Miles

Views
2 years ago

Miles #39 - ZO MAAK JE EEN COMEBACK

  • Text
  • Eerste
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #39 - ZO MAAK JE EEN COMEBACK

IN LOVE JADE & JULES DE

IN LOVE JADE & JULES DE WISKUNDE VAN DE ROMANTIEK Al sinds 2012 zet Annemieke Dubois zich met hart en ziel in als personal matchmaker. Sinds Covid is het booming business: ‘Mensen weten niet meer hoe ze aansluiting kunnen vinden met zichzelf of met elkaar.’ Elisabeth Clauss die mensen zoek ik niet alleen de juiste persoon, maar ik geef hen ook advies en stuur hen in een bepaalde richting.’ Als oprichtster van het inmiddels verkochte Berkeley International, een relatiebureau in het ‘hogere segment’, heeft de Brusselse al heel wat ‘Voor ervaring opgedaan op het gebied van matchmaking. Eerst werkte ze als recruiter en HR-specialist in de farmaceutische industrie. De juiste persoon op de juiste plaats krijgen, is haar specialiteit. Haar expertise is niet alleen gebaseerd op romantiek. Ze vertelt dat je de klanten ook steun moet bieden. ‘Het is een zeer emotioneel vak. Tijdens deze pandemie ontmoet ik veel mensen die bang zijn om te vereenzaam en die bereid zijn om zich in de eerste de beste liefdesaffaire te storten. Zelfs een schadelijke, om maar niet alleen te hoeven zijn. Als het mogelijk is, probeer ik deze angstige, aan affectie verslaafde personen ertoe aan te zetten om dit innerlijke gemis onder ogen te zien, alvorens te bezwijken voor de verleiding om het te genezen door het te compenseren met de aanwezigheid van een ander. Ik stimuleer mensen om hun relatiegeschiedenis echt af te sluiten, zodat ze daadwerkelijk emotioneel beschikbaar zijn, in plaats van zich overhaast in een ‘helende’ relatie te storten.’ Gebrek aan evenwicht Jade & Jules is een atypisch bureau: je zou kunnen zeggen dat Annemieke door mannen ‘met de taak belast is’ een duurzame ontmoeting tot stand te brengen met een vrouw. Waarom op zoek gaan voor mannen en niet voor vrouwen? Annemieke weigert zich te laten beperken door een seksistisch en gedateerd cliché. ‘Ik ben met dit plan begonnen op basis van een mathematische constatering: bij ieder relatiebureau of het nu in het hogere segment is of voor het grote publiek, is 70 % van de ingeschreven personen vrouw. Waarom? Omdat vrouwen over het algemeen minder moeite hebben om over hun emoties te praten en zichzelf vaak meer vragen stellen wanneer ze op zoek gaan. Of tenminste, ze spreken deze vragen meteen uit: ‘Zoekt deze persoon contact met mij omdat ik een mooie foto heb geplaatst? Omdat ik mijn zaken op orde heb? Is hij echt niet bezet? Zijn zijn bedoelingen wel serieus?’ Een man moet bovendien ook nog zijn ego opzijzetten, voordat hij de stap maakt om hulp te vragen, want hij voelt zich toch min of meer gedwongen om zijn eigen zaakjes op te knappen. Ik begeleid dus financieel onafhankelijke, alleenstaande mannen bij het zoeken naar een duurzame relatie om een oplossing te bieden voor het gebrek aan evenwicht tussen het aantal mannen en vrouwen dat zich inschrijft bij een relatiebureau. Het is een bijzondere dynamiek, maar je moet begrijpen dat een man die betaalt zich meer zal inzetten dan een man die gebruikmaakt van een gratis service. Deze laatste zal zich meer als een player of toerist gedragen. Het feit dat hij moet betalen, is mogelijk een garantie dat zijn bedoelingen duurzamer en oprechter zijn.’ Het gaat hier om 7.000 euro. Vrouwen worden uitgenodigd en betalen slechts een kleine vergoeding wanneer er een match is. Wet van vraag en aanbod omkeren Wanneer de verhouding bij zij die zich hebben ingeschreven bij dergelijke bureaus tweederden vrouwen tegen eenderde mannen is, dan komen er zeker teleurstellingen voor degenen die hebben betaald om op de lijst te staan. Annemieke houdt zich vooral bezig met het nagaan of de doelen van haar mannelijke klanten reëel zijn en of er samenhang is in wat zij beweren. Ze brengt een bezoek aan huis dat soms wel drie uur duurt. Tijdens deze bezoeken leert ze de kandidaat kennen, analyseert ze de situatie en checkt ze of alles klopt, tot aan zijn zakelijke leven aan. ‘Ik probeer dan zijn context te doorgronden, de rode draad te vinden die door zijn voormalige liefdesrelaties loopt. Als zijn bedoelingen niet integer zijn, maar materialistisch of van andere aard, dan komt het wel eens voor dat ik een kandidatuur weiger. Ik moet een persoon helemaal kunnen doorgronden en dus ook zijn negatieve kanten leren kennen. Ik luister om te achterhalen waar hij het meeste aan zou hebben, afhankelijk van zijn projecties en soms voel ik dat er iets niet klopt en stimuleer ik hem om daarover na te denken. Want als bepaalde keuzes altijd op niets zijn uitgelopen, zijn ze dan wel relevant? Als ondernemer zou het interessanter voor mij zijn als ik de vrouwen liet betalen! Maar ik heb besloten om de financiële verhouding om te draaien, om een keuze te kunnen maken met oprechtheid als basis.’ Professioneel gedrag ‘Ik analyseer ter plaatse de achtergrond van de mannen, ik check of het klopt wat ze beweren. Ik controleer of de persoon wel echt eerlijk is en doe dat via zijn professioneel gedrag. Op dit moment begeleid ik ongeveer veertig mannen bij het zoeken naar een duurzame relatie. Ik zoek niet naar kwantiteit, ik zet me volledig in voor ieder persoon. Ik werk eigenlijk min of meer als een recruitmentbureau.’ Omdat de kans dat twee perfect bij elkaar passende mensen op hetzelfde moment bij hetzelfde bureau zijn ingeschreven niet echt groot is, gaat het zoeken van Jade & Jules over zeven andere relatiebureaus, om meer kans te hebben om potentieel duur zame relaties tot stand te brengen. Met haar in oktober gelanceerde concept heeft Annemieke al een rol gespeeld in het mogelijk maken van een twaalftal vermoedelijk duurzame relaties. Liefde is geen kwestie van hogere wiskunde maar de duurzaamheid ervan is een kwestie van geduld en... logica. 26 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

EEN MAN DIE BETAALT, ZAL ZICH MEER INZETTEN’ Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 27