Miles

Views
2 years ago

Miles #39 - ZO MAAK JE EEN COMEBACK

  • Text
  • Eerste
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #39 - ZO MAAK JE EEN COMEBACK

INTERVIEW BENJAMIN

INTERVIEW BENJAMIN LESSENNES DE DUISTERE KANT Bij het grote publiek werd de coureur uit Namen bekend in 2018, toen hij de jongste deelnemer was aan de World Touring Car Cup (WTCR). Daarna ging hij naar de GT4, waar hij als derde eindigde op het Europees Kampioenschap in een McLaren, waarna hij Frans kampioen werd met een BMW en vervolgens afgelopen oktober deelnam aan de 24 uren van Spa GT3 achter het stuur van een BMW Art Car van het team Boutsen Ginion Racing. Op 21-jarige leeftijd zit hij ondanks deze ronkende adelbrieven zonder team en zonder auto. Boris Rodesch Hoe heb je de autosport ontdekt? Mijn grootvader en vader waren zelfstandige Mercedesdealers. Ik ben geboren en getogen in autogarages. Mijn grootvader is ook voormalig coureur. Hij heeft deelgenomen aan de 24 uren van Spa. Kun je ons een korte beschrijving geven van je carrière? Ik ben met karting begonnen toen ik negen was. Ik heb meegedaan aan de gewestelijke, Europese en wereldkampioenschappen. Ik heb regulier onderwijs genoten tot in de vierde klas van het middelbaar en ben toen gestopt omdat ik meer dan 200 dagen per jaar met karting bezig was. Daarna ben ik overgestapt op toerwagens en reed ik nog maar zes weekenden per jaar. Mijn vrijetijd heb ik toen gebruikt om weer les te gaan volgen en mijn diploma bedrijfsmanagement te halen, aangezien ik me er al van bewust was, dat je iets moet hebben om op terug te vallen, want de situatie kan snel omdraaien in de wereld van de autosport. We kunnen ons voorstellen dat de gezondheidscrisis ook niet echt helpt? Bijna al het geld in de sport komt van de bouwers, die het beschouwen als een visitekaartje, en dat is niet essentieel. Dat zijn dus de eerste uitgaven waarin gesneden wordt. Het is niet de beste tijd voor coureurs. Er zijn er steeds meer zonder stoeltje, die dus accepteren om voor bijna niets te rijden. Dat maakt het er niet gemakkelijker op voor jongeren, die het niet zo breed hebben. Wat voor plannen heb je voor het komende seizoen? Na mijn goede resultaten in de GT4 achter het stuur van een BMW M4 en mijn deelname aan de 24 uren van Spa met een BMW Art Car M6 GT3, gesigneerd door kunstenaar Peter Halley - dankzij de steun van mijn vriend Alain Noirhomme met wie we dit project hebben opgezet -, ben ik nog steeds verbonden aan BMW. Ik probeer met hen te groeien, ook al heb ik geen vastomlijnd programma voor ogen. Tussen het voorbereiden van de auto’s en de komst van de nieuwe GT3, duim ik ervoor dat ze mij achter een stuur zetten. Kun je iets zeggen over de WTCR waaraan je hebt deelgenomen met Honda? Ik was titelkampioen TCR Benelux, toen ik door Honda werd aangenomen als vervangende coureur in de WTCR. Hun vaste piloot, Tiago Monteiro, raakte gewond en toen kon ik deelnemen aan de eerste zes wedstrijden van het seizoen in Europa met een zeer positief resultaat, te weten driemaal in de top 5. Jammer genoeg verkozen ze een Chinese coureur voor de vier laatste wedstrijden in Azië. Het daaropvolgende jaar waren de onderhandelingen met Honda al in een ver stadium en ben ik in Japan geweest, waar we zelfs hebben gesproken over mijn salaris als officieel fulltime coureur. Maar drie weken voor de eerste race, hebben ze gekozen voor een Hongaar, die een budget van 1,5 miljoen euro meebracht om het seizoen uit te rijden. Ze hebben snel een optelsom gemaakt. Dat is de duistere kant van de autosport, met alleen talent kom je er niet. Wat zou je tegen mensen zeggen die beweren, dat je veel geld nodig hebt om coureur te worden? Dat ze gelijk hebben. Je kunt niet zonder geld aan je carrière beginnen. Je hebt een sterk iemand nodig die achter je staat. Om ergens te geraken in de autosport moet je je steeds weer bewijzen en je moet betalen. Om een voorbeeld te geven, een seizoen TCR Benelux kost ongeveer 125.000 euro. Ik zou zo’n bedrag nooit bij elkaar hebben kunnen brengen zonder de hulp van mijn ouders en sponsors. Zolang ik niet als professioneel GT3-coureur wordt aangesteld, moet ik vechten om genoeg geld bij elkaar te krijgen. De ene helft van het jaar bestaat uit het vinden van oplossingen om het daaropvolgende seizoen te kunnen rijden. Mensen ontmoeten en netwerken, dat is het minst leuke onderdeel van de baan, maar je komt er niet onderuit. ‘DE ENE HELFT VAN HET JAAR BESTAAT UIT HET VINDEN VAN OPLOSSINGEN OM HET DAAROPVOLGENDE SEIZOEN TE KUNNEN RIJDEN’ 50 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

51 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV