo’s uitzond. In die tijd zaten we bij de videorecorder met de vinger op de pauzeknop te wachten om de nummers van onze favoriete artiesten op te nemen. Dat heeft uren videoclips opgeleverd, die we telkens opnieuw afspeelden en waarvan we aan het eind van elk nummer al wisten wat het volgende ging worden. Later hebben we op audiocassette, maar vooral ook op cd de nummers van onze favoriete artiesten verzameld. De titels op het hoesje gekrabbeld leenden we deze muzikale medleys uit aan vrienden en probeerden er al eens een meisjeshart mee te winnen. Wat blijft daar vandaag van over? Hoe zit het met de kunst van het compileren in het tijdperk van dwangmatig zappen, Spotify en zichzelf genererende playlists? Terwijl bepaalde kringen van de muziekbusiness het uitschreeuwen dat de fysieke media hun tijd hebben gehad, willen sommige onverzettelijke strijders in de industrie hier niet van horen. Het team van het Britse label Night Time Stories is daar één van. Sinds 2009 brengt het de Late Night Tales uit, de Rolls Royce van het compilatiegenre, in zoverre we dit een genre mogen noemen. Een echte schatkamer voor liefhebbers van... goede muziek. Eclectische slaapliedjes Azuli Records heeft onder de naam Another Late Night een reeks onder haar vleugels genomen die in 2001 werd gelanceerd door de Engelse schrijver A.W. Wilde. Het zijn compilaties samengesteld door gerenommeerde artiesten, volgens een hoogst eenvoudig principe: de ultieme mix voor een nachtje muziek, een selectie nummers die uitmonden in downtemporitmes, vanuit het concept om feestelijk van wal te steken en over te gaan in een rustige beat om je huisgenoten of je gezelschap tot laat in de nacht te animeren. De platenmaatschappij zorgt voor de casting en herneemt twee gewoontes: een verhalend einde, meestal onder de vorm van het gesproken woord, dat in dat geval wordt voorgedragen door een vooraanstaande gast, en de cover van een nummer door de artiest die aan de knoppen draait. Een setting die perfect past bij de beroemde baseline van de reeks, ‘Music & stories worth staying up for’. Dit is de middernachtmis voor slapeloze muziekliefhebbers. Naar het voorbeeld van de DJ Kicks-reeks of de maandelijkse compilaties van de Londense club Fabric, zijn de Late Night Tales een onuitputtelijke bron van muzikale ontdekkingen in alle genres (zie kader). Verborgen schatten waarvan we de geheimen zorgvuldig bewaken en die, eenmaal onthuld, je gezelschap zeker zullen verbazen. Een samenspel van beats en melodieën die je meevoeren door het hele spectrum aan invloeden waar de artiest-curator zijn Inspiratie uit put. Sinds de eerste uit gave (Fila Brazilia uit 2001) hebben de Late Night Tales-compilaties een opeenvolging van grote namen aan zich kunnen binden waaronder Fatboy Slim, Air, Nouvelle Vague, Four Tet, MGMT, Bonobo, Jamiroquai, Belle & Sebastian, Franz Ferdinand, Jon Hopkins, Agnes Obel, Nils Frahm en Metronomy... Op 2 oktober is de selectie van Hot Chip uitgekomen, die als 40ste artiest deze leuke opgave voor zijn rekening heeft genomen. Volgend jaar viert Late Night Tales trouwens zijn twintigste verjaardag. LAATAVONDLIJSTJE: Cortex - ‘La rue’ (Nightmares on Wax) Seelenluft - ‘Manilla/Headman Remix’ (Sly & Robbie) Max Berlin - ‘Elle et moi’ (Groove Armada II) Sébastien Tellier - ‘La ritournelle’ (The Cinematic Orchestra) Jacqueline Taïeb - ‘7h du matin’ (Trentemøller) Aim - ‘Fall break’ (Kid Loco) Shirley Brown - ‘Woman to woman’ (Sly & Robbie) Marie Lafôret - ‘Et si je t’aime’ (Belle & Sebastien) Outkast - ‘Prototype’ (Metronomy) Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 63