Miles

Views
2 years ago

Miles #40 - EEN VOOR ALLEN

  • Text
  • Jaar
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Toestemming
  • Strikt
  • Elke
Miles #40 - EEN VOOR ALLEN

SHE IS AUTOSPORT:

SHE IS AUTOSPORT: VROUWEN IN DE STARTBLOKKEN de sociale media heet uercar londie de ustralische le irschi meer dan miljoen volgers voor haar filmjes waarin ze auto’s test. Toch bestaan de chauffeurs in de praktijk en op de circuits nog grotendeels uit mannen. Élisabeth Clauss 30 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

Wanneer je een gespecialiseerd tijdschrift openslaat of een programma over het onderwerp bekijkt, kom je zelden een vrouw tegen op de podia van kampioenschappen voor de motorsport. Een ondervertegenwoordiging die eigenlijk, en daar is sprake van een causaal verband, al begint op de kartingcircuits. Angélina Favario, net 18 jaar oud, is de enige vrouw die dit jaar meedeed aan de F4-kampioenschappen in Frankrijk. Zij is afkomstig uit Saint-Alban-des-Villards, een dorpje in de Savoie, en is zich bewust van het atypische karakter van haar roeping. In haar regio wordt meer ski- of fietssport beoefend dan autosport. ‘Het is echt een mannenwereld’ ‘Op 13-jarige leeftijd begon ik met karting omdat ik het leuk vond. In mijn familie was ik de eerste die meedeed aan autoraces. Op een circuit in Grenoble heb ik kennisgemaakt met de sport. Ik was meteen verkocht en wilde ermee doorgaan. Er zijn maar heel weinig meisjes in de kartingsport, evenals bij eenzitters, en dat wordt nog minder naarmate je verder komt op professioneel gebied. In Frankrijk doen maar ongeveer dertig meisjes aan karting en wat het volgende stadium betreft, de F4, daar ben ik de enige. In de Verenigde Staten kom je wat meer vrouwen tegen in NASCAR, een andere categorie van motorsport, want er zijn meer sporttakken en meer wedstrijden. Maar over het algemeen zijn ze slechts beperkt vertegenwoordigd. Ik denk dat dit komt door het gebrek aan communicatie over autosport gericht op vrouwen: aangezien er maar weinig vrouwen zijn, zijn er geen rolmodellen. De vrouwen die deze sporten beoefenen, krijgen best weinig media-aandacht en zijn dus minder zichtbaar. Er zijn zelfs jonge vrouwen die me schrijven om te vragen of zij deze sport wel mogen beoefenen! Daarom heb ik een vereniging opgericht, Angélina FSA, om te communiceren en andere vrouwen aan te sporen om ermee te beginnen. Ik ga de scholen langs, ik moedig meisjes aan, ik probeer latente roepingen aan te moedigen. Maar ze moeten zich er wel van bewust zijn dat deze sport een grote fysieke discipline vereist en natuurlijk sponsors. Dat is ook een lastig punt. Bovendien is het een echt mannenwereld en heb je stalen zenuwen nodig om er je plek te vinden. Ik word hier juist door aangemoedigd en gemotiveerd. Ik weet wat ik waard ben op het circuit. Ik kom er om te winnen, niet om vrienden te maken.’ Haar ambitie? Doorgaan naar F2, en daarna F1. Niet genoeg ondersteuning Angélina werkt zonder coach, maar de FFSA stuurt haar trainingsprogramma’s, die ze in haar eentje uitvoert in een sportclub, drie uur per dag, zes dagen per week. Met een middelbaar diploma wetenschappen op zak, zet de jonge vrouw zich voorlopig voor 100% in voor de kampioenschappen en zoekt zij naar sponsors om een nieuw seizoen te kunnen draaien nadat dit seizoen is afgelopen. Heb je nog een tip voor vrouwen die zouden willen beginnen? ‘Laat je niet afremmen! Je kunt beginnen zonder contacten, zonder geld en zelfs door een minder veeleisende training te volgen dan anderen als je daar de middelen niet voor hebt. Ik ben ervan overtuigd dat volharding sterker kan zijn dan talent. Zowel in de motorsport als in andere sporten zijn vrouwen nodig.’ Het wordt tijd dat we ook in deze sector naar een hogere versnelling schakelen. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 31