Miles

Views
1 month ago

Miles #40 - EEN VOOR ALLEN

  • Text
  • Jaar
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Toestemming
  • Strikt
  • Elke
Miles #40 - EEN VOOR ALLEN

MERCEDES: DE CAMPAGNE

MERCEDES: DE CAMPAGNE ‘NO LIMIT’ TEGEN STEREOTYPERING Mercedes-Benz heeft een rijke geschiedenis van vrouwelijke pioniers. In de strijd tegen genderstereotypen besloot de autoproducent te putten uit zijn archief en deze pioniers aan het woord te laten. In het kader van de campagne ‘No Limit’ werden een aantal videoclips geproduceerd. Een daarvan gaat over Bertha Benz, de eerste vrouwelijke langeafstandsrijder ter wereld en echtgenote van de uitvinder van de automobiel, Carl Benz. ‘Unexpected Champion’ toont door middel van archiefbeelden Ewy Rosqvist, de eerste vrouw die een langeafstandsautorally won tijdens de grand prix van Argentinië in 1962. En het gaat verder. Zo werkt Mercedes samen met Mattel om de Mercedes-Benz 220SE, die door Ewy werd bestuurd, als speelgoed op de markt te brengen om meisjes enthousiast te maken voor niet-stereotypisch speelgoed. In de video praten meisjes over de inspiratie die zij krijgen van vrouwelijke modellen in een door mannen gedomineerd domein. De dingen zijn langzaam aan het veranderen. Maar daar is meer voor nodig dan mooie campagnes. Er moeten concrete daden uit voortvloeien en dat gebeurt ook wel. Toyota, dat zich al lange tijd inzet voor de zaak van LGBTQIA+, heeft tijdens de pandemie materiaal en een bedrag van 300.000 dollar gedoneerd aan het Los Angeles LGBT Center en aan de San Francisco AIDS Foundation. Mercedes en Lewis Hamilton hebben onlangs een liefdadigheidsorganisatie opgezet voor een meer diverse en inclusieve autosport. En zij staan niet alleen. ‘Wie wil nog werken voor een autoproducent die geen flexibel werken toestaat, die geen commissie heeft voor Diversiteit & Inclusie of die geen lid is van de Automotive 30pc Club met als doel te streven naar een vrouwelijke vertegenwoordiging van 30% in de raden van bestuur tegen 2030?’, vraagt Erin Baker, voormalig redacteur en hoofd van de automobielredactie van The Telegraph. Hetzelfde geluid komt van de kant van het hoofd marketing van Jaguar Land Rover UK, Anne-Sophie Boettcher: ‘Merken die inclusiviteit integreren in het ontwerpproces, de techniek en de productie maken de beste producten voor iedereen en dat is op zijn beurt weer een stimulans voor de verkoop. Je kunt vandaag niet meer zonder inclusieve communicatie. Het geldt al lang niet meer als vooruitstrevend. Om zich te onderscheiden moet een merk er nog meer energie insteken. 42 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

PROGRESS OP WEG NAAR EEN INCLUSIEVERE AUTOMOBIELINDUSTRIE Boris Rodesch De Zweeds-Chinese producent, die zichzelf liever mobiliteitsleverancier dan automerk noemt, zet in op de Belgische markt. Miles was in Antwerpen voor de opening van de eerste Belgische mobiliteitsclub van Lynk & Co als alternatief voor de traditionele autodealer. De presentatie van het eerste model uit het aanbod, de 01, is de gelegenheid om kennis te maken met dit nieuwe concept van supertrendy (deel-) auto’s, die je zelfs kunt onderverhuren. Een premium SUV, die je kunt kopen of via een abonnement kunt leasen (500 euro/maand) zonder verplichtingen op dezelfde wijze als het streamen van films en muziek. Naast dit originele mobiliteitsconcept, dat al snel een hot topic zal worden, willen we ook nog even wijzen op de wens van de groep om te breken met de mores van de automobielindustrie door te strijden tegen de grote ongelijkheid en zich in te zetten voor een meer verantwoordelijke, progressieve en duur zame wereld. Miles sprak met Telma Negreiros, Vice-President PR & Communication Europe. ‘De automobielindustrie bestaat al meer dan een eeuw en past zich niet snel genoeg aan aan de veranderende maatschappij. De ‘hoeders’ van de automobielindustrie hebben vrouwen te lang buitengesloten en de meeste personen, op de mannen na, heeft een lichte huid. Lynk & Co wil hier verandering in brengen.’iervoor hebben ze samen met het instituut voor marktonderzoek en opiniepeiling Statista een onderzoek uitgevoerd om te onderzoeken hoe de balans man/vrouw eruitziet bij een aantal van de grootste automobielroducenten ter wereld. et resultaat is alarmerend. rouwen maken gemiddeld 15% uit van het personeelsbestand van ondernemingen in de automobielindustrie. Als reactie hierop belooft Lynk & Co te zorgen voor een volledig gelijke man-vrouwverdeling onder haar medewerkers vanaf nu tot eind 2021 en in de managementfuncties vanaf nu tot eind 2023. Nu al is het aandeel vrouwen binnen het bedrijf, dat geleid wordt door de Belg Alain Visser, drie keer zo hoog als het gemiddelde in de sector, met 45% vrouwen op een zeer divers personeelsbestand: maar liefst 27 nationaliteiten zijn vertegenwoordigd. De cijfers uit de sector met betrekking tot vrouwen in managementposities zijn niet minder alarmerend. Vrouwen maken gemiddeld voor 11% deel uit van de managementteams en voor 18% van de raden van bestuur. Maar nogmaals, met een aandeel van 33% vrouwen in de managementteams en een gelijke verdeling in de raad van bestuur, is Lynk & Co een mooie inspiratiebron voor de hele automobielsector. Voor de ‘Spotify van de auto’ gaat het hier niet alleen om de ethiek maar ook om de overtuiging dat diversiteit en een gelijke man/vrouw-verdeling binnen de onderneming veel voordelen heet. et bedrij baseert zich hier op een groot aantal studies. Die hebben aangetoond dat organisaties die meer plaatsen vrijmaken voor vrouwen betere financiële resultaten behalen en meer collaboratief en innoverend werken. Telma Negreiros concludeert: ‘Gelijkheid op de werkvloer moet niet een doel op zich zijn. Wij hebben ontdekt dat het absoluut noodzakelijk is voor de groei en de productiviteit van een onderneming.’ Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 43