Miles

Views
4 months ago

Miles #40 - EEN VOOR ALLEN

  • Text
  • Jaar
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Toestemming
  • Strikt
  • Elke
Miles #40 - EEN VOOR ALLEN

LIFE & SOCIETY

LIFE & SOCIETY DIVERSITEIT, GELIJKHEID EN INCLUSIVITEIT: HOE NEEMT DE AUTOMOBIELSECTOR DE BOCHT? Ondanks de vooruitgang van de afgelopen jaren vertoont de automobielindustrie nog steeds in sterke mate ‘mannelijke’ trekjes. Om in de pas te blijven met de snelle maatschappelijke ontwikkelingen, worden pogingen ondernomen voor een juistere afspiegeling. Betreft het hier een marketingtruc? Of is dit daadwerkelijk het begin van meer begrip voor diversiteit en inclusiviteit? Camille Vernin Voorbij is de tijd, waarin organisaties konden beweren dat zij hun klanten kenden. Er is een nieuwe generatie klanten in opkomst: jonger, brutaler en meer begaan met actuele maatschappelijke kwesties. Zij willen vanaf nu een merk dat hen erkent en een weerspiegeling is van hun waarden. De automobielbedrijven hebben dit goed begrepen en passen zich aan door middel van creatieve campagnes. Terwijl Subaru 25 jaar geleden het voortouw nam met zijn slogan ‘It’s the way we’re built’ met als doel lesbiennes aan zich te binden, omdat ze wisten dat deze ruim vertegenwoordigd waren onder hun klanten, verschijnen ook nu weer nieuwe originele communicatievondsten. ‘LOVE IS LOVE’: HET NIEUWE INCLUSIEVE KUNSTWERK OP VIER WIELEN VAN BENTLEY Bentley heeft zich als doel gesteld om de diversiteit binnen haar directie op te voeren naar 30% vanaf nu tot 2025. Een besluit dat deel uitmaakt van haar globale strategie Beyond100 gericht op meer gelijkheid en inclusiviteit binnen de organisatie. Voor de lancering van deze campagne gaf Bentley de vrije hand aan de creativiteit van ontwerper Rich Morris. Zijn opdracht was een automobiel kunstwerk te ontwerpen in de kleuren van de regenboogvlag. De Flying Spur werd Unifying Spur. Op zijn koetswerk dansen figuren die oproepen tot liefde en eenheid zonder onderscheid naar afkomst, seksuele geaardheid of geloofsovertuiging. Bentley is 101 jaar oud, maar weet hoe belangrijk het is om bij de tijd te blijven. Alleen zo kan je de meest diverse producent worden van luxeauto’s. Een herbekenen rekruteringsbeleid en een bewustwordingsproces voor managers op basis van gemeten inclusiviteit moeten daarbij helpen. 38 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

NAOMI OSAKA: STERKE, KALME AMBASSADRICE VOOR DE NIEUWE NISSAN ARIYA ‘Atletisch. Intelligent. Relaxed. En met gezag… ‘, klinkt de bescheiden maar overtuigende stem van Naomi Osaka. Door de viervoudig grandslamkampioene tot ambassadrice te kronen, wil Nissan een parallel trekken tussen het karakter van de sportster en de Ariya. De kampioen van de US Open en de Australian Open heeft altijd gestreden voor meer inclusiviteit in de wereld. Zij heeft zich in het verleden uitgelaten tegen het racisme en politiegeweld in de Verenigde Staten. Dit is het grootste sponsorcontract dat Nissan heeft getekend met een vrouwelijke atleet. De campagne, in elkaar gezet tijdens de lockdown, bestaat uit Instagram-content en archiefbeelden. Met een Japanse soundtrack, aangevuld met animaties, is het een film geworden zonder dat er op de set moest worden gedraaid. Een keuze die eens te meer bij deze tijd past. DE LOVESTORY VAN RENAULT: EEN DOOS VOL PRO-LGBTQIA+ Voor het dertigjarige bestaan van de Twingo bracht Renault in 2019 ‘The French Exchange’, een campagne waarin de liefdesgeschiedenis werd getoond van twee vrouwen op diverse momenten in hun leven. De campagne kreeg de British LGBT+ Award en won goud op de British Arrows 2021. Het credo van Renault? De maatschappelijke vooruitgang gebruiken als metafoor als het gaat over de verbetering van haar auto’s: ‘De tijden veranderen, Twingo ook’. Als ondertekenaar van het VN-handvest Free&Equal en het Handvest van de Franse organisatie L’Autre Cercle is Renault Group in 2020 begonnen met het opzetten van een netwerk van LGBT+ diversiteitsreferenten in de Renaultfabrieken in Frankrijk. Op de internationale dag tegen homofobie bleek het engagement wel nog selectief. Renault besloot haar logo op Twitter te wijzigingen in de kleuren van de LGBTQIA+ vlag... maar dan alleen in bepaalde landen. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 39